Latest Posts

Thomas Schwartz a Thibaud & Margareta Schik Bárdy Gyűjteményről

Thibaud Bárdy a háború utáni műkereskedelem kiemelkedő alakja volt. Mi a történet a művészet iránti szeretete mögött?

Valójában soha nem találkoztam Thibaud Bárdyval – avagy barátainak – „Tibivel”, de egyszer, élete végén volt alkalmam beszélni vele telefonon, és ez egy csodálatos beszélgetés volt! 1901-ben született Budapesten, 97 évet élt, 1998-ban New Yorkban hunyt el.

Dinamikus egyéniség volt, vállalkozó hajlammal és szellemiséggel, akit a magyar képzőművészet az 1920-as évek elején ragadt meg, s szoros barátságot kötött a korabeli fiatal művészek csoportjával, többek között Rezes Molnár Lajossal, Neogrády Lászlóval, Molnár C. Pállal és Jancsek Antallal. Ebbe a körbe tartozott továbbá Kontuly Béla, Csillag József, Szánthó Mária, Mihalovits Miklós, Viski János, Romek Árpád, Péczely Antal, Náray Aurél, Herman Lipót, Henczéné Deák Adrienne, Kömpöczy Balogh Endre, Komáromi-Kacz Endre, Vízkeleti Witman Etelka és Szegvári Károly.

Thibaud “Tibi” Bárdy

Bárdy úr szerette a szülőföldjén készült, különféle műfajokban festett képek esztétikai szépségét és átalakító erejét – hogyan vonzották, serkentették képzeletét, optimizmust és jó közérzetet keltettek. Ezeket a hatásokat és a képzőművészet birtoklásának örömét szerette volna megosztani és művészbarátai pályafutását akarta képviselni, népszerűsíteni kezdetben Magyarországon, majd a második világháború után az Egyesült Államokban is.

A szovjet-kori magyar művészek gyakran hivatalos, állami megbízást kaptak, hogy alkotásaikkal díszítsenek köztereket és nagyobb középületeket. Az állami érdekeknek eleget téve megalakult az állami tulajdonú társaság, az ArtEx Külkereskedelmi Vállalat. A Kulturális Minisztérium az ArtEx-szel együttműködve elindította azt a beszerzési és műkereskedelmi rendszert, amelynek keretében a műveket rendeltek exportra, és a művészek alkotói teljesítményükért – a műtárgyak államkasszába történő eladásának egyenlegével – ösztöndíjat fizettek. Mondanunk sem kell, hogy ez eredendően igazságtalan és elnyomó megállapodás volt és a magyar művészek méltányosabb megközelítésre törekedtek alkotói munkájuk monetizálása kapcsán.

Bárdy úr nagylelkű ember volt, kedves barátja és nagy mecénása a szovjet időkkel küzdő magyar művésztársadalomnak. A méltányosság és a szabadpiaci elvek által vezérelve az ArtEx rendszeren belül dolgozott azon, hogy megerősítse hitelességét az állammal szemben, de azt egyben meg is kerülte: amerikai árat fizetett a műalkotásokért, amelyeket közvetlenül az általa képviselt baráti körtől vásárolt hosszú műkereskedői karrierje során.

Rendhagyó módszerrel, a művészek elvittek néhány be nem jelentett művet a nyugat-európai művészeti kiállításaikra, hogy közvetlenül eljuttassák Bardy úrhoz, vagy valamelyik közvetítőjének. Maga Bardy úr is gyakran járt Magyarországra, és személyes tárgyként „nem hivatalosan exportálta” a bőröndjében lévő műalkotásokat. Az 1956-os felkelés megviselte Magyarországot, így Tibi művész barátait is. Nem tudtak gyógyszerhez, ruházathoz és a készpénzhez jutni, ezeket Tibi gyakran postacsomaggal küldte nekik – amiért ők természetesen nagyon hálásak voltak!

Mi késztette arra, hogy a magyar művészek pártfogója legyen?

Noha Magyarország aktívan részt vett és befolyásolta a modern művészet fősodrát, az elmúlt évszázad viharos geopolitikája – mind a mai napig – azt eredményezte, hogy esztétikai hozzájárulásait a politikai elit méltánytalanul háttérbe szorította a nyugati kultúra történetében. A szovjet korszak nyomán a magyar művészek a vasfüggöny mögé kényszerültek, alkotói tevékenységüket elnyomták, szó szerint kikerülve Amerika kulturális radarja elől, így pedig képzőművészeti mecenatúrájából is. Munkácsy és talán néhány másik alkotó kivételével az amerikai „mainstream” gyűjtők számára a magyar művészek továbbra is a kevésbé ismertek között vannak Európa modern mesterei között.

Az ijesztő geopolitikai akadályok ellenére Bárdy úr fáradhatatlanul dolgozott hosszú évtizedeken keresztül, hogy legyőzze az akadályokat és védje az elszigetelt magyar művészek alkotói munkáját. Azzal, hogy elérhetővé tette pártfogolt művész barátai munkásságát, s ezáltal kreatív zsenijét az amerikai gyűjtők számára – köztük a „régi ország képeire” vágyó külföldi magyar közösség –, lelkes vevőközönségre talált.

Tibi a magyarországi realista, akadémiai, impresszionista és szecessziós mozgalmaktól szerzett alkotásokat. A legkiválóbb európai művészeti irányzatok és hagyományok befolyását mutatják, ugyanakkor egyedülállóan tükrözik a 20. századi magyar élmény élénk karakterét is.

Mely művészek álltak a legközelebb Bárdy úrhoz?

A lista szerencsére hosszú. Az egy életen át tartó, terjedelmes levelezések alapján Bárdy úrhoz Rezes Molnár Lajos, Szánthó Mária, Mihalovits Miklós, Neogrády László, Csillag József, Kontuly Béla, Viski János, Molnár C. Pál, Romek Árpád, Jancsek Antal, Komáromi Kacz Endre, Benyovszky István és Péczely Antal álltak a legközelebb.

Sok fényképet, levelet és pénzátutalási nyugtát találtak ezen művészekhez kapcsolódóan Bárdy úr személyes tárgyai között, ami megmagyarázza a „miértet” is szoros barátságuk mögött. Keresztanyám (Margareta) ezeket a tárgyakat, valamint számos művészvázlatot és munkafüzetet egy fehér bőröndbe helyezett, amelyet a raktárban találtam, miután itt hagyott bennünket.

Bizonyára meglehetősen kockázatos lehetett 1956 előtt magánúton művészettel kereskedni. Meggyűlt a baja Bárdy úrnak valamilyen szervvel amiért „unortodox módon” kereskedett és műveket vitt ki Magyarországról?

Bárdy úr agyafúrt üzletember volt, aki nagyra becsülte barátait a magyar művészvilágban, és számtalan kiszámított kockázatot vállalt értük. Intelligenciája, jóakarata, józan esze és szimpatikus személyisége egyértelműen a javára vált. Hosszú és eredményes életet élt, és nem tudok semmiféle jogi eljárásról, amely valaha is indult volna ellene műkereskedése vagy bármi más miatt sem Magyarországon, sem az Egyesült Államokban. 97 éves koráig büntetlen maradt.

Honnan eredt felesége, Margareta Schik-Bárdy magyar művészet és művészek iránti szenvedélye?

Margareta 1916-ban született Jászberényben, és korán kezdett magyar művészetet gyűjteni. Az 1956-os forradalom után első férjével, Frank Schikkel mindent maguk mögött kellett hagyniuk és politikai menekültként érkeztek az Egyesült Államokba. Műgyűjteményét Tibihez hasonlóan amerikai állampolgárként építette újjá, időnként ő is Magyarországra utazott új szerzeményekért.

Bárdy úr ismerte Margarétát a New York-i Magyar Kulturális Klubon keresztül. Miután mindketten elveszítették első házastársukat, úgy döntöttek, hogy adnak még egy esélyt annak, hogy újra szerelemre találjanak, s randevúzni kezdtek. Az 1980-as évek elején immár házaspárként egyesítették erőiket s a művészet iránti szeretetüket. Thibaud megtartotta new yorki lakását, Margareta pedig Miami Beachen lévő otthonát, idejüket így a két város közötti utazással és gyakori Magyarországi látogatásokkal töltötték.

Keresztanyám komoly gyűjtő/kereskedő volt, több mint 70 éves szakmai pályafutással. A magyar modern művészet vezető magánkereskedője lett az Egyesült Államokban. Gyűjteményének saját kurátora volt rendkívüli esztétikai és befektetési érzékkel. Tibihez hasonlóan Margareta is a magyar modern és klasszikus művészet szenvedélyes szaktekintélye és bajnoka lett az Egyesült Államokban.

Gyűjteménye valóban egyedi és hiteles tükre Magyarország gazdag kulturális hagyatékának. Margareta magyar művészet iránti szenvedélye tiszteletére készítettem egy videót, amely megtalálható a http://youtu.be/LfbAIMF4ArA oldalon. Az első aukciónkon szereplő munkák közül több is szerepel rajta.

Margareta is 97 évig élt, hosszú és eredményes élete áthidalta a 20. század nagy részét. Ahogy élete, úgy gyűjteménye is magába foglalja a klasszikus és a modern világot.

Mint Margareta Schik Bárdy keresztfia, mit érzett amikor az egész kollekciót a gondjaidra bízta?

Mélységes hálát éreztem kedvességéért, amely azzal a küldetéssel párosult, hogy tiszteljem kiemelkedő életét és Magyarország kulturális örökségét, amelyet oly nagyra értékelt.

Margareta Schik Bardy

Láttad valaha az Auntie Mame című hollywoodi filmet? Először az 1950-es évek elején volt a legkelendőbb regény, majd elsöpő Broadway siker lett, végül 1958-ban nagysikerű vígjáték lett Rosalind Russell főszereplésével. A film egy kisfiú őrült kalandjait mutatja be rendhagyó Mame nénije gondviselőjeként, akinek személyisége, optimista szemlélete és életkedve rendkívüli volt. Nos, elmondhatom, hogy Margareta ugyanilyen dinamikus, “nagyobb, mint az élet” volt.

Ami az előéletemet illeti, nemzetközi üzleti ügyvéd vagyok Dél-Floridában, és az 1980-as évek elején képviseltem Margaretát egyes ügyleteiben, mert beszéltem magyarul. 33 éves barátságunk során ő lett a legkedvesebb barátom, keresztanyám, mentorom és személyes Mame nénim!

Akkoriban a Miami Külkereskedelmi Övezet főtanácsosa voltam, és azon dolgoztam, hogy Miami gazdaságát film- és televíziós műsorgyártással diverzifikáljam. Margareta az utolsó évtizedében csatlakozott hozzám Los Angelesben, amikor a gondozója lettem.

Addigra megörökölte Tibi művészeti gyűjteményét, és úgy döntöttünk, hogy 2010-ben elindítunk egy internetes galériát, amely a házaspár eredeti magyar alkotásait mutatja be.

Mi az oka annak, hogy elárverezi ezt a gyönyörű kollekciót? Nehéz szívvel teszi?

Az idő senkire sem vár, és ez természetesen rám is igaz. Amikor Margareta 2013-ban távozott, két figyelemreméltó műgyűjtő-kereskedő hatalmas gyűjteményét örököltem, amely 1200 eredeti magyar olajfestményből és 2400 akvarellből, nyomatból, litográfiából és grafikai alkotásból áll.

Thomas és Margareta

A gyűjteményből több műalkotásom is van, amelyek otthonom falait díszítik, és mindig beszélek erényeikről és a magyar művészet iránti szenvedélyemről – és arról a hihetetlen történetről, hogyan jutottam ezekhez a gyönyörű festményekhez a Margarétával való barátságom révén.

Életem jelenlegi szakaszában az a legnagyobb szolgálat, amit a magyar művészek népszerűsítésében nyújthatok az Egyesült Államokban és azon túl is, ha megtisztelem Margareta belém fektetett bizalmát és teljesítem küldetésemet. A kollekciót visszahoztam Magyarországra, ahol a legnagyobb megbecsülésnek örvend, és az Axioarttal való szoros együttműködésem révén megosztom a világgal.

Az Antikvarium.hu 50. Jubileumi online árverése | Könyv, kézirat, antik térkép, aprónyomtatványok, grafika

5 éve – 50 aukció – 500 napon át

Klasszikus, dedikált, újkori és kamara árverés

Több, mint 19000 tétel a virtuális piactérben!

Az idén indulásának 20. jubileumát ünneplő Antikvárium.hu 2021. december 2-án indítja útjára 50. jubileumi aukcióját az online piactérben és az ismert módon 10 napon keresztül várja a licitálókat.

Történelem, szépirodalom, első kiadás, bibliofil kiadványok, dedikált – aláírt példányok, mindösszesen 150 tematikus témakör teszi könnyeddé a licitálást a tárlat nyitva tartása alatt.

Az aukció szervezői a jubileum alkalmával a történelem témakörre helyezték a hangsúlyt. Számos ritka kordokumentum, monográfia és politikai kiadvány kerül kalapács alá.

Őfelsége Mária Terézia sajátkezű aláírásával ellátott dokumentum az 1760-as esztendőből.

Olyan ritka tétel is kalapács alá kerül, mint, Petöfi Sándor mint vités [Petőfi honvédtiszti ruhában a táborban.] címen jegyzett litográfia. Ez a litográfia korábban aukciókon nem szerepelt, és mindösszesen egy őrzött példányt található meg nyilvános katalógusban.

A történelmi tárlat mindezeken túl tartalmazza a régi magyar történetírás számos elismert munkáját és forrásdokumentumát:


Magyarország függetlenségi harcza 1848-49-ben I-III.
A magyar nemzet története I-IV.
Ne bántsd a magyart
1848dik évi magyar országgyülésen alkotott törvényczikkelyek
Az Osztrák-Magyar Monarchia irásban és képben I-XXI.

Keresse fel a történelem zivataros napjait megélt kordokumentumokat, és gazdagítsa eddigi gyűjteményét aukción ritkán fellehető tételekkel!


Szépirodalmi ritkaságok a kínálatban! – Válogasson abból, ami igazán ritka!

József Attila: Szépség koldusa. Versek. A költő első, egyben legritkább kötete. Összesen 300 példányban jelent meg. A kötet előszavát Juhász Gyula írta.

Wilde Oszkár: A readingi fegyház balladája. A kötet eredeti aláírt rézkarc-illusztrációit Komjáti-Vanyerka Gyula készítette. Megjelent összesen 200 példányban.

Szózat (első kiadás) és Hymnusz (harmadik kiadás)

Kották mik egykor közkézen forogtak, ma kalapács alatt!

A régi korok könyvészetének koronái, az idők tanúi az antik könyvek. Ragadja meg a lehetőséget és válasszon otthonának polcára egyet a kínálatba összegyűjtött kötetek közül!

Hodegus – Igazságra-vezérlő kalauz, mellyet irt, és most sok helyen jobbitván ki-bocsátott, cardinal Pázmány Péter esztergami érsek

Szent Biblia mellyet az egész kereszténységben bé-vött régi deák bötűből, magyarra fordított a’ Jesus alatt vitézkedő társaság-béli nagy-szombati Káldi György pap – Az Ó és Új testamentom könyvei

Barmokat orvosló-könyv

De monarchia et sacra corona regni Hungariae centuriae septem

Gondolkozott már Ön azon, hogy mit gyűjtsön még?

Az Antikvárium.hu jubileumi kínálata egyedi gyűjteményeket, gondosan összeállított tematikus válogatásokat bocsát a piactérbe. Tekintse meg a 11 különleges tételt összegyűjtő témakört!

Különböző típusú hadászati és bombázó repülőgépek egyedi gyűjteménye.

Vágyainknak Albuma [Irredenta gyűjtőalbum 144 képpel Nagy-Magyarország városairól!]

Csillagászat, űrkutatás, holdra szállás — korabeli kiadvány- és cikk-gyűjtemény.

Budai Sikló költségvetési tájékoztatója és a Budai Siklóról való fotógyűjtemény

Gyűjti a térképeket? Tekintse meg a térképek, térképészet témakört!

A nyomtatott térképek korának hajnaláról származó térképek között találja meg az egyedit!

antik — katonai — közigazgatási —földrajzi — vízrajzi.

150 tematikus témakörbe sorolt tétel hívja licitálásra a Jubileumi aukció látogatóit.

Többek között: 230 Első kiadás, 21 Sorozat, 45 Verseskötet, 21 1945/1946-ban betiltott könyv, 25 tétel a Szabadságharc és korszaka témában, 29 Művészi borítóterv, 44 tétel Művészi illusztrációkkal, továbbá 24 bibliofil kötet és 70 dedikált vagy aláírt tétel.

Tárlat a tárlatban!

Fedezze fel Ön is az egyedi légkört teremtő képzőművészeti kínálatot, hisz olyan ismert művészek munkái kerültek többek között a válogatásba, mint:

Aknay János, Barabás Miklós, Barcsay Jenő, Boros Miklós, Conrád Gyula, Gácsi Mihály, Gross Arnold, Molnár C. Pál, Reich Károly, Szász Endre, Vaszary János, Vinkler László és Zórád Ernő.

Az egyes tételeket az érdeklődők megtekinthetik, és személyesen kézbe vehetik a webáruház IX. kerületi, budapesti átadópontján december 2-től 9-ig.

A már jól ismert módon minden egyes kötetről az átlagos katalógusinformációnál sokkal gazdagabb fotóanyag és írásos háttérin formáció (a leiratokon túl előszó, tartalomjegyzék és fülszöveg van minden olyan könyvnél, ahol ezek rendelkezésre állnak) található a webáruház aukciós felületén, hathatósan segítve ezzel a licitálás előtti tájékozódást új és visszatérő ügyfelei számára egyaránt.

Gách István Lipót szobrászművész & életműve

Gách István Lipót szobrászművész életművéről mesélt Tóth Gábor

Gách István Lipót szobrászművész nevét kevesen ismerik, az alkotásai mellett azonban többször is elsétálhattunk már. A Millenniumi emlékművön két egység köthető a nevéhez: a Szent István szobor alatti domborművet, illetve a hét vezér egyik lovát is ő formálta. A legnagyobb fiatalkori sikere az 1848 Szabadságharc Emlékmű pályázatának megnyerése volt 1906-ban, amely emlékmű tervet Szamovolszky Ödön művésztársával együtt alkotta meg.

Tóth Gábor és családja hiánypótló vállalkozásba kezdett, rendkívüli precizitással feldolgozták az életművet, ami végül könyv formájában is megjelent. A kötetről Tóth Gáborral, a könyv szerkesztőjével és magánkiadójával beszélgettünk.

A kötetből kiderül, hogy egy családi kapcsolat révén kezdtek el foglalkozni az életművel. Mesélne a könyv megszületéséről?

Az édesapám édesanyjának a testvére volt a művész, ritkán találkoztak, de jó kapcsolatban voltak. Az első meghatározó élményem az, amikor kisiskolás koromban a szüleimmel és Gách István Lipóttal elmentünk a Nemzeti Galériába megnézni egy kiállítást, majd felmentünk a művész szerény Havas utcái lakásába. Míg a szüleim Pista bácsival beszélgettek, addig lerajzoltam őt, és nagyon megtetszett neki az alkotásom. Végül a könyv ajánlási részébe be is került ez a rajz.
Amikor édesanyám meghallt, előkerültek azok a dokumentumok, amiket a lánya, Gách Ibolya készített, és gyűjtött össze. Csodálatosnak gondoltam ezt a gondosan összeállított anyagot, amit lemásoltam és átadtam a gyerekeimnek. Ezután született meg a könyvkészítés gondolata, ami közös családi munkává nőtte ki magát. A szobrokat grafikusművész fiam fotózta fiú unokám segédletével, a lányunokám működött közre a szerkesztői munkámban, a könyv végül a család meglátásai és szervezői munkája alapján állt össze. A  járvány megnehezítette a folyamatot, a Magyar Nemzeti Galériában csak 2021 februártól volt lehetőségünk kutatni.

A Magyar Nemzeti Galéria mellett milyen intézményekben jártak még?

Másfél, két évvel ezelőtt kezdtem el kutatni az 1848-as emlékmű alkotásait. Azt tudtuk, hogy az I. világháború előtt elkészültek a szobrok nagyrésze. Amikor Gách István Lipót hazatért az orosz fogságból folytatta a munkát. A pasaréti templom helyén volt a műterme. Közadakozásból, 750 ezer aranykoronából valósult volna meg az emlékmű. A tervek szerint, közel akkora lett volna, mint a Millenniumi emlékmű és a Szabadság téren állították volna fel. A szobrok folyamatosan készültek, azonban 1936-ban a ferences egyház helynöke megjelent a műteremben és közölte a művésszel, hogy egy hónapon belül el kell költöznie, mert a műterem helyén templom épül.
A szobrokat feldarabolták és a Szent István Bazilika altemplomába kerültek. Ez volt az első olyan nyom, ahová érdemes volt elmenni. A pincétől a kupoláig minden helyen jártunk, de egy formát, egy szobortöredéket sem találtunk. Ezután az esztergomi Prímás levéltárban és a Fővárosi Polgármesteri Hivatal Adattárában szállítólevelek után kutattam, de érdemi információt nem találtam. Így aztán felhagytam a kereséssel, mert ezek a minta szobrok gipszből készültek, az ismeretlen helyen történő rossz tárolás miatt nagy valószínűséggel nedvesség érhette őket és szétmállottak.

Az Emlékmű központi BIGA szoborkompozíciója két példányban elkészült, az egyik a Kiscelli Múzeumban található, a másik Kecelen, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum telephelyén van kiállítva. A szoboregyüttesből sajnos csak ennyi maradt az utókornak.

Ön szerint miért érdemes közelebbről is megismerni Gách István Lipót életművét?

Kiváló ember volt, aki 1880-tól 1962-ig átélte a magyar történelem megpróbáltatásokkal teli időszakát. Egy olyan személyiség volt, aki soha semmilyen szélsőséghez nem csatlakozott. Mindig megmaradt a művészet vonalán és a művein keresztül adta át tapasztalatait, életfelfogását. Azt gondolom, hogy pozitív példa lehet az életműve, azért is érdemes megismerni, mert példaként szolgálhat a mai ellentmondásokkal teli társadalom számára.

Hol találkozhatnak Gách István Lipót szobrokkal az olvasók?

Az ország17 városában találkozhatnak az olvasók Gách István Lipót I. világháborús emlékműveivel közterületen, többek között a szegedi 3. Honvéd Huszárezred szobra. Emellett a Fiumei Úti Sírkertben jellegzetes Gách alkotásokat találni, ilyen a Gundel család síremléke. Országszerte mindenfelé állnak szobrai, illetve, ha valaki Üzbegisztánba látogat, akkor a Taskenti temetőben az I. világháboru magyar hősihalott katonáinak emlékművét nézheti meg. Ennek a szfinx formájú emlékműnek az az érdekessége, hogy a belsejében egy vaskazettát rejtettek el, amelyben elhelyezett dokumentum 110 magyar katonatiszt tragikus halálát örökítette meg egy megmenekült újságíró. Ezt a kazettát próbálták megtalálni a felújítás során, de sajnos nem lehetett detektálni, így nem sikerült kiemelni az Emlékmű megrongálása nélkül, és az utókor számára ismertté tenni.

Önnek melyik a kedvenc Gách István Lipót alkotása?

Édesanyám és édesapám portréja áll a legközelebben hozzám. A köztéri alkotásai közül a pesthidegkúti I. világháborús emlékmű érintett A képi alkotásai közül édesanyám és édesapám portréja áll a legközelebben hozzám. A köztéri alkotásai közül a pesthidegkúti I.  világháborús emlékmű érintett meg a legjobban. Olyan mozdulatok, távolba néző tragikus tekinteteket formált, ami nagyon megindító. 

A könyv milyen példányszámban készült és hogyan lehet hozzájutni, megismerni, melyik könyvkiadó forgalmazza majd?

Az volt az elképzelésünk, hogy Gách István Lipót rokonunk életművét feltétlenül meg kell örökíteni, mint egyik példás nemzeti értékünket. Nagyon igényes művészkönyvre gondoltunk, amely jelentős költségeket generál. Ezért témogatási kérelemmel fordultunk az EMMI-hez, személy szerint Prof. Dr. Kásler Miklós miniszter úrhoz, aki megértette a nemes szándékot és így Nemzeti Kulturális Alap támogatásban részesültünk. Tekintettel arra, hogy a kutatásaink olyan információkat, képi anyagokat hoztak felszínre, amelyek semmiképpen nem maradhattak ki a könyvből, így bővítettük az oldalszámot, valamint a tervezett méretet is megnöveltük a képek szöveg melletti igényes megjelenítése érdekében.

A könyv magánkiadásban készült és költségtérítés nélkül szeretnénk eljuttatni a megyei könyvtárak, képzőművészeti iskolák és múzeumok részére, így biztosítva a hozzáférést a nagyközönség számára is.

Kik és milyen intézmények segítették a munkájukat, hogy létrejöhetett ez a művészi könyv?

A munka során sok segítséget kaptunk a Magyar Nemzeti Galériától, mely intézménynek adta át 1982-ben az összegyűjtött anyagokat a művész lánya, Gách Ibolya, aki a hajdani MNG főigazgatója – Pogány O. Gábor – kérésére, figyelmeztetésére, lelkiismeretesen összegyűjtötte a hagyatékban talált alkotásokat és átadta megőrzésre az utókor számára.

Megtiszteltek bennünket az odafigyelő segítségükkel az alkotások helyén működő önkormányzatok és levéltárak, a taskenti konzulátus vezetője, a taskenti Emlékmű felújítást irányító restaurátor művész, a MNG-n túl a Kiscelli és a Hadtörténeti Intézet és Múzeum, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, valamint a határon túli Szatmárnémeti Polgármesteri Hivatal is.Két szobor avatásáról (Hajdúböszörmény és Szatmárnémeti) még korabeli filmhíradók tudosítását is sikerült megtalálnunk, melyekre hivatkoztunk a képaláírásoknál, így azok is megismerhetők.

Hátra van még az ünnepi könyvbemutató és a könyvek célbajuttatása.

Mikor és hol lesz a könyvbemutató?

T.G. Az ünnepélyes könyvbemutató a Hadtörténeti Intézet és Múzeum Márványtermében lesz 2022 márciusában, az 1848 Szabadságharc emléknapjának és a művész születésének évfordulójának időszakában. Köszönet az Intézet vezetésének a csodálatos helyszín biztosításáért, ahova meghívjuk az érdekelteket, akik átveheti az ajándékkönyveiket, valamint az érdeklődőket is.

A könyvbemutató keretében egy időszakos kiállítást is rendezünk egyrészt a még ma álló szobrairól készült művészi fotókból, valamint a család és az ismerősök köréből fellelt, továbbá az MNG által rendelkezésünkre bocsájtott képi alkotásaiból.

A könyvből részletek fognak elhangozni ugyancsak családi körből, rokon művész előadásában.

Remélhetőleg ebben az esetben is mellénk áll majd az EMMI, illetve a Nemzeti Kulturális Alap.

Köszönöm, hogy tájékoztatta közönségünket erről a nemes, nemzeti értékünket megőrző, családi alkotásukról.

Köszönöm az érdeklődésüket és viszontlátásra a könyvbemutatón 2022 márciusában.

Horn Péter – Bevezetés egy Gyűjtemény Történetébe

Még három hónap sem telt el, hogy az Instagram felületén megjelent egy izgalmas Reigl Judit kép, amit izgalmasabbnál izgalmasabb képek követettek a ’Horn Collection’ oldalán. Horn Pétert rendre Magyarország legnagyobb modern és kortárs művészeti gyűjtői között emlegetik, s a megszokottól eltérően most ő és gyűjteménye állnak az Axioart Blog portré sorozatának középpontjában.

Közösségi média. Horn Péter nem véletlenül választott egy ilyen platformot gyűjteményének bemutatására, hisz pontosan ez a célja, hogy páratlan gyűjteményét és az abban szereplő művészeket mindenki megismerhesse és élvezhesse, tisztelegve az alkotók munkássága előtt. Hétről hétre a gyűjtemény újabb darabjai jelennek meg az oldalon, olyan érzést keltve az emberben, mint mikor gyerekként az adventi naptár nyitását várta minden nap, nem tudva, hogy milyen kincset rejt a következő nap. Legnagyobb örömömre alkalmunk nyílt, hogy leüljünk és beszélgessünk az oldalról, a gyűjtemény történetéről és jövőjéről.

Beszélgetésünk során többször támadt olyan érzésem, hogy egy művészettörténész kollégával elmélkedünk a modern és kortárs művészetről, melyet az elkövetkező hetekben cikksorozat formájában osztunk meg online, mindenki számára elérhetően, a Horn Gyűjtemény mintáját követve.

Reigl Judit • Felhasítva II • 1961 

A beszélgetés kezdetén kiderült, hogy ugyan családi hagyománya nincs a műgyűjtésnek, de mindig lógtak képek a falon, és visszaemlékezve azért felsejlik egy rokon az apai ágon, aki komolyan gyűjtött, s a lakása falán Mednyánszky és Rippl-Rónai képek is lógtak. Horn Pétert idézve: „ez azért furcsa, mert a lakásra nem, de a képekre tisztán emlékszem; {…} ebből az következett, hogy a képek számomra részei voltak a teljes képnek. A rátalálás nem tudom, hogy honnan jött pontosan, de úgy húsz éve kiszerettem a tőzsdézésből, és ez az időszak pont egybeesett az aukciók és a műkereskedelem felvirágzásával Magyarországon. Elmentem néhány aukcióra, és ahogy egyre többre kezdtem járni, megtetszett ez a világ. „

KE: Mi tetszett meg ebben a világban?

HP: Ha én valamit csinálok, akkor én ilyen „nagyon csinálom” típus vagyok. Mikor elkezdtem ezzel foglalkozni, akkor elkezdtem múzeumokba járni, megrendeltem végtelen mennyiségű könyvet erről a világról, művészekről, műgyűjtésről, mindenről, ami ebben a témában elérhető volt. Elkezdtem megismerni embereket, hallani a véleményüket.

A gyűjtés szinte a kezdetektől zsigeri alapon folyt, vezérelve se akkor, és ahogy kiemeli, most sincs. Tanulási folyamatnak tekinti a korai időszakot, idővel alakult ki, hogy kik azok a művészek, akiknek a műveit komolyabban, tudatosabban szerette volna gyűjteni. Ugyanakkor ahogy elmondta, a képek vásárlása a kezdetektől befektetés is volt, mind eszmei, mind pénzügyi szempontból. Ez a része mindig tudatos volt, nagyon jó befektetésnek tartotta és tartja a (tudatos) műgyűjtést. Legalább ilyen fontos volt, hogy jó érzést keltsen egy adott tárgy közelsége, a kettőnek együtt kellett és kell működnie.

A Horn Gyűjtemény nagy része – méretéből adódóan is – raktárban van, de mint kiderült, a rotáció a fal és a raktár között folyamatos, mindig változik, hogy épp mely képek állnak közel a gyűjtőhöz. Ennek megfelelően, a kedvenc is mindig más, ilyen értelemben nincs is. Van azonban 7 művész, akik még a gyűjteményen belül is kiemelt szerepet élveznek, köztük Balázs János, Reigl Judit, Sándorfi István, Fiedler Ferenc, Nyári István és Váli Dezső, valamint a méltatlanul háttérbe szorult Drégely László.

Etienne Sandorfi • Motus, Motus – Homage to culture • 2001

A gyűjtemény egy személyiséget is tükröz, hisz ahogy azt Horn Péter elmondta, nincs semmilyen kritérium, vagy elv, amihez igazodva választaná ki a gyűjteményhez csatlakozó képeket, egyszerűen csak „azt gyűjtöm, ami tetszik” alapon bővül. Így aztán a kiszámíthatatlanság indukálta izgalom jellemzi az Instagramon fokozatosan nyilvánossá váló gyűjteményt.

Mindig jó egy olyan műkedvelővel beszélgetni, akinek egyedi meglátásai nem múló lelkesedéssel párosulnak, ezáltal inspirálva a hallgatót is.

A folyamatosan bővülő gyűjtemény a https://www.instagram.com/horn_collection/ oldalon látogatható minden héten hétfőtől vasárnapig 00:00-23:59 között, védettségi, személyi és bármilyen egyéb kártya felmutatása nélkül.