Alkotók
Hozzászólok

Ismerje meg, mit jelképeznek a festményeken szereplő állatok! – 2. rész

Az állatok évezredes szimbólumok az emberi kultúrában, nem túlzás azt állítani, hogy ábrázolásaik már az ősidőktől kezdve többletjelentéssel bírnak. Az ókeresztény és a román művészetben bontakozott ki igazán az a jelképes képzőművészeti kifejezési forma, amely a különböző állatfigurákat a vallásos gondolkodás alapfogalmaira utaló tartalommal és jelképértékkel ruházta fel. Sorozatunk első részében a hermelinről írtunk, most a 2017-es év madarának választott tengelict mutatjuk be Önöknek!

A tengelic

 

Raffaello Santi: Madonna tengeliccel, (részlet) 1505-06.  A Wikimedia jóvoltából

A legenda szerint a keresztet vivő Jézus töviskoronájából egy kismadár ki akart csípni egy darabot, ekkor a tollára egy csepp vér hullt és ezért piros lett a tengelic fejtolla. A keresztény ikonográfiában a gyermek Jézust gyakran ábrázolták szegfűvel vagy tengeliccel, így utalva a passióra. Emellett a tengelic a kitartás, a termékenység és az ártatlanság szimbóluma is.

Raffaello Santi: Madonna tengeliccel, 1505-06.  A Wikimedia jóvoltából

Raffaello még húszéves sem volt, amikor megfestette a Mária megkoronázását, majd Perugino ösztönözésére a mesterét felülmúló első nagy képét, a Mária eljegyzését. 1504-ben Firenzében telepedett le, ahová Leonardo és Michelangelo híre vonzotta. Ekkori készült híres sorozata a Madonna tengeliccel, az Esterházy-Madonna, a Madonna del Prato és a La Belle jardiniére. Raffaello Madonna tengeliccel című képén a gyermek Keresztelő Szent János egy tengelict mutat Jézusnak, így utalva az eljövendő szenvedéstörténetre. A reneszánsz idején gyakran ábrázolták Jézust tengeliccel, a kismadár például Joos van Cleve ( 1485-1540?) és Vittore Crivelli (c.1430-1502) képén is feltűnik.

Joos van Cleve: Madonna tengeliccel. A Wikimédia jóvoltából

Vittore Crivelli: Madonna tengeliccel. A Wikimédia jóvoltából

Goya festményén a tengelic már nem Krisztus jelkép, hanem az ártatlanság szimbóluma. A spanyol festő mestere volt az önreklámozásnak, Manuel Osorio Manrique de Zuniga, Altamira grófja legifjabb fiának portréján három macska és számos tengelic mellett egy szarka látható, amelynek csőréből szégyentelenül a mester névjegye bukkan elő. A kalitkába zárt tengelicek itt a gyermeki ártatlanság megtestesítői.

Francisco Goya:  Manuel Osorio Manrique de Zuñiga, 1787-88.A Metropolitan Museum of Art jóvoltából

Érdeklik a műtárgyak, antikvár könyvek és a műkereskedelem világa? Nézze meg aukciós naptárunkat!

Forrás:
Decoding Animals in Art History, From Immortal Peacocks to Lusty Rabbits

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük