Latest Posts

Documenta 15 – Az antiszemitizmus vádak árnyékában

A januárban fellobbant vitának a Documenta megnyitása előtti rendezésére, így a kiállítás „tehermentesítésére” irányuló kísérletek rendre kudarcot vallottak, sőt a polémia előbb Frank-Walter Steinmeier német államfőnek a megnyitón mondott beszéde, majd az egyik bemutatott mű egyértelműen antiszemita szimbolikája kapcsán magasabb fokozatba kapcsolt.

Május 15-i írásunkban már részletesen beszámoltunk arról,  hogy a vitát egy, az antiszemitizmus ellen küzdő helyi, azaz kasseli szervezet indította el, amely főként egyes palesztin szervezeteknek a „nemzetközi lumbung”  csapatába való meghívását kifogásolta. A témára történelmi múltjából adódóan a német politika, mint mindig, ezúttal is rendkívül érzékenyen reagált, s csakhamar már a szövetségi kormány, illetve a Németországi Zsidók Központi Tanácsa is intenzíven foglalkozott a vádakkal. Előbbi inkább elfogadva a Documenta adminisztratív és művészeti vezetésének az antiszemitizmus vádját következetesen visszautasító álláspontját – az idei Documenta művészeti vezetője, mint ismeretes, az indonéz ruangrupa csoport –, utóbbi viszont magáévá téve, sőt felerősítve a vádakat. Claudia Roth, aki államminiszterként felel a kulturális ügyekért, a Documenta és a zsidó szervezetek vezetőivel is többször találkozott és közvetítőnek is felajánlkozott a feszültség enyhítése érdekében, ám az ő erőfeszítéseit sem kísérte siker.

A Documenta vezetése még a rendezvény megnyitása előtti hetekre egy háromrészes vitasorozatot tervezett a feszültség oldása és annak megakadályozása érdekében, hogy az magára a Documentára is rányomja a bélyegét, ám sem a tematika, sem a meghívottak névsora körül nem alakult ki konszenzus, így a sorozatot végül elhalasztották, sorsa jelenleg teljesen bizonytalan. A témával foglalkozó írásunk megjelenése óta az ügyben több új fejlemény is történt, melyek egy része már a Documenta múlt heti megnyitásához kapcsolódik. Míg korábban a vita elsősorban nyilatkozatháború formájában zajlott, május végén ismeretlenek már erőszakos akciót hajtottak végre: betörtek egy olyan kasseli épületbe, amely az antiszemitizmus-vádakat hangoztatók célkeresztjében lévő palesztin Question of Funding csoport kiállításának ad otthont. Az ismeretlenek olyan jelszavakat mázoltak a falakra, amelyek akár halálos fenyegetésként is értelmezhetők. Ennek szelídebb előzményei voltak a fontos Documenta-helyszínek közé sorolható ruruHaus falán megjelent Szabadság iszlám helyett!, Nincs kompromisszum a barbárokkal! Következetes harcot az iszlám ellen! és hasonló feliratok. Nyilván ezek az akciók is szerepet játszottak abban, hogy az egész nemzetközi lumbung közösség, azaz a Documenta előkészítésében résztvevő csoportok, kurátorok, a kiállító művészek június elején egy közös nyilatkozatot tettek közzé, amelyben visszautasítják a ruangrupa és a lumbung közösség más tagjait érintő antiszemitizmus vádakat. A nyilatkozat aláírói között ott van az OFF-Biennále csapata, Somogyi Hajnalka, Erőss Nikolett, Székely Katalin, Szakács Eszter és Lázár Eszter, valamint Németh Ilona képzőművész is. A nyilatkozat leszögezi aláíróinak határozott állásfoglalását a diszkrimináció minden formájával, köztük az antiszemitizmussal szemben, valamint sajnálkozását amiatt, hogy a mainstream sajtó egy része is felkapta azokat a vádakat, melyek kiindulópontja a bevezetőben említett kasseli blogbejegyzés volt.

Az indonéz ruangrupa, a Documenta 15 művészeti vezető csapata. Fotó: Nicolas Wefers. A Documenta 15 jóvoltából

Bár az elmúlt hetekben már nyilvánvalóvá vált, hogy ez a vita nem fog nyugvópontra jutni a Documenta megnyitója előtt, arra kevesen számítottak, hogy maga a megnyitó is olajat fog önteni a tűzre. Pedig így történt és rögtön beigazolódtak a lumbung közösségnek a sajtó egy részével kapcsolatos vádjai is. Németország legnagyobb példányszámú napilapja, a Bild-Zeitung például Documenta és zsidógyűlölet – Steinmeier megnyitja a szégyen művészeti vásárát címmel számol be a megnyitóról. Attól most tekintsünk el, hogy a Documenta nem vásár – a Bildet nem mindig jellemzi a tényekhez való makacs ragaszkodás –; ez a szenzációhajhász cím érthető módon megforgatja a kést mindazok szívében, akik minden tudásukat beleadva évekig megfeszített erővel dolgoztak a rendezvény előkészítésén. De csaknem ugyanezt tette a többek között higgadtsága és megfontoltsága miatt is nagy népszerűségnek örvendő német államfő, Frank-Walter Steinmeier is, aki beszédében utalt arra, hogy sokáig még az is bizonytalan volt, hogy eljön-e egyáltalán a megnyitóra és megfogalmazásaival indokoltnak láttatta a Documentával szemben megfogalmazott antiszemitizmus-vádakat. Ez nemcsak a szervezőket, de a művészeti sajtó egy részét is meglepte.

Dan Perjovschi háborúellenes rajzai a Documenta 15 központi helyszíne, a Fridericianum homlokzatán (részlet). Fotó: Nicolas Wefers, a Documenta 15 jóvoltából

Az egyik mértékadó, tárgyilagosságáról ismert német művészeti folyóirat, a Monopol Steinmeier szereplésére utalva Ez a beszéd botrány címmel számol be a megnyitón történtekről. A Monopol cikkét mi is hosszabban ismertetjük, mert pontosan kiderül belőle, hogy mit és miért mondott a német államfő, s az is, hogy beszéde miért volt botrányos a folyóirat szerint. Legtöbbet idézett mondataiban az elnök arról beszélt, hogy miközben az izraeli politika bírálata megengedett, amikor viszont a kritika átcsap Izrael létezési jogának megkérdőjelezésébe, az már átlép egy vörös vonalat. Néhány mondattal később kiderül az is, miért gondolja Steinmeier, hogy Kasselben most ez történt; kijelenti ugyanis, hogy Izrael bojkottja pontosan ezt, azaz létezési jogának megkérdőjelezését jelenti. Ezt a következtetést pedig abból vonja le, hogy a kiállító művészek – egyébként szokatlanul hosszú – listáján nem szerepel izraeli (ami nem azt  jelenti, hogy ne lennének a résztvevők között zsidó művészek). A lap rögtön fel is teszi a kérdést: ezentúl Németországban minden csoportos kiállításon ragaszkodni kell bizonyos kvótákhoz? Majd leszögezik: az, hogy egy országból nem szerepelnek művészek a Documentán – vagy bármilyen más művészeti eseményen –, semmiképp sem jelenti az adott ország létezéshez való jogának megkérdőjelezését. Ezen az alapon az idei Documenta sok más ország ilyetén jogának kétségbe vonásával is vádolható lenne, hiszen a kurátori koncepció középpontjában ezúttal a globális Dél áll, és a legtöbb fejlett ipari országból Izraelhez hasonlóan nem hívtak meg művészeket, vagy ha igen, akkor olyanokat, akik nem a többségi társadalmat képviselik. Dániából például egy olyan csoportot hívtak meg Kasselbe, amely a menedékjogot szerezni kívánókat képviseli, Ausztráliából egy benszülött, aboriginál művészt, aki az őslakosok eltulajdonított földjeinek visszaszerzéséért harcol, s a példák között említi a Monopol írása a roma művészek által képviselt Magyarországot (RomaMoMa projekt) is. Számos más országot pedig senki sem képvisel, de ez nem az ENSZ-közgyűlése, hangsúlyozza a lap, hanem egy adott fókuszú kiállítás, ami jelen esetben a globális Dél művészeire koncentrál. Márpedig az ő nézőpontjuk más, mint Németországé.

Alig egy-két nappal a megnyitó után aztán ismét fordult a kocka. Ekkor tűnt ugyanis fel, hogy a Friedrichsplatzon elhelyezett egyik nagy méretű vásznon, a Taring Padi nevű indonéz művészcsoport alkotásán – többek között – egy disznófejű katona látható, sisakján Mossad felirattal, sálján pedig Dávid-csillaggal. Erre teljes joggal mondta Meron Mendel, az Anne Frank Képzési Központ vezetője – aki eddig megvédte a Documentát az antiszemitizmus-vádakkal szemben – , hogy ez a mű csak egyfajta interpretációra ad lehetőséget, ezért felhívta a Documenta vezetését – első lépésként –  a mű azonnali eltávolítására. További lépésként pedig szükségesnek nevezte annak alapos feltárását, mi és mikor siklott ki az előkészületek során és milyen tanulságokat kell mindebből levonni. Hozzátette azt is, hogy a történtek fényében sem indokolt az egész rendezvényre rányomni az antiszemitizmus bélyegét. (Az inkriminált művet szerzői jogi okokból nem reprodukálhatjuk, azonban az itt megtekinthető – a szerk.)

Megszólalt a Documentát a vádakkal szemben eddig megvédő Claudia Roth államminiszter is. „Véleményem szerint ez egyértelműen antiszemita képi nyelv. Még egyszer hangsúlyozom: az emberi méltóság védelme, az antiszemitizmus elleni fellépés, csakúgy, mint a fellépés a rasszizmus és az emberek közötti ellenségeskedés szításának minden formája ellen együttélésünk alapja és ez az a pont, ahol a művészi szabadság határokba ütközik” – mondta és hozzátette, a Documenta vezetésének ezt haladéktalanul nyilvánvalóvá kell tennie a kurátorok és a művészek számára és le kell vonnia a szükséges következtetéseket.

A ruruHaus, a Documenta 15 egyik helyszíne. Fotó: Nicolas Wefers, a Documenta 15 jóvoltából

Olaf Zimmermann, a Német Kulturális Tanács elnöke „várható botrányról” beszélt; szerinte „most a Documenta tulajdonosainak, azaz Hessen tartománynak és Kassel városának kell tiszta vizet önteniük a pohárba, tekintettel arra, hogy a Documenta menedzsmentje ezt nem tudja vagy nem akarja megtenni”. Várható, hogy a documenta GmbH tulajdonosai a napokban rendkivüli ülést tartanak, ahol meghallgatják a társaság vezérigazgatója, Sabine Schormann beszámolóját a történtekről és a tervezett intézkedésekről – és vélhetően döntenek a vezérigazgató sorsáról  is.

Közben érzékelhető az is, hogy a helyi politikusoknak lassan kezd elegük lenni a documentából, aminek városuk 55 éve ad otthont. Emlékezetes, hogy a legutóbbi, öt évvel ezelőtti documenta óriási költségvetési deficittel zárult, ami a városra és a tartományra is komoly anyagi többletterhet rótt, most pedig a fentebb ismertetett helyzet okoz nekik komoly fejtörést. A szélsőjobboldali AfD tartományi vezetője már egyenesen a rendezvény azonnali lefújását követeli.

Most már komoly a veszélye annak, hogy az idei Documenta főként az antiszemitizmus-vitáról maradjon meg az emlékezetben és kevesebb figyelem jusson azokra a témákra – közösség, erőforrás-megosztás, együttműködés – melyeket a rendezvény eredetileg a figyelem fókuszába kívánt állítani, és amelyek megjelenítése az első napok tapasztalatai szerint élénk érdeklődést keltett, jó fogadtatásra talált a látogatók körében. Nagyon határozott és gyors lépésekkel kerülhető csak el, hogy az idei az elszalasztott lehetőségek Documentája legyen.

A Documenta 15-re a későbbiekben még részletesen visszatérünk.

● Frissítés, június 21.

Amikor tegnap megosztottuk olvasóinkkal a fenti írást, nem sok kétségünk volt afelől, hogy már ma aktuális lesz egy frissítés. A botrány elkerülhetetlen, de a károk mérséklésére mindig van mód. Ahogy az várható volt, a monumentális méretű és igen frekventált helyen, a Fridericianum előtte téren, egy installáció részeként kifeszített vásznat még tegnap letakarták, és a mai napon végleg el is távolították. (A mű letakarásáról többek között itt lehet megtekinteni egy fotót.) Ebben semmi meglepő nincs; érdekesebb az, ahogyan a mű szerzője, az indonéz Taring Padi művészcsoport kommentálta egyrészt az antiszemiztizmus-vádat, másrészt alkotásuk letakarását, majd eltávolítását. Nyilatkozatukban leszögezik, hogy People’s Justice című munkájuk nem új, 2002-ben született és még abban az esztendőben bemutatták az Adelaide-ben megrendezett dél-ausztráliai művészeti fesztiválon, ahol az nem keltett semmilyen botrányt. Ezen a művön, mint számos más alkotásukon, alapvetően Indonéziának a Suharto-diktatúra éveiben átélt szenvedéseit kívánták bemutatni, összekötve azokat más, háború és erőszak sújtotta országok népeinek szenvedéseivel. „Nagyon szomorúak vagyunk, amiért ennek a műnek egyes részleteit eredeti szándékunktól eltérő módon értelmezik. Elnézést kérünk azokért a sérelmekért, melyek ebben a kontextusban keletkeztek” – hangzik a nyilatkozatban, ami így folytatódik: „Ezért, mély sajnálatunkra, letakarjuk a munkát. Ez a mű annak gyásznak az emlékműve lesz, amit e pillanatban a dialógus lehetetlensége miatt érzünk. De reméljük, hogy ez az emlékmű egy új dialógus kiinduló pontja lehet”. Mindez nem hangzik rosszul, de azért olvastunk már markánsabb elhatárolódást is az antiszemitizmustól….

A téma persze 24 óra alatt bejárta a világsajtót és felbukkant a vezető politikai napilapokban is. A kommentárok többsége keményen bírálja a Documenta vezetését, mondván, az inkriminált mű nem előzmények nélkül és nem váratlanul bukkant fel; a vészcsengőnek a fejekben már jóval korábban meg kellett volna szólalnia. Egyes lapok néhány oldalvágást is tesznek azon laptársaik felé, melyek korábban rémeket látónak nyilvánították azokat, akik tartottak az antiszemitizmus megjelenésétől a rendezvényen. A Neue Zürcher Zeitung éppen az általunk is idézett német Monopol magazint állítja pellengérre, mely egyenesen botrányosnak minősítette a német államfőnek a megnyitón elhangzott, a figyelmet az antiszemitizmus megjelenésének veszélyére felhívó beszédét. A sajtóbírálatokból kijut Sabine Schormannak, a Documenta vezérigazgatójának is, aki a People’s Justice-t ért első bírálatok után még arról beszélt, felkér külső szakértőket is annak elbírálására, mit is jelent ez a mű. Azt azonban a biztonság kedvéért, a felelősséget elhárítva gyorsan hozzátette, hogy a Documenta menedzsmentjének nem áll és nem is állhat jogában előzetesen megszűrni a bemutatásra szánt alkotásokat. A felelősök keresése nyilvánvalóan folytatódik, de annyi máris bizonyos: minden érintett elszalasztotta a lehetőséget, hogy jól jöjjön ki ebből a helyzetből.  

Borítókép: a Documenta 15 jóvoltából

„Gouache…mi?!”

A címet egy múzeumi látogatáskor hallott beszélgetés ihlette:

„Ez akkor nem akvarell?”

„Nem, ez gouache.”

„Gooouuu…mi?! Nem lehetne magyarul írni?”

Első ránézésre az akvarell és a gouache (ejtsd: „gvas”) valóban közel azonos médiumnak tűnhet.

Ha azonban jobban megvizsgáljuk, láthatjuk, hogy mindkét festéknek vannak olyan egyedi jellemzői, amelyek megkönnyítik a megkülönböztetést. Az elsődleges különbség a két festék között, hogy a gouache átlátszatlanabb, mint az akvarell. Ha egy réteg akvarellt viszünk fel, a fehér papír és az alatta lévő előzetes rajzok át fognak látszani, míg gouache réteg alkalmazásakor a papír közel sem látszik át. Az akvarell átlátszóságának köszönhetően a fény képes áthaladni a pigmenten és visszaverődik a fehér papírról, így a gouache matt felületétől eltérő fényminőséget biztosít.

Balra akvarell festékkel készült a kép, jobbra gouache-t használva

Bár mindkettő vízben oldódó pigmentekből és kötőanyagokból készül, számos fontos különbség van a két közeg között. A leglényegesebb, hogy az akvarellfesték felvizezhető és elég vékonyan eloszlatható, hogy szinte átlátszóvá váljon. Bár víz adható a gouache-hoz is, de nem teszi azt áttetszőbbé. Ehelyett a gouache jellemzően sűrű, átlátszatlan felületet biztosít.

Hogyan állapítható meg, hogy melyikkel „állunk szemben”? Nagyító alatt jól láthatóak az akvarellfestékben keletkezett buborékok. Az akvarell képek általánosan könnyebbnek hatnak, míg a gouache testes, élénk, matt és egyenletes színeivel nem csak kiegészítője, méltó vetélytársa is lehet a “bejáratott” akvarellnek. A két anyagnak és technikának számos különbsége, illetve hasonlósága van, ami miatt gyakran nehézséget okoz a megkülönböztetésük a gyakorlatlan szem számára, de sokszor még a gyakorlottaknak is.

Közös tulajdonságuk például, hogy a festékanyag száradás után visszaoldható marad szemben például a temperával, amely vizes és olajos anyagok keveréke. Ennek természetesen előnye és hátránya is van.

Az akvarell lényegében egy lazúr-technika, vagyis a festék összetétele megengedi, hogy átlátszó, áttetsző rétegekben vigyük fel a hordozóra. Alapvetően az akvarellfesték egy vagy több, mikroszkopikus szemcsékből álló pigment keveréke festékhordozó anyaggal. Ez a hordozó olyan összetételű, hogy képes szuszpenzióban tartani a pigmentszemcséket, ezáltal ecsettel felvihetőek a papírra, melynek felületén megkötnek, szerencsés esetben számunkra tetsző formában. A hordózók sorában kiemelten fontos a víz, hisz az anyagok ebben oldódnak és elegyednek, ez segít a papírra hordásban, majd munkája végeztével elpárolog.

A gouache, ha csak összetételét nézzük, nem sokban különbözik az akvarellnél leírtaktól. Viszont a gouache-képek matt, egyenletes, cseppet sem átlátszó felületeinek, melyek szintén vibrálóak és szín-telítettek, megvan a maguk titka. A gouache festék tradicionálisan úgy áll elő, hogy az akvarell receptje kiegészül egy „opak”, tehát fedő fehér pigmenttel. Ennek hozzáadásával lesz átlátszatlan és fedő maga a festékanyag is.

Ez az anyag a történelem során sokat változott. Kezdetben hegyi krétát (kalcium-karbonát) illetve súlypátot (bárium-szulfát) használtak. Ezt később felváltotta a cinkfehér finomabb, sűrűbb változata, a kínai fehér. Ma már a legjobban fedő, legtisztább színeket a titánfehérrel lehet elérni. A gouache a szép, egyenletes, matt felületek létrehozásán kívül (mivel fedő rétegeket lehet egymásra festeni) azzal az előnnyel is rendelkezik, hogy szinte bármeddig dolgozható, alakítható.

Továbbá mindkét anyagot érdemes összehasonlítani technikáját és célját tekintve is: például köztudott, hogy a gouache a választott médium sok illusztrátor és grafikus számára, míg az akvarellt gyakrabban használják más típusú művészek. Ez annak köszönhető, hogy a gouache nagyon gyorsan szárad, lehetővé teszi az illusztrátor számára, hogy könnyen készítsen nagy, tömör színtömböket, és apró részletek ábrázolására is remekül használható; ezek mind olyan tulajdonságok melyek nagyon fontosak az illusztrátorok számára. Az akvarell ezzel szemben kevésbé irányítható és sokkal lassabban szárad.

Tehát kijelenthető, hogy a gouache olyan akvarellfesték, ami fedő, és nem pedig átlátszó. Mivel alapanyagaik vagy megegyeznek, vagy nagyon hasonlóak, kiválóan (össze)keverhető a két festékanyag. Azért reméljük, hogy egy kis segítséggel szolgálhattunk!

2022 Tavaszi Aukciós Szezonjáról

Márciustól kezdődően szinte minden napra jutott egy aukciós esemény egész június első hetéig. A gyűjtők és vásárlók többek között festményekre, grafikákra, műtárgyakra, könyvekre és papírrégiségekre adhatták le licitjüket, nemegyszer rekord összegekért. Axioart összefoglaló.

A téli szezont követően a műtárgypiacnak rendszerint szüksége van egy-két hónapra, hogy magához térjen. Ebben az évben korán ébredt a piac, február végén a BÁV ART grafikai aukciója indította a szezont, majd megnyitotta kapuit a rengeteg látogatót vonzó Art & Antique vásár. A vásár szenzációjának tartott Csontváry Kosztka Tivadar: Pirosruhás gyermek című képéről Törő István, a Virág Judit Galéria és Aukciós ház tulajdonosa így nyilatkozott:

“A Pirosruhás gyermek valószínűleg Csontváry 1894-es müncheni periódusában, vagy az azt közvetlenül megelőző időszakban készült, amikor a festő Gácson patikusként dolgozott. Talán a művész egyik rokonát ábrázolja, vagy a tűzvészben elhunyt testvérének állít emléket”

A vásárnak újonnan helyet adó Bálnában több mint harminc galéria, antikvitás, aukciós ház képviseltette magát. A vásár az Autistic Art Közhasznú Alapítvány javára szervezett jótékonysági online aukciót, melyen a kiállító galériák felajánlott tárgyaira licitálhattak az érdeklődők az Axioart oldalán.

Egy igazi tavaszi kép: Gombkötőné Tóth Ilona képe az Online Art Galéria Márciusi Kortárs Árveréséről

Tavaszváró és -nyitó aukciókkal indította az évet a Pintér Aukciósház festményekkel és grafikákkal ahol Iványi Grünwald Béla képe vezette az eladási listát, majd következett a Nagyházi Galéria és Aukciósház Kortárs és jótékonysági aukciója. A márciusi nagy árverések sorában volt a Párisi Galéria Festmény és műtárgy árverése, melyen elkelt Tóth Menyhért: Sárga ruhás nő című képe, valamint a Virág Judit Galéria 8. Háború utáni és kortárs művek aukciója és 3. Garfikai Aukciója is. Itt már kirajzolódott, hogy a tavaszi szezont a továbbra is vezető szerepet betöltő festmény árverések mellett a grafikai művek fogják dominálni, ami végül be is bizonyosodott.

Sűrű tavasza volt a piac új szereplőjének, az Online Art Galériának is, hisz rögtön két aukcióval indították az évet. A Kortárs aukciót a galéria első grafikai aukciója követte melyen többek között Salvador Dalí, Bada Dada és Kassák Lajos képei keltek el. A kialakult háborús helyzet számos jótékonysági megmozdulást indított el, köztük a Kék-Sárga Jótékonysági Aukciót az OPTINVEST Zrt. és a Publicis Groupe Hungary szervezésében az Irányi Palota báltermében, amelynek teljes bevételét az UNICEF és a Budapest Bike Maffia számára ajánlották fel. Az árverés szakmai partnere és lebonyolítója a Pintér Aukciósház volt. A tavaszi szezon legzsúfoltabb időszaka rendszerint a május, idén sem volt ez másképp. A BÁV ART 79. művészeti aukciójáról részletesen írtunk korábban , hisz megdőlt a Magyarországon legdrágábban eladott ékszerének rekordja az első napon. A májusi aukciók listáját bővítette a Párisi Galéria negyedik alkalommal megrendezett árverése a pécsi illetőségű, illetve a városhoz kötődő kortárs művészek munkáiból, a WOP Galéria tavaszi nagy online árverése, melynek gerincét kortárs hazai alkotók munkái képezték, valamint az antikváriumok árverései, így a Honterus, a Hereditas, az Ex Libris, a Városfal és a Ráday Antikvárium aukciói többek között.

BÁV ART 79. Művészeti Aukció a MOM Kulturális Központban

Immár 68. aukcióját tartotta május 24-én a Kieselbach Galéria, melyen ezúttal is több, a szélesebb nagyközönség köreiben alig ismert művész munkáit kínálta a galéria, alkalmanként magas becsértékkel, jelezve, hogy sok még az értékes, de (újra)felfedezésre váró életmű.

Vaszary János: Parkban című, 1933 körül készült olajképére 65 millió forintról indulva lehet licitálni a Kieselbach Galéria május 24-i aukcióján

A szezon utolsó heteiben is minden műfajban és minden árkategóriában számos izgalmas tétel várta a gyűjtőket és a befektetőket. Május 24-28. között a Nagyházi Galéria tartotta meg tavaszi nagy árverését, néprajzi tárgyakkal kezdve. Kollégáink még sosem láttak egy helyen egy butellát, szilkét és fajansz tányért elkelni, mutatva, hogy a néprajzi tárgyak kereslete továbbra is életben van. Végül a fennállásának 25. évfordulóját ünneplő Virág Judit Galéria május 31-én zárta a májusi aukciók listáját. A vezető tételek különlegessége volt, hogy túlnyomó többségük először bukkant fel az aukciós piacon, egy részük pedig még kiállításon sem szerepelt itthon.

Az tisztán kirajzolódott a tavaszi aukciók kínálatából és leütéseiből, hogy elsősorban a 20.-21. századi művészek festményei és grafikái, így Keserü Ilona, Fajó János, Nádler István, Bak Imre vagy épp Maurer Dóra képei, az úgynevezett klasszikus kortárs, azaz a 60-as, 70-es, 80-as évekbeli alkotásai, valamint a nemesfém tárgyak, ékszerek alkotják az aukción magas áron elkelt tételek magját. Természetesen a ritka főművek, ahogy azt a nagy aukciósházak tavaszi árverései is jól példázzák, továbbra is kelendőek. A kortárs alkotók képei is töretlenül erősödnek, jól mutatja ezt a kortárs árverések növekvő száma is. Ennek több oka is van, az egyik, hogy mást kedvelnek, keresnek a fiatal, harmincas-negyvenes gyűjtők mint az idősebb generációk. Az aukciókon is egyre több fiatal művészt, műkedvelőt és gyűjtőt látni, amely mindenképpen bíztató a magyar műtárgypiacra nézve.

Összességében egy igen erős tavaszi szezonról beszélhetünk, nem volt hiány előkerült lappangó művekből, rekordokból és szenzációkból sem. Az aukciók száma nem csupán az új szereplők belépése miatt növekedett, hanem azért is, mert néhány ház a korábbinál gyakrabban árverezett. Néhányan a covid-időszak örökségeként maradtak a tisztán online árveréseknél, a legtöbben azonban úgynevezett “hibrid aukciókat” tartottak, ahol a személyes és online licitálásra egyaránt volt lehetőség. A bizalom növekedése az online licitálással kapcsolatban eredményezett idén 20 millió forint feletti online forgalmat is az Axioarton, ami számunkra is egy rendkívül fontos visszajelzés. Ennek fényében már el is kezdtük a készülődést az őszi-téli szezonra, amely már az eddigi információk alapján is rendkívül izgalmasnak ígérkezik.

„Magyar napok” a berlini Bassenge aukciósháznál

Ma már napi rendszerességgel bukkannak fel magyar tételek a külföldi aukciósházak kínálatában, ám csaknem húsz magyar munka egyetlen – kétnapos – árverésen azért ritkaságnak számít.

Ráadásul több, rendkívül keresett magyar, illetve magyar származású – egy-két kivételtől eltekintve kortárs – művész munkáira bukkanhatunk a jó nevű berlini Galerie Bassenge június 3-4-i árverésének kínálatában. Túlnyomórészt papíralapú egyedi munkákról, illetve sokszorosított grafikákról van szó és a galéria által megadott becsértékek arra engednek következtetni, hogy a licitek végén többnyire – de nem mindig – a hazai piacon kialakultakhoz hasonló árakra számítanak.

Az első napon az alacsonyabb árfekvésű, néhány száz eurós becsértékű, míg a másodikon a drágább tételekre lehet licitálni, de az utóbbiak taksája sem haladja meg a 10 ezer eurót. Az első napon kerül kalapács alá a magyar kínálat legrégebbi – de pontos évszám nélküli – darabja, Perlrott Csaba Vilmos falusi jelenetet ábrázoló akvarellje, mely 600 eurós taksát kapott. A másik nem kortárs tétel Czóbel Béla együtt megvásárolható két, 1925 körül készült női félakt litográfiája, melyek kedvező, 350 eurós együttes becsértékkel várják a liciteket.

Bak Imre: Cím nélkül, szitanyomat, 2005, 59,8 x 59,8 cm. Forrás: bassenge.com

A pozsonyi Milan Dobeš Múzeum és az ugyancsak pozsonyi Komart Gallery gondozásában 130 példányban jelent meg a 11 from middle europe című grafikai mappa, melyben három magyar művész, Bak Imre, Fajó János és Konok Tamás munkái is helyet kaptak. A berlini árverésen most Bak és Konok színes szitanyomataira lehet licitálni, előbbi 450, utóbbi 350 eurós becsértéket kapott. Bak munkájának egy másik példánya 2008-ban került kalapács alá egy itthoni árverésen és akkor nem kelt el, azóta azonban mindkét művész sokszorosított grafikái iránt jelentősen megnőtt az érdeklődés – és ezzel együtt az árak is.

Perneczky Géza 500 példányban megjelent korai Identifikáció programjának hat összefűzött lapja az aukciósház becslése szerint 300 euróért kelhet el.

Maurer Dórától az első napon a B 12 című, hazai aukciókon is felbukkanó 1971-es rézkarcra lehet licitálni, ami a jelenlegi itthoni árakhoz képest alacsony, 500 eurós becsértéket kapott.

Victor Vasarely négy műve közül is egy, az Opale M.C. című 1967-es szitanyomat szerepel az első napon; az 500-as sorozat kitűnő állapotban lévő példányáért 300 eurót várnak.

Hajas Tibor: Cím nélkül (Image Whipping II Tumo), zselatinos ezüst nagyítás, 1979, 40 x 30 cm. Forrás: bassenge.com

A második napi tételek között egyetlen nem kortárs munka található, Scheiber Hugó Kávéházban című szénrajza, mely a katalógus szerint európai magángyűjteményből került az árverésre, ahol magas, 9 ezer eurós becsértékkel indítják.

Molnár Verától az Anyám levelei című, 6 darab szitanyomatot tartalmazó 1990-es mappa kerül kalapács alá. Az 1990-ben 40 példányban készült  sorozat egy példányáért 1.200 eurót várnak, ami megfelel az itthon az utóbbi időben többször is felbukkanó mappa hazai átlagárának.

Az aukció drágább magyar tételei közé tartozik Hajas Tibor ikonikus Képkorbácsolás sorozatának két zselatinos ezüst nagyítása 1979-ből, 4 ezer eurós együttes becsértékkel. A sorozat különböző darabjai időnként hazai aukciókon is felbukkannak és rendszerint néhány százezer forintért cserélnek tulajdonost.  

Ugyanilyen becsértékkel indítják Erdély Miklós öt évvel későbbi vegyes technikájú munkáját, a Folklórt, ami először egy 1992-es római kiállításon cserélt gazdát, majd 1998-ban látható volt a művész Műcsarnokban rendezett életmű-kiállításán is. Erdély egy ugyancsak vegyes technikájú, szintén 1984-ben született, hasonló méretű munkájára éppen ezekben a napokban lehet licitálni itthon is, a Wilson & Cohen Kortárs Aukciósház árverésén, ahol 2,8 millió forintos kikiáltási árat és 4-6 milliós becsértéket kapott. 

Maurer Dóra: Rajzolás kamerával, A) Kör a négyzetben, 1977-79, kollázs 13 zselatinos ezüst nagyítással, ceruza, karton, 70 x 100 cm. Forrás: bassenge.com

Maurer Dórától a közismert (de) formation című 1978-as hidegtű sorozatának egyik darabjáért 4 ezer eurót várnak; a sorozat egy másik darabja a Virág Judit Galéria idei tavaszi grafikai aukcióján 1,4 millió forintért kelt el, de korábban a Nagyházinál ért már el 1,9 milliós árat is. A művész 1970-es papíralapú akvatinta mezzotinto munkája a Virág Judit Galériánál 2020-ban 450 ezerről indulva 1,7 millió forintért cserélt gazdát, a berlini ház most 1.200 euróra taksálja, ami lényegében a két évvel ezelőtti itthoni induló árnak felel meg. A Maurer-kínálat aukciókon legritkábban felbukkanó tételeit az 1977-79-es Rajzolás kamerával sorozat két darabja jelenti, melyekből mindössze 5-5 példány készült. Az A) változat a Kör a négyzetben, a B) változat pedig a Kör a négyzet körül címet viseli; a 13, illetve 10 zselatinos ezüst nagyításból összeállított kollázsok 7 ezer eurós becsértéket kaptak.

Vasarely Kinetikus objektjéért 3 ezer eurót várnak, a plexiüveg objektet a Pesti Műhely adta ki 1990-ben, 20+5 példányban; a most megszerezhető darab az öt művészpéldány közé tartozik. Egy hasonló, ugyancsak a Pesti Műhely által ugyanennyi példányban kiadott plexi objekt néhány napja 1,2 millió forintos kikiáltási árán kelt el a BÁV árverésén. A művész 1982-ben öt példányban készült Tokyo című színes szitanyomatáért és Etude de Lumière című színes litográfiájáért egyaránt ezer euróra számítanak. Előbbi egy példányát az ebay-en jelenleg 880 dollárért kínálják, míg utóbbit az Artsy oldalán jóval drágábban, 2.500 euróért lehet megszerezni.