Latest Posts

Művészeti & Múzeumi Események 2022: Magyarország

Ahogy arról előző cikkünkben beszámoltunk, 2022 nagyon izgalmasnak ígérkezik művészeti szempontból is. Kiállítások, vásárok és megannyi program közül válogathatunk, így válogattunk is. Axioart ajánló:

Január 23-án megnyitotta kapuit a Magyar Zene Háza és a különféle zenei programok mellett megtekinthető a ’Hangdimenziók – Zenei utazások térben és időben’ című állandó tárlat is 1000 négyzetméteren. Az interaktív kiállítás mindenki számára szórakoztató és érdekes módon mutatja be az európai zene történetét és az ember zenéhez fűződő viszonyát. Ahogy írják „a természetes fénytől tudatosan elzárt szint, mint egy álomvilágban, élmények labirintusát alkotja”.


20 év után újra álmodhatunk álmokat a Millenárison! Pont 20 évvel ezelőtt rendezték meg a nagysikerű „Álmok álmodói” kiállítást, mely a magyar tudomány- és technikatörténet nagy alakjait mutatta be. Februárban jön a grandiózus tárlat második kiadása az idén 20 éves Millenáris újonnan átalakított épületegyüttesében.

„2022. február 15-től egy élményalapú, interaktív kiállítás vár a Millenárison. Itt te is felfedezhetsz, megismerhetsz, kipróbálhatsz olyan magyar találmányokat, amelyek a tudomány jelenbe vezető kanyargós útján igazi mérföldkövek voltak. Az Álmok Álmodói 20 kiállításon olyan tudományos és technikai vívmányokat mutatunk be, amelyek felfedezői, megalkotói között szép számmal találhatók a magyar néphez és kultúrához kötődő tudósok, szakemberek.”

Március elhozza a Pénzmúzeum (Magyar Nemzeti Bank Pénzmúzeum és Látogatóközpont) megnyitását, melynek első kiállítása, mely az érdeklődőket a pénzügyi világ és pénztörténet világába hivatott bevezetni.

Nem hagyhatjuk ki a Szépművészeti Múzeum 2022-re bejelentett kiállításait sem, hisz nem kisebb neveket láthatunk Budapesten, mint Bosch, Matisse és El Greco. Az európai viszonylatban is kiemelkedő kiállítási programokat két kamaratárlat is kíséri. Továbbá ebben az évben fejeződik be a múzeum épületének felújítása is, elkészül a Barokk szárny is, így megnyílhat a Régi Képtár 1800-ig terjedő időszakot bemutató állandó kiállítása.

Magyar Nemzeti Galéria április 11-én nyíló Art Deco Budapest: Plakátok, tárgyak, terek (1925-1938) című kiállítása a két világháború közötti korszak vizuális kultúrájára, tárgyaira és ezeken keresztül a mindennapi életre fókuszál: a polgári élet tereire, a nagyvárosi, modern életforma megnyilvánulásaira és kiemelten az art deco vizuális világának egy fontos elemére, a plakátra. Ezen felül ez az év tartogat még Vaszary, Tichy Gyula, Czirma Gyula és izgalmas kamarakiállításokat is, így már csak ezért is megéri ellátogatni a Várba.

Ha már múzeum, tavasszal adják át az új Néprajzi Múzeumot is. A nyitókiállítás a 250 ezer darabot számláló, Kárpát-medencéből és a világ minden tájáról származó gyűjteményről fog adni átfogó képet.

Mindenképpen megéri ellátogatni Debrecenbe is, hisz Határeset – Kortárs reflexiók a közép-kelet-európai identitásra – címmel várja a látogatókat 01.22-04.10 között a MODEM – Modern és Kortárs Művészeti Központ – kiállítása. A kiállításon öt országból (Csehország, Magyarország, Lengyelország, Szlovákia, Románia) tizennégy fiatal művész művei láthatóak, amelyek többsége erre az alkalomra készült. A Határeset címet Hunčík Péter Szlovákiában élő magyar pszichiáter regénye inspirálta. „A kiállító művészek egy globalizált világban szocializálódott generáció tagjai, akiknek ugyanakkor az életük legkülönbözőbb területeire elkerülhetetlenül hatást gyakorol a regionalitás. Fontos kérdés, hogy ez mennyiben érinti az identitásukat is, s mindez hogyan tükröződik az alkotásaikban.”

Március 3-án veszi kezdetét az Art & Antique Budapest a Bálnában több tucat hazai kiállítóval. A vásár négy napján a belépőjegy megvásárlásával a látogatóknak lehetősége lesz népszerű ingyenes tárlatvezetéseken részt venni magyar és angol nyelven. Antalffy Péter művészettörténész kalauzol a kiállítás területén.

Ősszel, október 6 és 9 között várja a látogatókat idén is az Art Market Budapest nemzetközi kortárs képzőművészeti vásár. A Bálnában megrendezésre kerülő vásár kifejezetten a kortárs, újszerű és inspiráló művészeti tartalmakra épít, amelyek épp annyira táplálkozhatnak a feltörekvő régiók – kiemelten a poszt-kommunista kelet-európai országok –, mint a fejlett Nyugat új, progresszív generációjának művészetéből vagy más kontinensek Európában még kevéssé felfedezett művészeti választékából.

Ebből a rövid összefoglalóból is kiderül, hogy sok programot tartogató év elé nézünk, nem beszélve arról, hogy sok kiállítást és egyéb rendezvényt még be sem jelentettek.

Nemzetközi Művészeti Vásárok & Kiállítások 2022

A mindig hosszúnak érződő január rengeteg hírt hozott, így kezdetként összegyűjtöttük, hogy milyen nemzetközi és hazai művészeti vásárokra lesz érdemes figyelni idén.

A művészeti vásárok száma és jelentősége rengeteget nőtt az elmúlt évtizedekben, (2005-ben 68, míg 2011-ben már 189 db volt). A “művészet kiárusítása” jeligére rengeteg írás született, de lássuk be, hogy teljesen nem lehet elhatárolódni a kereskedelemtől (gyakran nagyon magas belépési díjak, ajándékbolt stb.), mert nagy részben ettől működik a művészeti világ. Emelett akár tetszik, akár nem, a vásárok tömegeket vonzanak, így amolyan szociális színtérré is váltak ahol érintkezik egymással galéria, művész, gyűjtő, vásárló és persze a “megmondóemberek” a világ szinte minden pontjáról. Már már kötelező zarándoklattá vált sok vásár, melyek időpontjai pirosbetűs napok sokak naptárában. Ami biztos az az, hogy ezek a vásárok egyedi lehetőségek arra, hogy egyetlen sátoron belül láthassunk mexikói, olasz, német vagy épp dél koreai galériákat.

Discovery Art Fair Frankfurt, 2018

A kimaradt éve(ke)t láthatóan sürgősen pótolni igyekszik minden rendező, illetve több esemény is debütálni fog 2022-ben. Azonban már most is rengeteg az átütemezett vásár, némelyiket csak néhány héttel toltak el, köztük az Art Genève-t és a New York-i Outsider Art Fair-t. Mások nagyobb csúszást jelentettek be: a London Art Fair január helyett áprilisban, az India Art Fair februárról április végére költözik, a párizsi Salon du Dessin és Drawing Now pedig március helyett májusra halasztotta a megrendezést. Egyes vásárok, köztük a Winter Show, a BRAFA, az Arte Fiera Bologna és a maastrichti TEFAF még nem jelentették be a 2022-es dátumokat, mindazonáltal a menetrend továbbra is zsúfolt, idén nem kevesebb, mint 70 vásár várható, köztük az újonc Frieze Seoul.

Az már tavaly is érezhető volt, hogy a fő művészeti kiállítások és vásárok megtartásával kapcsolatban a szervezők és kiállítók egyaránt optimisták voltak. Az Art Basel már bejelentette, hogy idén mindhárom (Basel, Hong Kong, Miami) vásárát megtartja. Az Art Basel Hong Kong március 22-23-án kétnapos zártkörű megtekintéssel nyílik, majd június közepén rendezik meg az európai kiadást, a svájci Art Baselt, végül pedig december elején nyitja meg kapuit az expó amerikai zászlóshajója, az Art Basel Miami Beach. Az év másik fő kiállítása és fesztiválja az 59. Velencei Biennálé, mely április utolsó hetétől egészen november végéig várja a látogatókat. A “művészeti élet olimpiájának” is nevezett biennálé idei kiadásának irányadó kérdései három fő témát járnak körül: az emberi test lehetséges metamorfózisait, a saját bolygónkkal való kapcsolatunkat és az élvonalbeli technológiák kommodifikációját, emberekre gyakorolt nyomását. A kiállítás címe “The Milk of Dreams” a szürrealista művész és író, Leonora Carrington által ihletve, aki egy egészen egyedi vizuális világot alkotott ecsettel, tollal vagy épp fémből.

Leonora Carrington: The Milk of Dreams

A Frieze első ázsiai kiadása szeptemberben, Szöulban mutatkozik be a COEX-ben, a koreai főváros központjában. A művészeti világ egyik legbefolyásosabb művészeti vására idén is megrendezi kiemelt eseményeit, köztük a Frieze Los Angeles-t februárban, a Frieze New York-ot májusban, végül pedig a Frieze London-t, a Frieze Masters & Frieze Sculpture-t októberben.

Októberben nyitja meg kapuit a Budapest Art Market is, amely a friss művészeti inspirációkra épít egyre jelentősebb nemzetközi érdeklődés kíséretében. Novemberben kerül sor a fényképészetnek szentelt legnagyobb nemzetközi vásár, a Paris Photo 25. évfordulójára. Ennek örömére a kiállítás és vásár közel 200 kiállítónak fog teret adni a világ minden tájáról az újonnan épített párizsi Grand Palaisban.

2015-ben a művészeti vásárok becslések szerint 12,7 milliárd dollár nyereséget termeltek a kiállító galériáknak. Ezek a vásárok és kiállítások az elmúlt években olyan platformmá alakultak, ahol a művészeti piac minden szereplője – galériák, gyűjtők, kurátorok és művészek – találkozik, és tér vissza évről évre. A „bennfentesek” gyakran úgy tekintenek a művészeti vásárokra, mint üzleti térre. Piacként szolgálnak, ahol galériások, kereskedők, kurátorok és művészek kötnek üzletet, állapodnak meg egymással. Mindazonáltal nem lenne fair egyszerű művészeti piacnak titulálni ezeket az eseményeket, hisz ennél azért sokkal többet jelentenek: A művészeti vásárokra úgy kell tekintenünk, mint a galériák gyűjtőpontjára, ahol számos művész alkotásait mutatják be egy helyen. Nagyszerű alkotásokat és embereket ismerhetünk meg egy helyen, melyre egyébként nem biztos, hogy lenne lehetőségünk. Igazi kulturális események, melyek evolúciója szembeszökő (gondoljunk csak az elmúlt évek digitális vásáraira) és minden évben tartogatnak valami újat.

Axioart Összefoglaló: 2021 Legjei

Online aukciók, NFT-k, digitális művészet, aukción a Macklowe Gyűjtemény, pandémia… 2021 bőven tartogatott meglepetéseket, hozott rekordokat és világszenzációkat. Évnyitó cikkünk megvizsgálja a 2020-as jóslatokat, a 2021-es legeket és hogy mire számíthatunk 2022-ben.

2020-as jóslatok

A Sotheby’s – a világ vezető aukciósháza – megannyi szakértő, múzeum és galéria mellett azt jósolta 2021-re, hogy a nagyszabású rendezvényekkel szemben meg fog nőni az igény az exkluzív, minőségi személyes események iránt, magával ragadó digitális komponenssel kiegészítve. Ezek mellett nagyobb hangsúlyt fog kapni a művészet egyedi és innovatív helyszíneken történő bemutatása, oly módon, hogy kihasználják a nyilvános tereket és a virtuális hálózatokat az intézményen kívül. „A vásárlók közönsége 2021-ben tovább bővül, mivel a gyors technológiai átalakulás és a digitális csatornák nyújtotta lehetőségek folyamatosan jelen lesznek”. A predikciók kitértek a belföldi művészek iránti kereslet növekedésére, illetve a fiatal gyűjtők egyre növekvő aktivitására.

Október 14-én visszatért a félig ledarált Banksy kép a Sotheby’s aukciós ház árverésére

És hogy ebből mi vált valóra? Lényegében minden, amit a korlátozások nem befolyásoltak, saját és partnereink tapasztalatai alapján. A „digital shift”, avagy digitális átállás már a covidot megelőzően is érezhető volt, de a pandémia okozta kényszer felgyorsította a folyamatot. Mind az aukciósházak és galériák, mind a vásárlók nagyobb számban és bátorsággal használták az online kereskedelmi felületeket, így az Axioartot is. Nőtt a kortárs és 20. századi magyar művészek iránti kereslet, valamint a fiatal gyűjtők, vásárlók jelenléte is a piacon.

A tények

A háború utáni és kortárs művek dominanciája rajzolódik ki a 2021-es év aukciós eladásainak statisztikájából (32.8%) különös tekintettel az impresszionista és modern művekre, melyek szárnyaltak az elmúlt év aukcióin. A Sotheby’s megtartotta első NFT aukcióját, melyen kiemelkedően sok 40 év alatti licitáló volt, a tételek pedig 16.8 millió dollár értékben találtak gazdára. Érdekesség továbbá, hogy megnövekedett a luxuscikkek iránti kereslet is, mely az online aukciók számának növekedésével magyarázható a jelentés szerint.

2021 Legjei

  • Magyarország

Ami Magyarországot illeti, az aukciós műkereskedelem hasonlóan alakult, mint a nemzetközi, egy szóval nőtt. Szemléltetésképp, a tavalyi eladott műtárgyak top 10-es listájának első helyezettje (Tihanyi Lajos: Akt studium, 95 millió forint) be se fért volna idén a top 10-be. A 2021-es lista tizedik helyezettje 110 millió forintért talált gazdára, míg az első helyezett 460 millió forintért. Ezek a hivatalosan közölt leütési árak, a privát eladások természetesen nem nyilvánosak és ezeket a számokat is jócskán meghaladhatják. Az artportal hagyományos éves összefoglalója alapján elmondható, hogy a legmagasabb áron elkelt művek alkotóinak névsora kevés változást mutat az előző évekhez képest – elsősorban az árak azok, amik változtak, és ugyanez igaz az élő művészek esetében is. Bizonyára nem ér senkit meglepetésként, hogy a december 19-én elkelt Csontváry Kosztka Tivadar kép az új rekordtartó. A Titokzatos sziget című kép messzemenően beváltotta a hozzá fűzött reményeket és 460 millió forintos leütési árával csaknem megkétszerezte a kilenc éve fennálló magyar aukciós rekordot.

 Csontváry Kosztka Tivadar: Titokzatos sziget
  • Axioart

Ami az Axioartot illeti, izgalmas év volt 2021 minden értelemben. A sokszor számunkra is meglepő aukciós licitharcokat és leütéseket sokszor a helyszínen követtük végig, képviselve felhasználóink licitjeit. Ilyen volt a BÁV 77. Centenáriumi aukciója, melyen árverésre került a magyar koronázási palást egy darabja, közel megtízszerezve kikiáltási árát. Tavaly került kalapács alá a Nagyházi Galéria és Aukciósháznál a Saphier Gyűjtemény, egy 60.000 forintról induló, 8 millió forintért leütött 13 x 18,5 cm-es kép, illetve számos jótékonysági árverés is, köztük a Telekom első árverése a Ludwig Múzeumban.  

  • Külföld

Külföldi viszonylatban sem maradt el szenzációk nélkül az év. Az aukciós eladások 2021-ben messze felülmúlták az előző évet, a három vezető aukciósház, a Christie’s, Sotheby’s és a Phillips 12.6 milliárd dolláros eladást produkált, amely 70.2%-kal múlja felül a 2020-as számokat. Ez új, minden eddigi rekordot felülmúló teljesítmény, ami a jövőre vonatkozóan is fontos információként szolgál. Az aukciósházak egyértelműen a digitális jelenlétük növelésének és fejlesztésének köszönhetik a növekedés egy részét az ArtTactic elemzése szerint, s ezt a saját tapasztalataink is alátámasztják. A vezető hármas összes aukciós eladásának immár több mint 10%-a online történt.

Az aukciós év rendkívüli rekorddal zárult, a Sotheby’s Macklowe Gyűjtemény árverésével. Mark Rothko, Andy Warhol, Cy Twombly és Philip Guston művei 676,1 millió dollár értékben leltek új gazdára. És ez csak az első részlet volt a gyűjteményből, így 2022 is bizonyára tartogat hasonló sikereket az aukciósházak számára.

2021 Aukciós rekordja: Pablo Picasso | Femme assise pres d’une fenetre (Marie-Therese) 30. October 1932

2021 az NFT-k, a „crypto-art” első igazi éve volt, abban az értelemben, hogy állandósították helyüket a kisebb és nagyobb aukciókon egyaránt és a kriptovaluta ötletet a művészet felé terelték. Amikor a korábban ismeretlen művész, Mike Winkelmann – más néven Beeple – eladott egy NFT-t egy furcsa márciusi aukción 69 millió dollárért, a fellendülés beindult. Beszédes, hogy a művészek NFT-jeivel kapcsolatban eddig szinte minden kritikai kommentár befektetési lehetőségeiket érinti, míg szinte egyik sem a művészetre vonatkozik.

Beeple: Everydays – The First 5000 Days

2022 egyik nagy kérdése, hogy az új aukciós kategóriát képviselő NFT-k iránti lelkesedés és kereslet vajon ki fog-e tartani hosszútávon. A 20. századi (nyugati) modern festészet szilárdan tartotta pole pozícióját 2021-ben, s kíváncsian várjuk, hogy a kategória kihívói lehetnek-e 2022-ben az NFT-k. Tavaly nyár elején már 14 NFT lépte túl az egymillió dolláros árat, a zászlóhordozó Beeple pedig a legdrágább NFT-k top 10-es listáján három helyet is magáénak tudhat. Az első hármat.

Jóslatok 2022-re

Egyre több galéria, aukciósház és egyesület választja az online aukciók kínálta lehetőségeket, s bár a pandémia okozta korlátozások jelentősen hozzájárultuk a népszerűség növekedéséhez, az online aukció előnyei ezen túlmutatnak. A fő előny, hogy se időben, se pedig térben nincs korlátozva a látogató/licitáló, otthonról, egy karosszékből követheti élőben az aukció menetét és licitálhat. Emellett az online aukciók demokratizálták is a valaha igen zártkörű aukciók világát, mindenki számára elérhetővé téve azokat, így aztán nem meglepő, hogy egyre szélesebb rétegek vesznek részt aktívan ezeken az árveréseken.

Az Axioart csapata idén is azon van és lesz, hogy felhasználóinkat összekössük a partnereinkkel, hogy meglelje egymást a kereső és a keresett tárgy.  

Horn Péter – A gyűjteményről bővebben

A közel egy hónap alatt, ami az előző cikk óta eltelt, A Horn Collection Instagram oldal, ez esetben inkább galéria, egyre csak bővült az absztrakt expresszionizmus, a modernizmus és az absztrakció jeles képviselőinek egy-egy képével.

Csakúgy, mint a naivista festők, akik jellemzően érzelemvezérelten, spontánul festenek, Horn Péter is hasonlóan gyűjt. Ahogy azt az előző cikkben kifejtette, ő az a bizonyos „nagyon csinálom” típus, ennek megfelelően a gyűjtő itt egy személyben kurátora és kutatója is a gyűjtemény darabjainak. A képek között nem tűnik fel egy macskás kép sem, selfie a nyaralásról, vagy egy kulináris élmény emléke, az oldal valóban „kocka egyszerűen” egy privát galéria. Ebből a szempontból (is) egyedi a Horn Gyűjtemény.

Balázs János • Emlékek • 1975

Vannak külföldi alkotók is a gyűjteményben, vagy kifejezetten magyar művészekre koncentrál?

Kifejezetten magyar származású, itt vagy külföldön élő/alkotó művészek vannak a gyűjteményben. Van ritka kivétel, de alapvetően magyar gyűjtemény. Alapvetően festmények vannak a gyűjteményben, de akad grafika is és egészen minimális számban szobor is, de festmény hangsúlyú ez a gyűjtemény.

Ha pl. Reigl Judit gondolt volna egyet és szobrászként folytatta volna, akkor a is gyűjtené a műveit?

Igen, bekerülhetne, de a szobrok irányába… még nem jött el az a pillanat.

Drégely László • És eljött az angyal  • 1970

De még eljöhet?

Eljöhet. Bizonyos elemeiben fegyelmezett történet ez az egész, bizonyos elemeiben viszont abszolút nem. Nincsenek szabályok, egyensúlyban van az impulzivitás a fegyelemmel, nem kell egyetlen művészről sem „lemondanom” mert nem illik a gyűjteménybe, vagy hogy biztos nem fogok grafikát venni tőle csak festményt mert én festménygyűjtő vagyok.

Talán pont ettől ilyen organikus ez a gyűjtemény, nem?

Pontosan. Egyébként ez a kérdés nagyon foglalkoztat, mert minden döntésem a tudattalattimból indul, valami miatt én ezekhez a művészekhez „vonzódom. Azt nagyon érdekes lenne egyszer megfejteni, hogy ezekben a művészekben van-e bármilyen legkisebb közös többszörös, de sose jutok semmire. Nem tudok rá választ, lehet, hogy nem is fogok soha rájönni.

Lehet, hogy nem is kell. Ebben a válaszban ki is egyeztünk Horn Péterrel. Talán pontosan ez az a tényező, jellemző, nevezzük akárminek is, amitől hihető a gyűjtemény. Mi kurátorok, muzeológusok és művészettörténészek néha hajlamosak vagyunk elveszni a szép magyar nyelv kínálta lehetőségek sokaságában, hosszú sorokon át magyarázva, hogy „mire gondolt a költő”, történetet szőni oda, ahol nincs is rá szükség, ékes szavakkal kitölteni a szabad felületet, ha kell, ha nem. Ezért is jó, hogy a Horn Gyűjtemény a minimális vonalat képviselve csak a szükséges tényeket közli, <alkotó, cím, év, technika/hordozó, méret> és a kép marad a középpontban. A többi a nézőre van bízva.

Reigl Judit • Tömbírás • 1963 

Mennyire befolyásolja a személyes ismeretség vagy a személyes háttér ismerete egy művésznél?

Az összes művész esetében, ha nem ismerném az adott művész életművét akkor is ugyanígy éreznék és gondolkodnék a képéről. Balázs Jánosnál gondolom, hogy érzelmileg a legtöbbet tett hozzá az életútjának, gondolkodásmódjának az ismerete ahhoz, hogy talán az átlagnál jobban értem és tudok értelmezni egy Balázs János képet.

Én ezt sose tudtam megválaszolni, pedig sokan kérdezik tőlem: Mitől művészet valami, mitől jó egy kép?

Nem tudom. Szerintem nem megválaszolható, de én csak olyan képpel foglalkozom és veszek meg, ami hatással van rám, és pont ennyi a művészet azt gondolom. Megszólított, volt valami és innen tudom, hogy valami belső igényemet elégíti ki, ha megfogni nem is tudom, hogy pontosan mi az. {…} A húsz év azért hosszú idő, én is rengeteget változtam, de ez állandó.

Szerencsére a gyűjtemény képeinek nyilvánossá válása is állandó, amit bárki nyomon követhet az Instagramon.