Latest Posts

Tegnap óta Andy Warhol a legdrágább XX. századi képzőművész

Mint arról márciusban a Mű is beszámolt, Warhol ikonikus munkájáért, mely Thomas és Doris Ammann legendás gyűjteményének részeként került kalapács alá, eleve rekordnagyságú összeget vártak.

Azt, hogy a művész kilenc éve felállított 104,5 millió dolláros rekordja megdől, szinte evidenciaként kezelték; a kérdés inkább csak az volt, hogy a „XX. század Mona Lisájaként” is emlegetett festmény ára túlszárnyalja-e azt a 179,4 millió dollárt, amit szinte napra pontosan hét évvel ezelőtt Picasso Algériai nők című munkájának O változatáért fizettek ki, s ami tegnapig Leonardo da Vinci Salvator Mundija után a második legmagasabb aukciós árat jelentette. (A Salvator Mundiért kifizetett 450 millió dollár egyelőre elérhetetlennek tűnik; igaz, azt az árat minden bizonnyal olyan tényezők is befolyásolták, melyeknek a műpiachoz kevés köze van.)

Andy Warhol: Shot Sage Blue Marilyn, 1964, akril, selyemszita, vászon, 101.6 x 101.6 cm, a Christie’s jóvoltából

A Marilyn nem kapott nyilvános becsértéket, de a Christie’s vezetőinek nyilatkozataiból kiderült, hogy 200 millió dollár körüli összegre számítottak. Ezt valószínűleg leütési árnak gondolták, legalábbis a hivatalos becsértékek sohasem tartalmazzák az árverőház jutalékát. A most kifizetett összeg jutalékkal együtt sem érte el a 200 milliót – a leütési ár 170 millió volt –, így az eredmény akár kisebb csalódást is okozhatott a Christie’s-nek, de így is azt jelenti, hogy mostantól – Picassót is megelőzve – Warhol a XX. század legdrágább művésze. Legalábbis ami az aukciós árakat illeti, mert private sale keretében fizettek már jóval magasabb összegeket is – Willem de Kooning Interchange című 1955-ös festményéért például csaknem 300 milliót. A Marilyn vásárlójának neve egyelőre nem került nyilvánosságra, de ez ebben az árkategóriában általában csak idő kérdése.

A közel 200 milliós ár egyszerre siker és figyelmeztetés a globális műpiac számára: siker annyiban, hogy a tavaszi árverési szezon hajrája előtt jelzi, hogy a nagy művek a jelenlegi, egyszerűnek nem mondható helyzetben is nagy árakat tudnak elérni – és figyelmeztetés annyiban, hogy meggondolatlan pénzszórásra most aligha lehet számítani. A tételt kalapács alá vivő Christie’s számára pedig – a nagy konkurrens Sotheby’s mögött az összforgalomban mért tavalyi lemaradás után – komoly presztízssiker, hogy a legmagasabb árú művek kategóriájában meg tudták erősíteni vezető helyüket.  

Borítókép: Kalapács alatt Andy Warhol festménye a Christie’s május 9-i New York-i árverésén. A Christie’s jóvoltából

Háború utáni magyar modern alkotók művei az Online Art Galéria tavaszi grafikai árverésén

Az Online Art Galéria grafikai aukciót szervez 2022. május 6-án pénteken, délután 5 órai kezdettel az axioart.com LIVE felületén. A tavaszi aukció grafikai kínálatában elsősorban a háború utáni magyar modern alkotók műveit ajánlják a szervezők, befektetésre is alkalmas korjelző művek beemelésével színesítve az árverés anyagát. A tételek között nemzetközi műtárgyak is felsorakoznak, amelyek közül kiemelkedik két 1967 -1968-ból származó Salvador Dali alkotás.

A grafikai gyűjtés mára a honi műtárgypiac egyik legnépszerűbb gyűjtési terültévé vált. A gazdag és magas színvonalú magyar grafika elmúlt száz évének szinte minden időszakában jelentős grafikai teljesítményt nyújtó, világszínvonalú alkotót találhatunk. Az Online Art Galéria most árverésre kerülő tavaszi grafikai kínálatában elsősorban a háború utáni magyar modern alkotók műveiből válogattak a szervezők. A 155 tételből álló válogatott egyedi és sokszorosított grafikákból álló kollekció összeállításánál törekedtek arra is, hogy a grafikai gyűjtők számára izgalmas darabok mellett a befektetésre is alkalmas, korjelző művek beemelésével színesedjen az árverés anyaga.

Az aukció szervezői az érdeklődők figyelmébe ajánlják Konok Tamás: Variációk a végtelenre című lapjai mellett a Bartók emlékmappa több kiemelkedő, ritka darabját is. Így például Bálint Endre: Allegró Barbaró című linómetszetét, vagy Kornis Dezső: Bartókra című szitanyomatát és Vera Molnár: Mikrokozmosz I.II.III.IV.V. című szitanyomatát. Az egyedi grafikai anyag kiemelkedő gyűjtői darabjai lehetnek két nagyméretű Bada Dada alkotás, Vankóné Dudás Júlia: Lakodalom Galgamácsán című alkotása, valamint egy igazi ritkaság, az 1974-ből származó egyedi ef Zámbó István rajz is, amely minden bizonnyal élénk licitemelkedést követően kerülhet új tulajdonosához. Az árverési anyag gyűjtői darabjai lehetnek továbbá Gádor Magda egyvonalas rajzai; Schéner Mihály ritka 70’ évekből származó ceruzarajzai; valamint Gyarmathy Tihamér; Lantos Ferenc; Losonczy István; Gábor Jenő és Lakner László egyedi rajzai.

A nemzetközi műtárgyakat keresők részére több neves alkotótól kerültek az anyagba grafikák (Vasarely, Kokoschka), ezek közül kiemelkedik két 1967-1968-ból származó Salvador Dali alkotás. Mindkét mű nagyon jó állapotban lévő, eredeti Dali szignatúrával ellátott, finom rajzolatú, kisszériás metszet. Mindkét mű közgyűjteményi színvonalú grafika, kikiáltási áruk – a nemzetközi árakhoz képest – rendkívül kedvező.

Az Online Art Galériáról:

Az Online Art Galéria alapítói köre a honi műtárgypiacon több évtizedes szakmai múlttal rendelkező művészeti befektetőkből, gyűjtőkből és igazságügyi szakértőkből áll. A Galéria művészeti vezetője Tűzkő Péter igazságügyi festményszakértő, művészeti tanácsadó. A Galéria elsődleges célja, hogy a művészet közvetítésének, a műtárgyak értékesítésének területén egyedi online megoldásokkal támogassa a művészeti piac szereplőit: műgyűjtőket; befektetőket; műkereskedőket és művészeket. Az Online Art Galéria elsősorban a Szépművészeti Múzeum gyűjtőkörébe tartozó magyar és nyugat-európai képzőművészeti alkotások kereskedelmével, közvetítésével foglalkozik, valamint partnerei segítségével rendszeresen szervez tematikus online árveréseket is.

Borítókép: ef.Zámbó István (1950-): Szürreális jelenet, csíkos pólóval, 1974. (színes ceruza, toll, tus, papír, 180 X 265 mm)

Műtárgybefektetés: vásároljunk grafikát!

Beszélgetés Tűzkő Péterrel az Online Art Galéria művészeti tanácsadójával

Napjainkban egyre nagyobb hangsúly helyeződik az élmények gyűjtésére, a prémium és luxus szolgáltatások megvásárlására, mely a jó likviditású pénzügyi környezetben világszerte domináns trenddé vált. A hazai és nemzetközi műtárgypiacon nem csak a forgalombővülésben, de a műtárgyak újraértékelésén is érződik ennek a fogyasztási súlypontváltozásnak, szemléletnek a hatása.

Az online térben zajló műtárgypiaci értékesítés előretörése az elmúlt években töretlen lendülettel kétszámjegyű bővüléssel zajlik. Az internetes vásárlások egyszerűsödéséből származó összes előny (elérhetőség, nyilvánosság) melletti legfontosabb online műtárgypiaci trend a korábban luxusnak gondolt műtárgypiacok demokratizálódása. Az ezen iparági termékek iránt fogékony közösség ma sokkal inkább az online térben: online kiállításokon, árveréseken szerzi meg azokat a műtárgyakat, amelyeket befektetési és tezaurálási céllal vásárol.

Az új virtuális tér légköre, az anonimitás, a demokratizált hozzáférés, a válogatott műalkotások koncentrált és időbeni limitált megszerezhetőségének együttese adja azt az új élményt, amely a hazai és nemzetközi online műtárgypiacokat az elmúlt évek folyamatos bővülésének köszönhetően a legsikeresebb műtárgypiaci értékesítési csatornává tette.

Az online térben történő műtárgyvásárlások növekedésével egyre nagyobb szükség van olyan megbízható specialistákra, olyan műkereskedőkre, akik szaktudásuknak köszönhetően garanciát jelentenek a műtárgyak minőségének, árazásának és eredetiségének kérdésében. A hazai műtárgypiac korosztályának legfoglalkoztatottabb igazságügyi festmény és műtárgy szakértőjét, Tűzkő Pétert kérdeztük az online műtárgypiac legfontosabb kérdéseiről és a frissen induló Online Art Galéria első tematikus online aukciójáról.

Hogyan válik valaki műtárgyszakértővé?

Véleményem szerint a szakértői munka gyakorlati szakma, így a szakértővé válás folyamata hosszú évtizedek alatt megszerzett tapasztalati tudáson alapul. Én az elmúlt két évtizedben reggeltől estig festményeket néztem és értékeltem. Emellett elengedhetetlen egy rendkívül jó kvalitás érzék, szakmai alapokon nyugvó látásmód. Érdemes a képeket valóban látni, nem csak nézni azokat.

Most mivel foglalkozik?

Csatlakoztam az Online Art Galéria nevű internetes műtárgypiaci megoldásokkal foglalkozó műkereskedelmi galériához. Nagyon inspiráló az új környezet, hiszen itt olyan technikákkal és megoldásokkal találkozom, amelyeket régóta szerettem volna kipróbálni. Ez a fúziós galéria elsősorban az online térben történő értékesítésekre koncentrál, emellett műtárgybefektetési megoldásokat kínál Ügyfeleinek. Virtuális kiállítások és vásárok létrehozása mellett kiemelten foglalkozik a befektetők egyedi személyre szabott igényeivel. A hazai műtárgypiacon egyre többen vannak a szakmai befektetők, ők olyan műtárgyvásárlók, akiket kizárólag az elérhető hozam érdekli, kevésbé maga az instrumentum. Szakértőként nagy kihívás az esztétizáló kérdések mellett, rövid és középtávon is biztos megtérülést nyújtó, műtárgyalapú befektetéseket létrehozni és értékesíteni partnereink számára.

Az Online Art Galéria a művészeti tanácsadás mellett természetesen online árveréseket is tart. Elsősorban olyan műtárgytípusokra alapozva rendezünk árveréseket havonta, amelyek ma a hazai műtárgypiac kitörési pontjai és a következő évek fontos műtárgytípusai lehetnek. Ezek ma még megfizethető áron elérhetőek.

Mondana néhány ilyen műtárgytípust?

Első helyen a magyar grafika áll. Mostani (2022. május 6.) árverésünk anyaga is erre a területre koncentrál. A XIX.-XX. századi egyedi és sokszorosított grafikai eljárással készülő rajzok és nyomatok ma még mindig alulértékeltek a nemzetközi műtárgypiacon mozgó alkotásokhoz képest, noha az alkotások színvonala azonos velük. Biztos vagyok benne, hogy a következő két – három évben a modern grafika átlagára két háromszoros áremelkedésen fog átesni. Ennek már néhány éve látjuk a tendenciáját.

Hasonló befektetésre alkalmas a modern és klasszikus szobrok területe, a magyar fotográfia, a modern és kortárs ékszerek, valamint a kerámiaművészet elmúlt száz évének darabjai. Ha korszak szerint tekintünk előre, akkor véleményem szerint a rendszerváltás éveinek alkotógenerációjához tartozó művészek művei iránt fog hamarosan jelentősen növekedni a kereslet.

Milyen szakmai tanácsokat adna kezdő műtárgybefektetőknek?

Kezdő műgyűjtőknek és műtárgyba befektetni kívánók részére a legfontosabb szabály, hogy megfelelő művészeti ismeretekkel rendelkező szakember bevonásával induljanak el a műtárgypiacon. Fontos tisztázni a befektetések időtávját, a műtárgyakra szánható összeg nagyságát, valamint a személyes ambíciók megfogalmazását (pl.: szeretnék egy 10 darabból álló klasszikus kollekciót építeni, amely műveket Nagybányai művészek alkottak). Ha műtárgyvásárlások megkezdése előtt szakértőkre támaszkodunk, a műtárgypiaci kockázatok felismerhetőek és kiszűrhetőek. A művészeti befektetések így biztonságos, értékálló, középtávon megtérülő befektetések lehetnek. A szakemberek több évtizedes műtárgypiaci ismereteik alapján készítik el Önnek a legbiztonságosabb típusú műtárgybefektetési portfóliót a befektetési célú tömbaranytól a kortárs képző- és iparművészeti alkotásokig.

Lehetséges árveréseken kívül is magas színvonalú főműveket szerezni?

Az árverések nyilvánosságuknak köszönhetően sok éven keresztül a jelentős műtárgyak elsődleges beszerzési forrásának számítottak a műtárgypiacon. A digitalizációval a nyilvánosság széles körben teszi lehetővé befektetésre alkalmas művek felkutatását és megszerzését. Művészeti tanácsadók, iparági specialisták bevonásával az összes hazai és számos nemzetközi műtárgypiaci szereplőt, gyűjtőt és gyűjteményüket, műkereskedőt és kínálatukat megismerheti. Segítségükkel jelentős főművek, egy, a gyűjteményéből még hiányzó ritkaság, vagy a jövő szempontjából fontos kortárs alkotás megszerzésében tudnak segíteni Önnek. Így nem szükséges a licitháborút követően az árverési jutalékkal növelt összeget egy-egy áhított műtárgyért kifizetni.

Tapasztalataim alapján a velünk kapcsolatban álló gyűjtők nagy részben érzelmi alapon közelítik meg a megvásárolni kívánt alkotásokat. Költési, vásárlási szokásaikat nem elsősorban a racionális költési attitűdök, a befektetői szempontok jellemzik, hanem az a végső cél, amelynek érdekében létrehozzák és bővítik saját gyűjteményüket. A befektetői műtárgyvásárlási szempontok teljesen más elvárások mentén rajzolódnak ki, pláne egy vállalti befektetés esetében. Itt elsősorban a biztonság, az elvárható hozam az, ami a legfontosabb kritérium. Azonban mindkét esetben elengedhetetlen a szakértői látásmód. Művészeti tanácsok nyomán a gyűjteménybe kerülő alkotások olyan sokrétű összefüggésekben (kulturális, művészettörténeti, művelődéstörténeti) kapcsolják egymáshoz a különböző alkotásokat, amelynek köszönhetően a létrejövő gyűjtemény egyedi, megismételhetetlen kollekcióvá állhat össze. Az egyes műtárgyakra szánt összeg a jól felépített szakmai koncepciónak köszönhetően az egymással kapcsolatot teremtő alkotások értékét jelentős mértékben tovább növelheti.

Egy gyűjteményt soha nem kell lezártnak tekinteni, folyamatosan bővül a tulajdonosa által megszabott irányba, rengeteg jövőbeni lehetőségre, újraértékelésre, értéknövekedésre adhat lehetőséget.

Mit emelne ki? Mit tart fontosnak ennél a befektetési formánál?

A műtárgybefektetés egy meglehetősen speciális befektetési terület. Pénzügyi megtérülésen felüli értékek egész sorával találkozhatunk, amely szinte csak erre a területre igaz. Megbecsülés, tisztelet, a társadalmi környezet elismerése, egyfajta bizonyíték a jólét és a magas társadalmi státuszra abban az intellektuális formában, amely egyik birtokolt javunk esetében sem igaz. A műtárgy a kultúra, gyakran a nemzeti örökség, néha a világörökség része, kulturális és eszmei értéke miatt különleges, egyedi, megismételhetetlen befektetési forma. Műkincsek vásárlásával befektetéseink kulturális tőkét képviselnek. Az általunk birtokolt tárgyak úgynevezett „multifunkciós” értékekkel bírnak, melyek a művészi-, esztétikai érték, történeti érték, használati érték, becsült érték, jelképes érték, vallási érték, ideológiai érték, érzelmi érték, kulturális érték, és kognitív érték külön-külön és együttesen is az ügyfél számára.


Tűzkő Péter művészeti tanácsadó, igazságügyi műtárgy szakértő, az Online Art Galéria tulajdonosa, szakmai vezetője. Igazságügyi szakértőként a Szépművészeti Múzeum, Magyar Nemzeti Galéria, Magyar Nemzeti Bank mellett számos hazai és külföldi árverezőház foglalkoztatja szakértőként.

Váratlan Licitharc a Városfal Antikvárium Élő Aukcióján

Április 26-án tartotta a Városfal (Opera) Antikvárium – Eiffel Bazár 34. könyvárverését 474 tétellel a katlógusban. Kollégáink a helyszínen közvetítették az aukciót, illetve képviselték a 117 online jelentkező és résztvevő licitjeit. Az aukció kezdetét követően nem sokkal azonban váratlan és egyben izgalmas dolog történt. Helyszíni riport:

A Fővárosi Orfeum 1908. november 25-i műsorfüzetének részlete

Az axioart live, vagyis élő aukció közvetítései lehetőséget adnak arra, hogy élőben licitálhassanak az otthonuk komfortjából akárhol is legyen az, valamint a vendégként belépőknek, hogy valós időben követhessék az aukció eseményeit. A helyszínen kollégáink az aukcióvezetővel teljes szinkronban cselekszenek; rögzítik a teremben adott liciteket ahogy azok elhangzanak és egyben képviselik az online licitálók ajánlatait, így egyszerre figyelik a teremben (vagyis az aukció helyszínén) adott liciteket, az aukciósház telefonos licitjeit, vételi megbízásait, illetve a saját online felületünkön érkező liciteket is.

Gyorsaságukkal biztosítják, hogy időben érjenek el az online licitek az aukcióvezetőhöz, ám a licitálást számos tényező alakíthatja. Ilyen eset például ha a teremben adott licittel azonos értékű licit érkezik. Azt, hogy kié lesz elfogadva nem az axioartos közvetítők, hanem az aukcióvezető dönti el. A teremlicit minden esetben elsőbbséget élvez az online és telefonos licitekkel szemben, így nem ritka, hogy az “off”- és “online” térben licitálók között párharc alakul ki egy-egy tételért. Ez történt tegnap is az unalmasnak semmiképpen sem mondható könyárverésen is.

A titokzatos fotóalbumok egyike

Az Eiffel Bazárban tartott aukción rengeteg licit érkezett a helyszínen, online és telefonon is, de kollégáink is meglepődtek a 114-es tételnél kialakult harcon. A piros bőr- és vászonkötésű albumok első látásra nem tartogattak nagy meglepetéseket a Városfal Antikvárium pontos leírásának köszönhetően:

“Magyarországi (feltehetően Erdély) vadászaton készült fotók két albumba rendezve 1941 szeptemberéből. A fotókon egy pár és kísérete látható odautazás közben, a helyszínen, illetve az elejtett vadakkal. (szarvasok, medvék). A két albumban összesen 165 különböző méretű (60×60 mm.-től 175×125 mm.-ig terjedő) fotó található beragasztva, illetve fotósarkokba helyezve. Egy vászon és egy bőrkötésű fotóalbum.

A tétel 20.000 forintos kikiáltási árról indult, és licitlépcsőnként haladva meg sem állt a kimagasló, 1.180.000 forintos leütési árig. Az online és a teremben licitálók harca volt ez, az aukcióvezetőhöz hasonlóan közvetítőink is csak kapkodták a fejüket (és persze kezeiket) miközben megállás nélkül érkeztek a licitek erre az egyedülálló tételre. Ritkaságnak számít, hogy egy tételre ennyi licit érkezzen, s emiatt hosszú percekig tartson a licitálás. Az újabb licitek többször az utolsó pillanatban, a számolás (először, másodszor, harmadszor majd leütés) alatt érkeztek, így közvetítőink nemegyszer hangosan kiáltották be az újabb online licitet hogy még jóvá legyen hagyva. Ha koppan a kalapács a teremben és az adott tétel le lett ütve, sajnos nem fogadhatunk el újabb ajánlatot akármennyivel magasabb is az.

Bár részletek nem derültek ki a fotókról – tán valaki a nagyszüleire ismert a képeken, vagy múzeumba kerülnek – az biztos, hogy igazi élmény volt ilyen licitharc szem és fültanújának lenni, igazi filmbeillő jelenetet élhettek át a jelenlévők. Közvetítőink beszámolója szerint mind ők, mind az aukcióvezető így érezte magát a leütés pillanatában: