Latest Posts

Az Antikvárium.hu 18. Online Árverése | Több száz válogatott gyűjtői könyvritkaság!

„Itt van az ősz, itt van ujra,
S szép, mint mindig, énnekem.
Tudja isten, hogy mi okból
Szeretem? de szeretem…”

Az ősz beköszöntével hatodik alkalommal indítja meg szezonnyitó aukcióját az Antikvárium.hu az online piactérben. Az aukciós tárlat szeptember 15-én nyitja meg kapuit és 10 napon keresztül várja a licitálókat.

472 változatos tétel – 130 tematikus témakör – 38 értékes képzőművészeti alkotás

Az antikvárium 18. online árverésének kiemelkedő, ikonikus tétele Mária Terézia lovagi cím adásáról rendelkező adománylevele, az uralkodó saját kezű aláírásával. A címeres levélben adományozott lovagi cím birtokosa: Ignatz Welsch von Welschenau pénzügyi hivatalnok, aki a lovagi rangot érdemei és szolgálatai elismeréseként kapta.

Kalapács alá kerül a Parlament átadására készült, igen ritka, monumentális díszalbum, A magyar Országház c. kötet, melyet a magyar királyi kormány megbízásából és Steinhausz István, Heidrich László, Bayer Béla, Lázár Imre és Santhó István közreműködésével írt és szerkesztett: Pilisi Ney Béla, építész, miniszteri tanácsos, a Magyar Mérnök- és Építész-Egylet tiszteleti tagja.

Díszkötéses könyvek, monumentális albumok, egyedi kiállítású kiadványok egy aukcióban. Keresse fel az Antikvárium.hu kínálatának különleges köteteit, s válassza ki meglévő gyűjteményének újabb ékes darabját!

A klasszikus aukciós tételek között egyedi autográf bejegyzésekkel ellátott kötetek az Antikvárium.hu aukcióján! Több mint 70 dedikált és aláírt kötet kerül árverésre. Többek között:

 Babits Mihály, Bálint Sándor, Füst Milán,

Habsburg Ottó, vitéz Hefty Frigyes, Kárpáti Aurél,

Kassák Lajos, Márai Sándor, Móricz Zsigmond,

Pilinszky János, Szabó Lőrinc, és Tamási Áron kézjegye.

Az aukció tiltólistás könyveket tartalmazó tárlata közel 40 tételével mára már ritkaságszámba menő könyveket bocsát az aukciós térbe. Számos kötet eredeti védőborítójában került a kínálatba!

  • Almásy László: Rommel seregénél Libyában
  • Egyedy Balázs Dénes: Rongyosok (aláírt példány)
  • Raczkó Lajos, Jánosy István: A légierők haditudósítói jelentik…
  • Vitéz Hefty Frigyes: Mégis repültünk!… (dedikált példány)
  • Mihelics Vid: Az új Portugália

Ritka és kurrens tételek kalapács alatt a 16., a 17., a 18. és a 19. századból!
Keresse fel a 71 tételt számláló témakört!

  • Bajza: Aurora (védődobozos példány)
  • Bod Péter: Magyar Athenas
  • Czövek István [Zschokke, Heinrich]: Somlyai Báthori István’ elebb erdélyi fejedelem’ azután lengyel király’ élete I-II.
  • Csokonai Vitéz Mihály: Ódák – Két könyvben
  • Dugonics András: Etelka I-II.
  • Losontzi István: Hármas Kis-Tűkör melly a’ magyar királyi birodalomnak azaz: Magyar Országnak és hozzá kapcsoltt egyébb részeinek I. földleirását, II. mostani polgári állapotját ‘s III. a’ magyar nemzetnek történetét tanuló Ifjak számára
  • Magda Pál: Magyar országnak és a’ határ örzö katonaság vidékinek leg újabb statistikai és geográphiai leírása
  • Vitae Sanctorum I-IV. [Teljes kiadás] (Brixiae (Brescia), 1601)

Másod ízben kerülnek kalapács alá hazai aukción egy értékes gyűjtemény egykor szétszóródott becses darabjai.

„Az aranyozott réz-pántokkal, középen az ország czímerével és a Zichy-család czímerét ábrázoló kapoccsal ellátott, díszes bőrkötésű, kis negyedrét alakú album része melynek mindösszesen 39 lapja van, mely 34 magyar és négy más család egykorú, autogarmmokkal és jelmondatokkal ellátott. Az eredeti czímeres lapok jelenleg mind külön regal-papírra vannak ragasztva.”

Kivételes, gyűjtői állapotú, ritka sorozatok kiállításával készültek az aukció szervezői a 18. alkalommal megrendezet klasszikus árverés alkalmából. Többek között kalapács alá kerül:

  • A Balaton tudományos tanulmányozásának eredményei I-XXXII. 12 kötetbe kötve.
  • A Magyar Földrajzi Társaság kötetei eredeti kiadói védődobozban.
  • A magyar nemzet története I-X. patináns kötésben.

Az aukció tételei között számos egyedi kézirat, régről őrzött szakácskönyv, receptúragyűjtemény valamint egy eredeti Turner István-féle földgömb is fellehető.

Keresse fel az online aukciós platformot és licitáljon a tételek közül arra, mely gyűjteményét még színesebbé, még gazdagabbá tenné!

37 képzőművész alkotása – 14 technika
Almásy Aladár, Bácskay István, Barabás Miklós, Barcsay Jenő, Buday György,
Gáborjáni Szabó Kálmán, Gross Arnold, Kopasz Márta, László Fülöp, Pállya Celesztin,
Reich Károly, Sárdy Brutus, Szász Endre, Szőnyi István, Würtz Ádám.

olaj – tempera – akvarell
ceruzarajz – tollrajz – tusrajz
cézkarc – lithográfia – fametszet – linómetszet – hidegtű
heliogravűr – zománc – szitanyomat

Válogasson bizalommal, és gazdagítsa magángyűjteményének tárházát!

Az egyes köteteket az érdeklődők megtekinthetik és személyesen kézbe vehetik a webáruház IX. kerületi, budapesti átadópontján szeptember 15-től 22-ig. A már jól ismert módon minden egyes kötetről az átlagos katalógusinformációnál sokkal gazdagabb fotóanyag és írásos háttérinformáció (a leiratokon túl előszó, tartalomjegyzék és fülszöveg van minden olyan könyvnél, ahol ezek rendelkezésre állnak) található a webáruház aukciós felületén, hathatósan segítve ezzel a licitálás előtti tájékozódást új és visszatérő ügyfeleink számára egyaránt.

Mi fán terem? Grafikai technikák: cinkográfia

Mivel a cinkográfia közeli „rokona” az előző cikkünkben bemutatott litográfiának, most ezt az egyedi technikát vesszük górcső alá.

A cinkográfia a magasnyomás kategóriájába tartozó nyomdai technika, mely szorosan kapcsolódik a litográfiához, de a nehézkes, költséges litográfiai kő helyett a nyomdászok cinklemezzel dolgoznak. A cinklemezeket alacsonyabb költséggel és jóval nagyobb mennyiségben lehetett beszerezni, mint a finom litográfiához szükséges mészkövet elősegítve az eljárás elterjedését.

The Grasshoppers and the Ants: A Souvenir of Martinique
Paul Gauguin egyik híres kanárisárga cinkográfiája a “Volpini Suite” sorozatból.

Története

Jelenlegi tudásunk szerint Alois Senefelder (a litográfia feltalálója) 1801-es angol szabadalmi leírásában említette először a cink litográfiai felhasználását a bajor mészkő helyettesítőjeként. Az első meggyőző próbálkozások az 1820-as évekig nyúlnak vissza, mikor Claude-Joseph Breugnot először alkalmazta az eljárást nagy földrajzi térképek nyomtatásához, amelyekhez a kőzetfelületek nem voltak elegendők. Végül 1834-ben szabadalmat nyújtott be egy olyan technikára, amely lehetővé tette a “litográfiai kő cinkkel történő helyettesítését”, ezt a folyamatot később “cinkográfiának” nevezték el. Ezt a technikát különösen földrajzi térképek nyomtatására használták nagy cinklemezekről. Ezt a szabadalmat gyorsan széles körben átvették, s 1837–1842 között Eugène-Florent Kaepelin tökéletesítette a folyamatot, hogy létrehozhasson egy nagyméretű polikróm (többszínű) geológiai térképet, úgynevezett georámát.

Magasnyomású fémmetszetek: cinkográfia

A fémmetszeteket a nyomóelemek létrehozásának technikája alapján osztjuk különféle csoportokra. Így létezik poncolásos technika, cinkográfia, ólom- és fémmetszet. A XV. században főként német ötvös- és könyvkötő műhelyekben használtak fémlemezeket úgynevezett vertlapok készítésére. A réz- vagy ólomlemezeken acélvésőkkel dolgoztak, relief-szerűen kiemelve a rajzot a lemez síkjából. Ezek az eljárások lényegében fémmetszetek voltak, azzal a különbséggel, hogy ebben az esetben a nem nyomtató részeket metszették ki. Sokféle fém használható magasnyomáshoz.

A cinkográfia esetében a kiemelkedő részeket maratással állítják elő. A nyomtatandó felületet fedőlakkal vagy terpentinben oldott aszfalttal, tollal vagy ecsettel rajzolják a lemezre, és ezzel védik a savtól. Maratás után (vízzel higított salétromsavban) domborműszerű, rézkarchoz vagy részmetszethez hasonló felületet kapunk. A nyomat – a fém szemcsézettsége miatt – a nagyobb felületeken egyenetlen. Krétarajzhoz hasonló hatás elérésére használható.

A „tusche” néven ismert folyékony festék sok litográfus által kedvelt, mivel száradása során a pigment kiülepszik a kő felületére és eltúlzott, hálószerű textúrát hoz létre – ami egészen egyedi és jellegzetes a litográfiában. Azonban cinklemezre felhordva ugyanaz a tusche egészen különböző hálózatot hoz létre, és gyakran olyan textúrát alkot, amelyet „Peau de Crapaud-nak avagy varangybőrnek neveznek. Érdekes módon a tusche különféle oldószerekkel is keverhető, beleértve a desztillált vizet, a terpentint és a sebészszeszt – mindegyik finom különbséget okoz a hálóban és egyedi megjelenést eredményez.

Az első lépés kép felrajzolása a cinklapra egy olyan anyaggal, amely kémiai reakcióba lép a különböző oldatokkal, amelyekkel a folyamat során kezelik a lapot. Leegyszerűsítve (?) a folyamat során a cinklapot jellemzően gallusz- és foszforsavat tartalmazó oldattal vonják be, amely higroszkópos sók képződését okozza a lemez felületén. A lemez ecetsavas fürdetése a sók feloldódását eredményezi, a korábban felvitt lakk eközben megvédi a lemez megmaradt felületeit. Ezután a nyomtató bevonja a lemezt egy fukszin nevű színes lakkal, megszárítja, végül benzolba mártja. Ezáltal feloldódnak a lakkok, és csak a fukszin lakk marad a húzott/rajzolt vonalakhoz kapcsolódó területeken, máshol pedig csupán a higroszkópos sók. A litográfiához hasonlóan a lemezre felvitt tintát a higroszkópos területek taszítják, szemben a fukszinnal érintkezett területekkel.

Rippl-Rónai József: Cinkográfia-sorozat

Magyarország

Magyarországon az egyik legelső említés a cinkográfiáról a Nemzeti Könyvtár Térkép-, Plakát- és Kisnyomtatványtára által őrzött „Minták Weinwurm Antal Fényképészeti és Cinkográfiai Sokszorosító Műintézetéből” című díszes szecessziós albumban található 1901 körülről. A bevezetőből kiderül, hogy a művész üzleti megrendelésre vállalja horgany, sárga- és vörösréz klisék előállítását is, különös figyelmet fordítva a háromszínű autotípia módszerére, melyet maga Weinwurm honosított meg hazánkban. Művészeink közül elsősorban Rippl-Rónai József ismert cinkográfiáiról.

Külföldön

A cinkográfia médiumát különösen kedvelte Paul Gauguin, Emile Bernard és a Pont-Aven falu közelében dolgozók az 1880-as évek végétől kezdődően. Mivel Bretagne-ban hiányoztak a professzionális nyomatkészítő létesítmények, a cinkográfia kényelmes és megfizethető alternatívát jelentett a hagyományos litográfiával szemben, ráadásul a cinkografikus nyomat egyedi szemcséssége megfelelt a Pont-Aven Iskola által magasztalt durva, primitív esztétikának is.

Émile Bernard: A lovas halála, 1892

Különösen a francia művész, Emile Bernard kísérletezett intenzíven különféle bonyolult technikákat kombinálva. Úgy tartják, hogy vallásos tematikájú képei miatt először fatömbbe faragta terveit, majd a nyomtatás előtt horganylemezre vitte át a képet. Ez a kombináció lehetővé tette Bernard számára, hogy változtatásokat hajtson végre a cinkográfiai lemezen, miközben a fametszet középkori esztétikáját is sikeresen megőrizte. Ennek jó példája ez a vízfestékkel készült 1892-es posztimpresszionista cinkográfia, melyen Brandemart keserves sírás közben tartja kezében az elesett lovast.

Öt Magyar Galéria Készül a Vienna Contemporary-re

Két bécsi nemzetközi kortárs vásár harcol a galériák és a műgyűjtők kegyeiért; küzdelmük egyelőre döntetlenre áll.

Amikor az utóbbi évtizedekben létrejött hazai kortárs galériák elkezdtek kilépni a nemzetközi porondra, az első lépéseket csaknem kivétel nélkül Bécsben tették meg. Ennek nemcsak a földrajzi közelség és ennél fogva a könnyebben kigazdálkodható költségek voltak az okai, hanem az a tény is, hogy a bécsi vásárok többnyire a közép-kelet-európai régióra koncentráltak, amelyhez hazánk is tartozik. Azóta persze nagyot változott a világ és az élvonalhoz tartozó magyar kortárs galériák Baseltől Brüsszelig, Kölntől Maastrichtig, Madridtól Torinóig, vagy akár Dubaitól Hong Kongig és New Yorkig számos, globális szinten is a legfontosabbak közé tartozó vásárra jutottak és jutnak el, többségük „vásári stratégiájában” azonban továbbra is fontos szerep jut Bécsnek. Bár az osztrák fővárosban számos – a helyi galeristák többségének véleménye szerint túlságosan is sok – művészeti vásárt rendeznek, a legfontosabbnak és a hazai galériák érdeklődését is leginkább felkeltőnek egészen tavalyig a 2015-ig VIENNAFAIR, azóta Vienna Contemporary (VC) néven futó rendezvény bizonyult. Az idők során nemcsak a vásár neve, hanem a helyszíne és vezetőinek személye, idén pedig a tulajdonosi köre is változott. Ez utóbbi vélhetően nem független az Ukrajna elleni orosz agressziótól; a vásárnak ugyanis eddig orosz tulajdonosai voltak, ami korábban nagyobb hitelt adott a régiónkra való koncentrálás stratégiájának, idén február óta azonban tehertétellé vált. Így nem is okozott meglepetést, amikor néhány héttel később az addigi tulajdonos, Dmitrij Akszjonov kiszállt a vásárt működtető cégből és lemondott elnöki funkciójáról is. Helyébe egy osztrák nonprofit kft, a VC Artfairs állt be, amely 100%-ban egy másik kft, a VC Venture tulajdonát képezi. 

Csörgő Attila: Ütközés 6, 2018, az „Ütközések és eltérítések” sorozatból, archival pigment print, 60 x 40 cm, © a művész, a Glassyard Gallery, Budapest és Gregor Podnar, Bécs jóvoltából

Az utóbbi évek gyakori és sokszor váratlan változásai megingatták a résztvevő galériák egy részének bizalmát, így amikor tavaly – részben a Vienna Contemporary-nál tapasztalatokat gyűjtött szakemberek vezetésével – váratlanul felbukkant a színen egy új vásár, a SPARK Art Fair, olyan galériák is nagy számban fordultak feléjük, melyek korábban a VC törzsgárdájához tartoztak. Az új vásár frissessége, innovatív formátuma és vezetőinek ismertsége sokakat meggyőzött arról, hogy érdemes egy próbát tenniük. Így a SPARK egy „újonchoz” képest igen figyelemre méltó résztvevői körrel tudta tavaly megrendezni első vásárát; igaz, a résztvevők többsége ekkor még óvatosan nem a VC helyett, hanem amellett emelte be programjába az új vásárt. Az azonban már ekkor nyilvánvaló volt, hogy két dudás hosszabb távon nehezen fér meg egymás mellett és a legtöbb piaci megfigyelő abból indult ki, hogy a tavalyi tapasztalatok alapján a galériák többsége eldönti majd, melyik vásár mellett horgonyoz le hosszabb távon.

Molnár Zsolt: Védelmi struktúra, 2020, giclée print, papírkivágás, plexi rétegelt lemez, 137 x 247 x 134 cm, fotó: Bíró Dávid, a művész és a Kisterem jóvoltából

Az idei, azaz második SPARK a tavasszal sikeresen lezajlott, a szeptember 8-11. között megrendezendő Vienna Contemporary résztvevőinek végleges listája pedig a napokban került nyilvánosságra. A SPARK-on és a Vienna Contemporaryn résztvevő galériák névsorának összehasonlítása rácáfol az előzetes várakozásokra: a két vásáron igen hasonló számban vesznek részt a galériák, és többségük neve mindkét részvételi listán megtalálható. Ennek persze az is lehet az oka, hogy mindkét vásár megfelelt a galériák várakozásainak és úgy látják, hogy – legalábbis részben – más-más vevőkört tudnak megszólítani és mindkét vásár költségeit ki tudják termelni, de talán valószínűbb az, hogy a tavalyi tapasztalatokat – a COVID-korlátozások miatt – nem lehet teljes értékűnek tekinteni; számos galéria például nem is küldte el Bécsbe vezetőit és munkatársait, hanem standjait a szervezők által alkalmazott  helyi szakemberekre bízta. Az idei tapasztalatok ezért nyilván nagyobb súllyal esnek majd a latba, bár a „versenyfeltételek” most sem egyenlőek; márciusban, a SPARK idején a műtárgybefektetési indexek sokkal nagyobb piaci bizalomról árulkodtak, mint jelenleg; a legtöbb szakértő a második félévben a piac kihűlésével számol. A VC szempontjából további rizikótényező, hogy idén ismét új helyszínnel próbálkoznak; választásuk ezúttal az abszolút városközponti Kursalon Wienre esett, ahonnan rövid sétával a város meghatározó múzeumainak és galériáinak többsége gyalogosan is elérhető.

Selma Selman: Painting on metal, 2020-21, acrylic paint on scrap metal, 266 x 135 x 55 cm, a művész és az acb Galéria jóvoltából

A 17 ország 61 kiállító galériája között az osztrák résztvevők listája nemcsak a leghosszabb, hanem a legrangosabbnak is tűnik, ismert galeristáik közül szinte senki sem hagyja ki a vásárt. Érdekesség, hogy idén már osztrák „színekben” szerepel a Csörgő Attilát is művészkörében tudó Gregor Podnar galériája, mely Ljubljanából indult, 2007-től ez év februárjáig Berlinben működött, s az elmúlt hónapokban tette át székhelyét Bécsbe.

Orosz galéria nem lesz a vásáron (arról nincs hír, hogy a jelentkezők között volt-e), Ukrajnát viszont hárman is képviselik; köztük a legismertebb a február óta kiállításait külföldön, többek között New Yorkban és Prágában rendező  Voloshin Gallery, mely a bécsi mellett jelen lesz az azzal egy időben zajló New York-i The Armory Show-n is. Ukrajna kiemelt hangsúlyt kap a rendezvény egész programjában, aminek előkészítésében a stáb Yana Barinova, Kijev város korábbi kulturális tanácsnoka közreműködésére is építhet. A stáb egyébként a vásár méreteihez képest meglepően nagy létszámú, szájtjuk tanulsága szerint 22 fős, persze többségük nem főállásban látja el feladatát. A munkatársak a közép- és kelet-európai régió számos országát képviselik; köztük a magyar Kacskó Fruzsina a gyűjtőkkel és látogatókkal foglalkozó részleget vezeti.

ombor Zoltán: Trouvaille, aludibond, 140 x 300 cm, az Einspach Fine Art & Photography és a művész jóvoltából

A magyar galériák stratégiája, úgy tünik, tükrözi a nemzetközi átlagot, a két vásáron ugyanis azonos számú, a Bécsben és Budapesten is jelenlévő Galerie Knollt is beleszámítva 5-5 hazai résztvevővel találkozunk. Közülük a Knoll, az acb és a Kisterem mindkét vásáron részt vett, illetve vesz; s a SPARK-résztvevő Vintage és Molnár Ani Galéria helyett a Vienna Contemporary résztvevői listáján az Einspach Fine Art & Photographyt és a Glassyard Galleryt találjuk. Ez azt is jelenti, hogy a magyar részvétel ezúttal is igen hangsúlyos lesz; a házigazda Ausztrián kívül csak a Németországból érkező galériák száma lesz nagyobb a magyarokénál. Az acb Galéria a bosznia-hercegovinai születésű, New Yorkban élő Selma Selman, a Kisterem Kokesch Ádám és Molnár Zsolt, az Einspach Fine Art & Photography Tombor Zoltán, a Glassyard Gallery pedig Csörgő Attila és a Londonban élő Sarah Dobai munkáit állítja ki.

Mi fán terem? Grafikai technikák: szitanyomtatás

A szitanyomtatás egy olyan nyomdai technika amellyel – a litográfiához hasonlóan – sokat találkozhattak a művészet iránt érdeklődők. De hogy mit is takar pontosan a kifejezés és hogyan készülnek a szitanyomatok az már kevésbé egyértelmű. Axioart kisokos sorozatunk a ezzel az egyedi technikával folytatódik.

A szitanyomás leegyszerűsítve egy olyan nyomdai eljárás, amit sík felületre való nyomtatáshoz használnak. A síknyomtatás ezen formájának legfontosabb eszköze egy szitaszerű eszköz: ezen keresztül jut át a festékanyag a dekorálandó felületre, ahol a szita rácsai átengedik – mégpedig éppen a kívánt minta alakjában. Tradicionálisan a finom szemű szitának (leggyakrabban géz vagy selyem) azon részeit, amelyek nem visznek át színt a képre, viasszal vagy lakkal festették le. A napjainkban használt technológia azonban lényegesen eltér: a szita előkészítése során fényérzékeny anyaggal bevont műanyagból készült szövetre 1:1-es léptékű sík filmet helyeznek. Erős lámpával megvilágítva exponálják a szitára felvitt anyagra a mintát. Az „előhívást” követően vízzel kimossák a szitát, így megjelenik a rajzolat, és a kívánt területeken szabaddá válik a festék útja.

Borgó György Csaba (1950-): Halidéj Horsz – 1990. szitanyomat, papír (Az Online Art Galéria jóvoltából)

Első olvasásra bonyolultnak tűnhet a technika. A nyomtatás művelete ugyan ma is változatlan, de a felhasznált anyagok jelentősen korszerűsödtek. Előbb azonban tegyünk egy rövid történelmi kitekintést. Az ezeréves ősi kínai művészeti technikát, a selymen keresztül történő nyomtatást a második világháborús propaganda tette tömegessé a plakátok és szórólapok nyomtatásában. A szerigráfia, avagy szitanyomtatás (a kifejezés a latin sericum = selyem szóból ered) a grafikusok, festők a múlt század negyvenes éveitől napjainkig előszeretettel használják grafikai lapok készítésére. Amennyire ismert a technika, annyira ismeretlen az eredettörténete.

Általánosan elfogadott, hogy először a Távol Keleten, azon belül Kínában jelent meg felismerhető formában a Szong-dinasztia idején (i.sz. 960–1279), ezután pedig más ázsiai országokban, például Japánban is alkalmazták. A formát fakeretre feszített emberi hajból, majd később selyemszálból készült szita alkotta a ráragasztott rizspapírból kivágott sablonból. Az így készült formáról kisebb példányszámban többnyire textil-nyomathordozóra nyomtattak. A szitanyomást tehát régi időkben is alkalmazták és felhasználták művészien festett textíliák készítésére.

Nyugati átvétel

A szitanyomást nagyrészt Ázsiából vették át Nyugat-Európában valamikor a 18. század végén, de Európában csak akkor terjedt el igazán, amikor a keleti selyem hozzáférhetőbbé vált a kereskedelemben, jövedelemezővé téve a sokszorosítás eme formáját. Igazán csak a XIX. században támadt fel újra a textiliparban, ahol is filmnyomtatásnak nevezték el. elsősorban a lyoni selyemipar alkalmazta a filmnyomás eljárást, vagyis a szitanyomást a selyem nyomtatására, díszítésére. 

Az 1910-es évek elején számos nyomdász kísérletezett fotoreaktív vegyszerekkel, így a kálium-, nátrium- vagy ammónium-kromát és dikromát vegyszerek jól ismert aktinikus (fény okozta) tulajdonságaival. Végül a Roy Beck, Charles Peter és Edward Owens fejlesztői trió forradalmasította a kereskedelmi szitanyomtatási ipart azáltal, hogy bevezették a fotóreaktív stencileket. A kereskedelmi szitanyomás ma már sokkal biztonságosabb és kevésbé mérgező anyagokat használ mint a bikromátok.

A szitanyomás vitathatatlanul az egyik legsokoldalúbb az összes nyomtatási folyamat közül. Mivel a kezdetleges szitanyomó anyagok nagyon megfizethetőek és könnyen hozzáférhetőek voltak, valamint mivel nem igényel nyomdagépet, mint például a rézkarc, a litográfia vagy a linóleummetszet, a szitanyomtatást gyakran használták underground környezetben és szubkultúrákban. Az ilyen módon (DIY) készült szitanyomatok kevésbé professzionális kinézete kulturális értékké vált az idők folyamán, kiemelten a szitanyomtatással készült filmplakátok, lemezborítók, szórólapok, de a pl. az ingeken, reklámanyagokban, műalkotásokon megjelenő képek is.

Andy Warhol, Marilyn Monroe
1 a 10 darabos szerigráfia sorozatból, 1967

Az 1960-as évektől napjainkig

A szitanyomás mint művészi technika népszerűsítéséért Andy Warholnak jár jelentős köszönet. Warhol szitanyomatai közé tartozik az 1962-es Marilyn Diptych, amely Marilyn Monroe színésznő legtöbbek által már valamilyen formában látott merész színekkel nyomtatott portréja. Warholt Michel Caza szitanyomó mester, a Fespa alapító tagja segítette. Mary Corita Kent nővér (“Los Angeles Pop Art Apácája”) az 1960-as és 1970-es években élénk szerigráfiáival szerzett nemzetközi hírnevet. Művei szivárványszínűek voltak, politikai szavakat tartalmaztak, és a békét, szeretetet és törődést hírdették.

Michael Vasilantone amerikai vállalkozó, művész és feltaláló 1960-ban kezdett el egy forgatható, többszínű ruhaszitanyomó gépet fejleszteni majd árusítani. Vasilentone találmányát végül 1969-ben szabadalmaztatta. Eredetileg a gépet úgy gyártották, hogy logókat és csapatinformációkat nyomtasson a bowling ruházatra, de hamarosan az akkoriban elterjedő és divatossá váló nyomtatott mintás pólók készítéséhez kezdték el használni. A Vasilantone szabadalmat végül több gyártó is engedélyezte, és a nyomott pólók gyártása és fellendülése népszerűvé tette ezt a ruhaszitanyomó gépet. A ruhákra való szitanyomás becslések szerint az Egyesült Államokban végzett szitanyomási tevékenység több mint felét teszi ki még mindig.

A szitanyomás kiválóan alkalmas vászonra való nyomtatásra. Andy Warhol, Arthur Okamura, Robert Rauschenberg, Roy Lichtenstein, Harry Gottlieb és sok más művész használta a szitanyomást a kreativitás és a művészi látásmód kifejezéseként, s ezek a művel a mai napig rendkívül keresettek. Modern berendezésekkel az ipar különféle üvegek feliratozásához, textilek, akár kerámiák színezéséhez is használja a szitanyomást, így sokszor találkozhatunk a technikával úgy, hogy fel sem tűnik. 

Metódus

A szita egy keretre feszített hálódarabból készül. A háló készülhet szintetikus polimerből, például nejlonból. Ahhoz, hogy a háló hatékony legyen, keretre kell feszíteni, mely különféle anyagokból készülhet, például fából vagy alumíniumból, a gép kifinomultságától vagy a kézműves eljárástól függően. Érdekességképp, a háló feszessége feszültségmérővel ellenőrizhető; a háló feszességének mérésére általános mértékegység a ‘Newton per centiméter’ (N/cm). Következő lépésként a szitára rákerül a nyomóforma, és a festék ezen a szitán keresztül kerül az anyagra. A szita rácssűrűsége határozza meg a technológia egyik korlátját is: a nagyon vékony vonalak már nem látszódnak igazán jól. De ezen felül, ha jó eszközöket használunk, nagyon szép többszínű nyomatok is készíthetőek. Leegyszerűsítve egy keretre feszítik a sűrű szövésű szitaanyagot, amelynek azt a részét, ami a rajzot, grafikát vagy tónust tartalmazza, tisztán hagyják, a többi felületet pedig valamilyen szövetzáró, fényérzékeny anyaggal kenik vagy vonják be, majd megszárítják. Így ezen a felületen a festék nem képes áthatolni, csak a tiszta rajzi részeken. Ezután a pauszra vagy filmre vitt rajzot ráhelyezik a szitára, üveglappal rögzítik, és egy halogénizzóval körülbelül egy méter távolságról megvilágítják, a fotoemulzió fajtájától függően öt-húsz percig. A szitanyomat előhívása többnyire vízzel történik.

A megvilágított szitát addig kell mosni, amíg a rajz élesen átlátszó nem lesz. Utána a vizet fel kell itatni a szitáról, majd tökéletesen megszárítani. Ezután következik a kisebb-nagyobb hibák fotoemulzióval történő javítása. Száradás és újabb megvilágítás után a szita kész a nyomtatásra. A szita alá papírt helyeznek, a belsejébe festéket; és egy éles gumilemezzel a festéket végighúzzák a szita belsején. A nyitott, átlátszó felületeken (a rajzon) a festék átnyomódik az alá helyezett papírra. Így születik meg a szitanyomat.Persze ez még csak egyetlen szín. A különböző színeket egymás után nyomtatják – minden alkalommal új szitával – ugyanarra a lapra, így akár hat-tíz szín is kerülhet a grafikára. Ennek remek példája Hundertwasser 10.002 példányszámú szitanyomata, amelyet úgy kombinált fémfóliával és litográfiával, hogy minden nyomat különbözött egymástól, tehát egyedinek minősült. Ezt természetesen nem saját kezűleg, hanem egy velencei nyomdában nyomtatta.

A szitanyomás története során természetesen folyamatosan változott, tökéletesedett, de egyvalami sosem változott technikájában: az, hogy szükség van egy olyan eszközre, ami olyan, mint egy szita. És bár a színezőanyagok is változtak az évek során, a szitanyomás technikája manapság is megköveteli valamilyen festék használatát. A modern szitanyomás technikája manapság fényérzékeny anyagot tesz a nyomószita felületére; ezen található a nyomtatni kívánt minta. A szitán keresztül adott anyaghoz megfelelő oldószeres/vizes bázisú festéket visznek fel, és ezt egy éles, gumiból készült késsel nyomják keresztül. Ha a nyomat színes, akkor ez a szitanyomási technikát megismétlik annyiszor, ahány színből áll a nyomtatandó minta.

Csak hogy szemléltessük mi mindenre használják ma ezt a technikát, íme egy rövid lista a teljesség igénye nélkül:

  • textilanyagokra (póló, egyéb ruhák, vászontáska)
  • papírra (dobozok, táskák)
  • üvegpohárra, bögrére
  • esernyők, napernyők emblémázására
  • műszerelőlapokra
  • fa felületekre (pl. díszdobozok)
  • és természetesen művészeti célokra