Itthon befejeződött a a tavaszi–koranyári aukciós szezon, de aki nem tudja megszerezni az áhított kincset, külföldön még a hó végén is licitálhat magyar tételekre. Íme néhány példa!
Londonban, a Sotheby’s-nél két tételt is találtunk. Előbb, június 20-án az impresszionista és modern művek délelőtti árverésén Scheiber Hugó Kánkán táncosnők című műve kerül kalapács alá, amit jelenlegi tulajdonosa az 1980-as években vásárolt. Az árverési katalógus megjegyzi, hogy a kép eredetiségét Molnos Péter igazolta. Az árverőház 7-9 ezer fontot vár az 1930 körül született alkotásért.
Egy héttel később, a kortárs művek ugyancsak délelőtti árverésén három nagyobb egyedi munkára is lehet licitálni Victor Vasarelytől. Mindhárom eredetiségét Pierre Vasarely igazolta s a művek szerepelni fognak a művésznek az Aix-en-Provence-i Vasarely Alapítvány gondozásában készülő életmű-katalógusában. A JÁTÉK című akrilképre legutóbb 2008-ban lehetett licitálni, most amerikai gyűjteményből kerül az aukcióra, ahol igen komoly, 120- 180 ezer font körüli árat várnak érte. A PULSAR-VA 11 év után európai magánkollekcióból tér vissza az aukciós piacra, ahol most 60-80 ezer fontos taksával indul. Az R-BERYLL című festett relief kicsivel hosszabb idő, 12 év után jelent meg újra a piacon; az 1965-ös munka becsértékét ezúttal 25-35 ezer fontban állapították meg.
Négy magyar tétel is várja a liciteket a bécsi Dorotheum június 28-i modern és kortárs árverésén. Előbb Molnár C. Pál 1930-as fekvő női aktjára lehet licitálni, ami a hátoldalán lévő címke tanulsága szerint megjárta a velencei biennálét; mai tulajdonosa az 1950-es években Budapesten vásárolta. A festményért most 2-3 ezer eurót várnak.
A három további, egy sorozathoz tartozó cím nélküli objekt szerzője Lakner László; a plexidobozokba „csomagolt”, nyitott, gouache-sal festett könyveken az egyetemes kultúrtörténet egy-egy kiemelkedő alakja – Goethe, Ingres és Lessing – aláírásának másolata látható. A művek 1977-ben készültek és 2-3 ezer eurós taksával várják a liciteket.
Ennél is több, egészen pontosan 6 magyar tétel is szerepel Svájc legnagyobb aukciósháza, a zürichi Koller szezonzáró árverésén. Június 29-én, az impresszionistáknak és klasszikus moderneknek szentelt napon egyazon svájci magángyűjteményből Czigány Dezső két, jól dokumentált provenienciájú olajképét bocsájtják árverésre. A kisebb méretű tájképet vászonra, míg a nagyobb virágcsendéletet fára festette a művész; előbbiért 15-25 ezer, utóbbiért 25-35 ezer frankot várnak. Utóbbi képhez jár egy ezüstzselatinos vintázs nagyítás is, ami a festőt csellón játszva örökíti meg.
Svájci magángyűjteményből – vagy magángyűjteményekből – kerül kalapács alá egy nappal később, június 30-án az utóbbi években itthon is egyre keresettebb Fiedler Ferenc (François Fiedler) három, különböző korszakokból származó olajképe. Az 1959-ben, 1964-ben, illetve 1989-ben született cím nélküli munkák 5 és 8 ezer svájci frank közötti becsértéket kaptak; a legkorábbihoz az árverés katalógusa tanulmányt is közöl, mely többek között Jackson Pollock Fiedler munkásságára gyakorolt hatásával foglalkozik.
A Koller sem maradt Vasarely-munka nélkül: Az 1968/75-ös, tekintélyes méretű akrilkép, ugyancsak Pierre Vasarely által eredetinek elfogadva, meglehetősen tág határok között megállapított, 90-160 ezer frankos becsértékkel várja a liciteket. A tételhez csatolt tanulmány a mű keletkezésének időszakát kulcsfontosságúnak minősíti a művész pályáján, magát a művet pedig eme korszaka egyik igen jellegzetes darabjaként írja le.
A cikk 2018. június 17-én jelent meg az artportal.hu-n, az írást változtatás nélkül közöljük.
Szerző: Emőd Péter