Mint arról márciusban a Mű is beszámolt, Warhol ikonikus munkájáért, mely Thomas és Doris Ammann legendás gyűjteményének részeként került kalapács alá, eleve rekordnagyságú összeget vártak.
Azt, hogy a művész kilenc éve felállított 104,5 millió dolláros rekordja megdől, szinte evidenciaként kezelték; a kérdés inkább csak az volt, hogy a „XX. század Mona Lisájaként” is emlegetett festmény ára túlszárnyalja-e azt a 179,4 millió dollárt, amit szinte napra pontosan hét évvel ezelőtt Picasso Algériai nők című munkájának O változatáért fizettek ki, s ami tegnapig Leonardo da Vinci Salvator Mundija után a második legmagasabb aukciós árat jelentette. (A Salvator Mundiért kifizetett 450 millió dollár egyelőre elérhetetlennek tűnik; igaz, azt az árat minden bizonnyal olyan tényezők is befolyásolták, melyeknek a műpiachoz kevés köze van.)
A Marilyn nem kapott nyilvános becsértéket, de a Christie’s vezetőinek nyilatkozataiból kiderült, hogy 200 millió dollár körüli összegre számítottak. Ezt valószínűleg leütési árnak gondolták, legalábbis a hivatalos becsértékek sohasem tartalmazzák az árverőház jutalékát. A most kifizetett összeg jutalékkal együtt sem érte el a 200 milliót – a leütési ár 170 millió volt –, így az eredmény akár kisebb csalódást is okozhatott a Christie’s-nek, de így is azt jelenti, hogy mostantól – Picassót is megelőzve – Warhol a XX. század legdrágább művésze. Legalábbis ami az aukciós árakat illeti, mert private sale keretében fizettek már jóval magasabb összegeket is – Willem de Kooning Interchange című 1955-ös festményéért például csaknem 300 milliót. A Marilyn vásárlójának neve egyelőre nem került nyilvánosságra, de ez ebben az árkategóriában általában csak idő kérdése.
A közel 200 milliós ár egyszerre siker és figyelmeztetés a globális műpiac számára: siker annyiban, hogy a tavaszi árverési szezon hajrája előtt jelzi, hogy a nagy művek a jelenlegi, egyszerűnek nem mondható helyzetben is nagy árakat tudnak elérni – és figyelmeztetés annyiban, hogy meggondolatlan pénzszórásra most aligha lehet számítani. A tételt kalapács alá vivő Christie’s számára pedig – a nagy konkurrens Sotheby’s mögött az összforgalomban mért tavalyi lemaradás után – komoly presztízssiker, hogy a legmagasabb árú művek kategóriájában meg tudták erősíteni vezető helyüket.
Borítókép: Kalapács alatt Andy Warhol festménye a Christie’s május 9-i New York-i árverésén. A Christie’s jóvoltából