A Bonbon kollekció
Vidám, kényelmes, játékos és merész a Bonbon lakberendezési kollekció, a Roche Bobois neves francia designbútor-cég és Joana Vasconcelos portugál művész együttműködésének eredménye. A vállalat fennállásának 60. évfordulóját kívánta emlékezetessé tenni azzal, hogy felkérte a különleges, sokszor bizarr, nagy méretű installációiról ismert – Franciaországban többek közt a versailles-i kastélyban már önálló kiállítással is bemutatkozott – művészt egy új, ülőbútorokból és kiegészítőkből álló kollekció megalkotására.
„Amikor Joana Vasconcelost javasoltuk a Roche Bobois-val való együttműködésre, két célunk volt. Először is alkotói lehetőséget akartunk adni egy kortárs művésznek, aki egyszerre képes magával ragadó és nyugtalanító lenni, valamint egy számára szokatlan kifejezési teret kínálni neki: a funkcionális tárgyat” – indokolta a megbízást a lisszaboni bemutató alkalmával Nicolas Roche művészeti vezető. A kollekció „a francia életművészet optimista és remek változata Vasconcelos értelmezésében” – tette hozzá. A végeredmény olyan multifunkcionális tárgyak csoportja, amelyek három dimenzióban adják vissza a lakótérben a műalkotások képzeletgazdagságát és színárnyalatait.
E kreatív partnerség véletlenül kezdődött: Vasconcelos 2019-ben lámpát keresve járt a lisszaboni Roche Bobois üzletben, ahol meghódította őt a Mah Jong kanapé, amelyet Hans Hopfer tervezett 1971-ben. Ez az év egyben a portugál művész születési éve is, aki ezt sorsszerű jelnek tekintette, és nem tévedett. Röviddel ezután megszületett az első megállapodás közte és a hétköznapoktól eltérni hajlamos Roche Bobois között, a cég egyes ikonikus darabjai, így a Mah Jong kanapé újraértelmezésére.
A portugál művész úgy formált át néhány bútordarabot, hogy azokon jól felismerhetők saját esztétikai kódjai. Az ikonikus kanapékompozíción kívül – amelyet valósággal fejre állított – a „Vasconcelos prizmán” átment további darabok, az Ava szék, a Lady B és a Nouage fotel, valamint a Sismic és a Cute Cut dohányzóasztal esetében a kézművesség és a portugál népi hagyományok – főleg az általa kedvelt horgolás – kapták a fő hangsúlyt.
A francia lakberendezési márka hat évtizedes fennállásának dátumát a portugál művésznek sikerült igazán színessé tennie. Bár sosem tekintette magát formatervezőnek, vállalta a kihívást, hogy saját művészi témáit és kérdéseit mindennapi tárgyakra vigye át, és a szélesebb közönséggel való interakcióra képes, életörömöt sugárzó darabokat tervezzen. A fő inspirációt saját, élénk színekben tobzódó falfestményei, burjánzó, horgolt csipkével borított alkotásai adták. Kollekciója révén a múzeumok és a galériák terét kísérelte meg összekötni az otthoni környezettel. A festői és a plasztikus között átmenetet képező ülőbútorok és kiegészítők valójában nagy méretű játékok, amelyek darabjai ki-ki saját kreativitása, ízlése és humora szerint szabadon összeállíthatók és kiegészíthetők.
A Bonbon elnevezéssel kapcsolatban a művész elmondta, hogy kollekciójának formái a kezdetektől fogva hasonlítottak a cukorkákra, és ezért úgy vélte, hogy ezt érdemes hangsúlyoznia: „Visszavisz minket a gyermekkorba, egy játékos, vidám, kényelmes és barátságos időszakba. Azt akartam, hogy az emberek visszataláljanak az otthon édes életéhez. A Bonbon olyan név, amely jól illik ehhez a gondolkodáshoz.”
Az összefonódó kanapék alakját a Portugáliában erősen jelen lévő barokk művészet inspirálta, melynek hatása Vasconcelos képzőművészeti alkotásain is megfigyelhető. „Elnézve ezeket a görbékkel és kanyargós vonalakkal megrajzolt alakzatokat, belső térbe kívánkozó formákat látok” – mondta munkájáról. Mint elismerte, az alkotói folyamat legnagyobb kihívása az ergonómiához és a kényelemhez kötődő funkcionalitás volt; ezzel képzőművészként sohasem kellett számolnia.
A színválasztás is Vasconcelos személyiségét és a portugál hatást tükrözi: határozott, friss, élénk vagy mély tónusú kék, zöld, lila, rózsaszín és narancssárga árnyalatok – a kontrasztokat egyesítő és fokozó fekete intenzitásával megtörve. „Európa északi részétől eltérően Portugáliában a fény erős fehér minőséggel rendelkezik, s ez hatást gyakorol a kromatikus spektrumra és a színekhez való viszonyulásra. Ez tükröződik a Bonbon kollekcióhoz használt színekben is” – mondta a művész, színhasználatát indokolva.
A különböző kiegészítők, párnák és szőnyegek is a vevők kreativitását segítik. A párnák a művész rajzainak motívumaival, fehér vagy fekete háttérre nyomtatva és hímezve készültek, három méretben és hat kivitelben, ugyancsak a Vasconcelosra jellemző kromatikus túláradást mutatva. A négy szőnyegterv közül három szintén a művész rajzai alapján készült; energikus, dús és buja vonalaikkal, színpompás árnyalataikkal az állandó mozgás érzékletét keltik. A negyedik modell csomózott, és a művész ismert kódjait idézi: az organikus, színes és csábító alakzatoknak a fekete háttér kontrasztja ad életet. „Nagyon kíváncsi voltam, hogy mi lesz az eredménye a papíron készült rajzok szőnyegekre vagy párnákra való átvitelének, de kellemes meglepetés ért, és most már csak nagyobb rajzokat szeretnék készíteni” – jelentette ki.
A mai otthon már egyre több funkciót tölt be, ezért praktikus, ha az ülőbútor is többféle felhasználásra alkalmas. Az organikus formájú kanapék a különálló és mozgatható, csúszásmentes alappal ellátott háttámláknak köszönhetően számtalan variációra nyújtanak lehetőséget. A különböző igények szerint akárhányszor átalakíthatók a nap folyamán. Így minden alkalomra – délutáni szieszta, home office, tévénézés vagy vendégek fogadása – a megfelelő pozícióba rendezhetők át.
A kollekcióban mindenki rátalálhat a színben és formában leginkább megfelelő összeállításra, legyen az otthoni lakó- vagy közösségi tér. „A darabok úgy illeszthetők egymáshoz, mint a LEGO építőkockák, lehet belőlük intim hangulatú, halványabb színekből komponált, kisebb egységet vagy nagyobb teret elfoglaló, csupán fekete-fehér vagy más, merész színösszeállítású szigetcsoportot is összeállítani” – magyarázta.
A Roche Bobois és Joana Vasconcelos közötti együttműködés elmélyítette a formatervezés és a képzőművészet kapcsolatát, és olyan eredményre vezetett, amely éppúgy tartozik a design, mint a művészet világába. Nem kizárt, hogy a Bonbon kollekció darabjai idővel maguk is ugyanúgy ikonikussá válnak majd, mint a kiindulópontjukul szolgáló Mah Jong kanapé.
Szerző: Muharay Katalin
1 hozzászólás