Latest Posts

Csontváry Kosztka Tivadar egyik legrejtélyesebb műve a Virág Judit Galériában

Az egykori Bedő-gyűjtemény főműve, Csontváry Kosztka Tivadar Hídon átvonuló társaság című festménye is megtekinthető június 12. és július 30. között a Virág Judit Galériában, ahol egyszerre négy kiállítás lesz látogatható. Mattis Teutsch János az avantgárd kimagasló alakja, műveinek eddigi legteljesebb és legátfogóbb tárlatát Éber Miklós gyűjteményén keresztül ismerhetik meg az érdeklődők. Radák Eszter legfrissebb munkáit mutatja be, Demény Miklós alkotásaiból pedig a teljes életművet átfogó válogatás lesz látható. Emellett egy 13 képből álló tárlat is megtekinthető többek között Csontváry, Rippl-Rónai József, Keserü Ilona, Maurer Dóra, Bak Imre, Lakner László és Nádler István műveivel. A kiállításokon minden műalkotás megvásárolható.

Csontváry Kosztka Tivadar művei csak nagyon ritkán bukkannak fel a műkereskedelemben. A Hídon átvonuló társaság legutóbb 2006-ban szerepelt a Virág Judit Galéria aukcióján, azóta magángyűjteményben volt. A művész egyik legtöbbet reprodukált alkotásának szimbolikáját régóta kutatják, azonban eddig még senkinek sem sikerült igazán feltárni. A dinamikus kompozíciójú festményt mesebeli álmodozó figurák, vadászok, lovasok, köztük egy amazon, bohócok, gyermekét karjában tartó anya, tétova férfiak népesítik be. A Hídon átvonuló társaság is azok közé az alkotások közé tartozott, amelyeket a művész a közönség elől rejtve, a bérelt patikájában őrzött. A közönség először a festő halála után 11 évvel, 1930-ban az Ernst Múzeum Csontváry kiállításán láthatta. A ritkán látható festmény a Virág Judit Galéria kiállításán most újra megtekinthető, mellette Rippl-Rónai József kukoricás képeinek egyik legszebb darabja, az Anella virágot tart, valamint Nádler István, Keserü Ilona, Maurer Dóra, Fajó János, Fehér László, Lakner László kiemelt alkotásai és Bak Imre négy festménye is látható lesz. 

Mattis Teutsch János (1884-1960) kiemelkedő módon járult hozzá az 1910-es és 1920-as évekbeli európai avantgárd, az expresszionista és konstruktivista absztrakció művészetéhez. Munkássága európai rangú. Nagyon kevés olyan művész van, aki valamennyi korszakában, különböző műfajokban, festészetben, szobrászatban és sokszorosított grafikában is egyenértékűt alkotott. Budapesten és Münchenben tanult, majd két évig főleg Párizsban tartózkodott. Élete jelentős részét szülővárosában, Brassóban töltötte, ahol a helyi faipari szakiskolában oktatott. Gazdag életművét szinte kivétel nélkül otthonában készítette. Alkotásai rendre meghatározták a budapesti, bukaresti, berlini és párizsi modernista kiállítóhelyek programját és számos avantgárd folyóirat arculatát. Jelentőségét jól mutatja, hogy első egyéni tárlata Kassák Lajos Ma című folyóiratának nyitó kiállítása volt, Berlinben a Der Sturm Galériájában alkotásait többek között Marc Chagall műveivel együtt mutatták be. Éber Miklós Mattis Teutsch János műveinek egyik legelkötelezettebb gyűjtője volt. Az 1980-as és 1990-es évek során kitartó kutatómunkával építette fel javarészt Mattis Teutsch műveiből álló gyűjteményét, mely a művész 1915 és 1927 közötti avantgárd periódusának legteljesebb kollekcióját tartalmazza. 

Radák Eszter a kortárs magyar művészeti szcéna egyik legeredetibb és legsikeresebb alkotója három év után mutatkozik be önálló kiállításon. Legfrissebb munkáin a tájképek mellett a változatos belső terek válnak hangsúlyossá. Radák új festményein a megszokott tág, végtelen horizontok összezsúfolódnak, a képek perspektívája beszűkül és a néző fotószerű kivágatokkal találkozik – a világjárvány okozta kényszerű bezártság nem múlik el nyomtalanul. A tárlaton új műfaji kísérletként digitális festmények is helyet kaptak. A frappáns címekkel ellátott képek, amelyekből árad a szellemi és festői szabadság, egyszerre hordoznak drámai és könnyed tartalmakat. 

Demény Miklós (1939-2010) életműve teljesen egységes, folyamatos és azonos tőről fakadó. Már a legkorábbi, az 1960-as évek első felében született művek is arról tanúskodnak, hogy Demény művészete a kezdetektől pontosan meghatározott irányban, a kubizmus és a geometrikus konstruktivizmus eredményeit forrásnak tekintő úton haladt. Első nyilvános szereplését erős kritika fogadta, mivel az általa választott konstruktív-kubisztikus formaképzés nem illeszkedett a művészektől központilag elvárt irányvonalhoz. Később a hivatalos kultúrpolitika a „megtűrt” művészek közé sorolta Deményt, ellehetetlenítették, kiszorították a művészpályáról. A rendszerváltást követően 1990-ben a koppenhágai UNIBank kiállítótermeiben mutatta be műveit, amit több gyűjteményes tárlat követett. Az 1980-as években Demény tematikája kibővült, s míg a korábbi évtizedben szinte kizárólag csendéleteket festett, újra megjelent a táj és a csendéletnél tágabb kivágatú enteriőr. Az 1990-es évekkel induló stílusváltozással a tematika bővülése is együtt járt. Ezek közül a legfontosabbak a sport és a cirkusz világába betekintő művek sorozatai. A birkózókat, súlyemelőket és gátfutókat megjelenítő képek plasztikusan formált alakjai, akár szobrok kiindulópontjai is lehettek volna. A 2000-es évek talán az életmű leghatározottabb változását hozták. Megjelentek azok a kompozíciók, melyek bár nem tartalmaznak emberi figurákat még jelképszerűen sem, mégsem lépik át a non-figurativitás határát. A horizontvonalon egy pontban összefutó vonalak különös hangulatú, pop-artos jellegű tájábrázolásokat eredményeztek.

A kiállítások június 12. és július 30. között ingyenesen látogathatók a Virág Judit Galériában. 

További információ: https://viragjuditgaleria.hu/

Milliós leütések a Központi Antikvárium aukcióján

A Központi Antikvárium múlt hét pénteken (június 4.) tartotta 157. árverését. Az aukción 199 tétel került kalapács alá és a papírrégiségek közel 85%-ára érkezett sikeres licit. A katalógusban szereplő tételek összértéke 55,25 millió forint volt, az árverés végén a tételek összértéke 62,4 millió forint lett.

Az Axioart Live szolgáltatásának köszönhetően 105 ember jelentkezett be online licitek leadása céljából, több mint 8,5 millió forint értékű papírrégiséget ütött le az aukciósház ügyfeleinknél, az aukcionált tételek közel 25%-a került online licitálóhoz.

Az online szolgáltatás mellett több ügyfelünk is élt a vételi megbízás adta lehetőséggel, 1,4 millió forint értékben, összesen 20 darab vételit közvetítettünk az aukciósház felé.

Érdekesség:

Hatalmas licitharc bontakozott ki Rejtő Jenő majdnem elveszett, második ismert dedikált könyvére. A Piszkos Fred közbelép – Fülig Jimmy őszinte sajnálatára az Aurora Könyvkadónál jelent meg, egy pengős sorozatban, Rejtő egyik szokásos alteregója, P. Howard művészneve alatt. A kötet árverésre kerülése regénybe illő: a dedikált példány 80 évnyi hányatott sors után került az antikvárium szakmai vezetője, Bálinger Béla elé, ráadásul aki behozta hozzá, több könyv mellett ezt pont kiejtette a ládából útközben, utólag jött vissza azzal, hogy van még egy ilyen is, hátha érdekes. A 800 ezer forintról induló könyv végül 7,5 millió forintért cserélt gazdát.

A katalógus tételei közül érdemes még kiemelni Aureoli, Petrus Compendium litteralis sensus totius bibliae.. című kötetét. Az 1476 körül kiadott festett, számos helyen díszített könyv 1,5 millió forintos indulóárat kapott és végül 2,6 millió forintért lett egy online licitálóé.

Élénk érdeklődés övezte a József Egyiptomban kötetet, amit Thomas Mann Révész Imrének dedikált 1936-ban. Révész Imre egyetemi tanulmányai idején azzal jutott némi jövedelemhez, hogy ismert politikusokkal és írókkal készített interjúkat. Így ismerkedett meg Rabindranath Tagore és Arthur Schnitzler mellett Thomas Mannal is, akivel a közös világnézet és politikai beállítottság tartós és mély barátság alapjait vetette meg. Ennek szép emléke kötetünk, amelyet feltehetően valamelyik Magyarországon maradt családtagja küldött el az akkor Párizsban élő Révésznek, aki dedikáltatta azt az íróval. A könyv 1,5 millió forintról indult és 2 millió forintnál ütötték le.

Íme, a három legmagasabb leütési ár:

1, Johnston’s Celestial Globe | Edinburgh, (1861.) W. & A.K. Johnston. XIX. századi figurális csillaggömb, amely William és Alexander Keith Johnston Edinburgh-i műhelyében készült.
Kikiáltási ár: 8 000 000 Ft
Leütési ár: 9 000 000 Ft

2, (Rejtő Jenő) P. Howard: Piszkos Fred közbelép… (Fülig Jimmy őszinte sajnálatára), Johnston’s Celestial Globe | Bp., (1941.) Aurora. 224p. Első kiadás. A címlapon ajánló sorokkal: “Dr. Haumann Miki bátyámuramnak azon tiszteletteljes emlékeztetéssel, hogy elolvas Híve Rejtő Jenő Bp 941 juli 24”. Rejtő Jenő
Kikiáltási ár: 800 000 Ft
Leütési ár: 7 500 000 Ft

3, Ptolemaeus, Claudius: Quadripartitum…| Venetiis, 1493. 13. kalendas Januarias. per Bonetum locatellus. impensis… 
Kikiáltási ár: 400 000 Ft
Leütési ár: 4 600 000 Ft

Előfizetőink a katalógus teljes leütési listáját az alábbi linken – a bejelentkezést követően – érhetik el.

Gárdonyi és Jókai dedikált kötetei is egymilliósnál magasabb áron keltek el

Gárdonyi Géza és Jókai Mór dedikált kötetei is egymillió forintnál magasabb áron keltek el az Antikvarium.hu 13. tematikus online könyvaukcióján, melynek során a 223 tételből 17 jutott 200 ezer forint fölé.

Az árverés május 20-án indult, és tíz napon át tartott volna, de a netes szolgáltató technikai karbantartása miatt az Antikvarium.hu június 6-ig meghosszabbította az eseményt. Az utolsó órákban került az élre – köszönhetően a 60 licitnek – Gárdonyi Géza Szunyoghy Miatyánkja című regényének dedikált példánya. Gárdonyi dedikált kötetei csak nagyon ritkán bukkannak fel, Gárdonyi kései regényének Dobai János számára dedikált darabjáért 1,1 millió forintot ajánlott a nyertes licitáló.

Az Antikvarium.hu aukcióinak állandó slágere Jókai Mór. A mostani árverésen az Erdély aranykora című regény volt megszerezhető Jókai Mór kézjegyével; a tétel végül 1,05 millió forinton zárt.

A legmagasabb áron szinte végig József Attila Külvárosi Éj című verseskötetének egyedi autográf bejegyzéssel ellátott példánya szerepelt, végül a harmadik legmagasabb összegért, 900 ezer forintért került új tulajdonoshoz.

Karinthy Frigyes Tanár úr kérem című karcolatfüzérének egy korabeli példányára licitáltak a legtöbben (427-en); a Vértes Marcell rajzaival illusztrált kötet végül 600 101 forintos árat ért el. Radnóti Miklós Orpheus nyomában című műfordítás-gyűjteménye eredeti kiadói védőborítójában, a költő dedikációjával 460 ezer forintért kerül új tulajdonosához, Széchenyi Zsigmond Ünnepnapok – Egy magyar vadász hitvallása II. című vadásznaplójának aláírt példányáért pedig 410 200 forintot kínált a nyertes licitáló.

Változatlanul keresettek a sportolók által dedikált darabok: most például 382 ezer forintért vittek el egy olyan képeslapot, amelyet az Aranycsapat 11 tagja és Szepesi György sportkommentátor is aláírt.

Fekete István egyik legnépszerűbb regénye a Bogáncs, amely az író aláírásával 360 ezer forintért kelt el, Tamási Áron Játszi remény című novellagyűjteményének leütési ára pedig 311 500 forint lett. 300 ezret ért meg új tulajdonosának Johann Wolfgang Goethe: A naplója, amelyet a fordító, Babits Mihály, illetve a grafikus, Prihoda István látott el kézjegyével. A mindössze 100 példányban megjelent mű Gottermayer Nándor könyvkötészetében készült, kézzel színezett egész pergamenkötésben.

Előfizetőink a katalógus teljes leütési listáját az alábbi linken – a bejelentkezést követően – érhetik el.

Talált tárgyak országa: a magyar kubizmus csúcsműveinek nyomában Franciaországban

A párizsi Magyar Kulturális Intézet kiállítása bemutatja a műkincsvadászat eddigi eredményeit és „kiadja a körözést” a továbbra is lappangó művekre.

Magyar kubizmus – ez a szókapcsolat talán ma még sokak fülében idegenül cseng, de jó eséllyel ez már nem sokáig lesz így, hiszen máris jelentős eredményeket felmutatva folyik a magyar avantgárd művészet eme fontos fejezetét reprezentáló művek felkutatása és hozzáférhetővé tétele a szakemberek és a nagyközönség számára.

Az 1910-es évek elején Párizsban valóságos magyar kubista diaszpóra jött létre; az akkor  rendkívül népszerűnek számító avantgárd irányzat számos, akkortájt ott élő magyar művészre is nagy hatással volt. Többségük 1912-től az Académie La Palette kubista centrum körül csoportosult, amelyet két kubista teoretikus művész, Jean Metzinger és Henri Le Fauconnier irányított. A magyar művészek tökéletesen beilleszkedtek a francia kubista mozgalomba. Ismeretségi körük gyakran túlmutatott a kubista festőkön és szobrászokon: kapcsolatban álltnak írókkal, költőkkel, teoretikusokkal és a kulturális élet más szereplőivel, például galériatulajdonosokkal és műgyűjtőkkel. A magyar kubisták nem elégedtek meg francia kortársaik másolásával, hanem saját képükre formált kubizmust teremtettek, melynek egyedisége a színek elevenségéből fakadt. Közülük többen is együtt állítottak ki a Salon d’Automne és a Salon des Indépendants kiállításain a francia kubistákkal egy teremben, műveiket neves kritikusok méltatták, köztük Apollinaire is. Továbbá kiállítottak a modernista Berthe Weill Galériában a Montmartre-on, a berlini Sturm pedig Réth Alfrédot hívta meg, hogy a „francia” kubizmust képein keresztül megismertesse a német közönséggel. A magyarok közül többen Amerikában is a kubizmus úttörőiként szerepeltek már 1913-ban és 1914-ben két kiállítási turnéval. Ennek a pezsgő időszaknak azonban alig néhány év után tragikus véget vetett az első világháború kitörése; az ellenséges állam polgárainak minősülő magyar művészek műtermeit, majd a műtermekben található ingóságokat lefoglalták, műveiket később aukciókon értékesítették. Többeket, így Réth Alfrédot, Szobotka Imrét, Bossányi Ervint, Kóródy Elemért, Késmárky Árpádot és Bánszky Sándort a háború végéig internálták, Csáky József és Miklós Gusztáv belépett az idegenlégióba és a frontra ment, a Galimberti házaspár, Galimberti Sándor és Dénes Valéria Hollandiába menekült.

Csáky József: Figura, 1920

A magyar kubista diaszpóra művészei alkotásainak többsége sajnos azóta sem fellelhető, de az időről időre felbukkanó művek éltetik a reményt, hogy nagyobb részük nem semmisült meg, és egyelőre még ismeretlen helyeken lappangva újrafelfedezésére vár. A kutatómunka, melynek addigi eredményeit a Magyar Nemzeti Galéria 2023-ra tervezett kiállítása mutatja majd be a hazai közönségnek, most nagyon fontos állomásához érkezett: a párizsi Magyar Kulturális Intézetben nemrégiben nyílt meg a Wanted/Lost & Found. Az elveszett és megtalált magyar kubizmus című kiállítás, ami 11 magyar művésztől – a már említetteken kívül Farkas Istvántól – 44, már fellelt festményt, szobrot és rajzot, s emellett további 50, még lappangó műről készült fotót, illetve létezésük egyéb „tárgyi bizonyítékait” mutatja be, bízva abban, hogy jó néhányuk hollétére fény derülhet a tárlat eredményeként. A helyszínnek természetesen különös jelentősége van, hiszen nem indokolatlan a feltételezés, hogy a történelem viharait túlélt művek jelentős része ma is Franciaországban van, magán- vagy akár kisebb közgyűjteményekben. Így a francia gyűjtők, szakemberek, történészek és a művészeti piac képviselői mellett az ottani nagyközönség bevonása is elengedhetetlen a kutatásba. S hogy a dolog mennyire nem reménytelen, jól mutatja a Csáky József (Joseph Csaky) életművében különleges helyet elfoglaló, az Art Déco felé tett első, még bizonytalan lépésének tekinthető, frissen megtalált plasztika, amit a nagyközönség most láthat először. Csákyt ma világszerte a kubista szobrászat egyik úttörőjeként tartják számon.

Miklós Gusztáv: Álló női akt, 1913 körül, olaj, vászon

A tárlat szenzációi közé tartozik Miklós Gusztáv Álló női aktja is, a művész egyetlen, ma hozzáférhető kubista aktja. Ezt a munkát a mostani tárlat kurátora, a legismertebb magyar „műkincsvadász”, Barki Gergely művészettörténész csaknem tíz évig tartó kitartó munka árán találta meg egy francia magángyűjteményben – kilenc, korábban reprodukcióról sem ismert kubista vázlatrajzával együtt –, pedig ez a munka nem is száz, hanem „csak” harminc éve „szívódott fel”, három évtizede még kiállításon is szerepelt. (A nyomozás állomásainak részletes leírása megtalálható a kiállítás honlapján.) Közben egy kisebb párizsi aukción felbukkant egy másik Miklós-festmény is, ami a mostani kiállítás következő állomásán, Párizsban lesz majd látható.

Miklós Gusztávról érdemes megjegyezni, hogy Fiatal lány című 1927-es szobrának egy párizsi árverésen 2005 júniusában elért 1,6 millió eurós ára hosszú ideig rekordnak számított a magyar vagy magyar származású művészek alkotásai között, míg saját itthoni rekordját épp a napokban döntötte meg a Virág Judit Galéria árverésén, ahol Architekturális tornyának posztumusz öntete a 20-30 milliós becsértékkel szemben 55 millió forintért cserélt gazdát, s lett a hazai árverések történetének legdrágább szobra. 

Szobotka Imre: Zenész, 1914, olaj, vászon, elveszett

Az itthon a talán leginkább kubistaként számontartott Szobotka Imre műveinek többnyire később veszett nyoma; legjobb alkotásai az 1970-es években kerültek a nyugat-európai piacra. Ezek egy részét sikerült lokalizálni, volt, ami időközben vissza is került a hazai műkereskedelembe, de például Zenész című vászna, aminek a tárlaton is csak színes reprodukciója szerepel, azóta is lappang.

Farkas István: Kubista akt, 1912-14, olaj, vászon, elveszett, fotó © ELKH Bölcsészettudományi Kutatóközpont Művészettörténeti Intézet

Farkas István párizsi kubista korszakának munkái szinte teljes egészében eltűntek, pedig az életmű fontos fejezetét képezik. Farkas 1915-re már önálló kiállítást tervezett ezekből a művekből; mára fotóról is alig néhány ismert csak közülük, ezért a fotók felbukkanása önmagában is komoly előrelépést jelentene.

Wanted/Lost & Found. Az elveszett és megtalált magyar kubizmus című kiállítás augusztus 14-ig látogatható.

Írásunk Barki Gergely művészettörténész tanulmányai alapján készült, az illusztrációkat a párizsi Magyar Kulturális Intézet bocsájtotta rendelkezésünkre – kivéve a nyitóképet, amely a Christie’s egyik 2015-ös, párizsi árverésének tétele. 

Nyitókép: Csáky József: Oroszlánfej, 1923 körül, gránit, 23,2 x 32 x 18,5 cm, @ Christie’s Images Ltd. ​/ Christies.com

A cikk 2021. június 5-én jelent meg az artportal.hu-n, az írást változtatás nélkül közöljük.