Latest Posts

Youhu: Szubjektív kortárs best of

A Kieselbach Galériában augusztus 12-ig megtekinthető, magyar fiatal képzőművészeket bemutató tárlat kapcsán cikkünk áttekinti a 60-as évektől rendezett hazai generációs-összegző kiállításokat, s természetesen kitér a mostani vállalkozásra is.

Az idei művészeti szezon első félévét egy frissítő tematikájú és dizájnú kiállítás zárja, a Youhu. Már rögtön a címadásnál érdemes megállni, hisz a juhú örömöt, meglepetést kifejező indulatszó, ugyanakkor nem felel meg sem a magyar, sem más egyéb nyelv helyesírási szabályainak, és ennek az „elkülönbözésének” nyilvánvalóan jelentősége van. Benne rejlik a you, azaz a te és a ti, a magyar emailcímek, domain nevek .hu-ja, jelentése pedig mintha az volna: mintegy közös, magyar örömként: „íme, a te hazai művészeid!”

Kiállítási enteriőr © a Kieselbach Galéria jóvoltából, fotó: Biró Dávid

A most nyílt kiállítás – melyhez könyv is tartozik Youhu: The New Generation of Hungarian Contemporary címmel – szubjektív áttekintő válogatás, bár a kurátorok, Rieder Gábor és Sárvári Zita a szándékukat egyrészt a 2010-es éveket meghatározó művészek kiállításaként definiálják, másrészt előzményként nem kisebb jelentőségű tárlatokat jelölnek meg, mint az Iparterv bemutatóit. Korszakot áttekintő kiállításként értelmezve a youhut, érthető is volna mindez, de a két Ipartev-kiállítás gyökeresen más céllal, más célközönségnek készült, és a korszak kultúrpolitikájához való viszonyuk is szignifikánsan eltért.

Az 1968-69-es Iparterv kiállításokkal a kurátor Sinkovits Péter azt kívánta megmutatni, hogy a szocializmus évei, a 3T időszakában a hivatalos kultúrpolitikával, a korszak támogatott művészetével szemben létezik egy új és más, a nemzetközi tendenciákhoz jobban kapcsolódó, valóban kortárs képzőművészeti mezőny. Nem volt közös hívószó, átfogó koncepció, egészen különböző stílusokkal és technikákkal lehetett találkozni a kiállításokon, reprezentálva, hogy a hazai művészetben többféle tendencia létezik párhuzamosan. Ráadásul kifejezetten válogatásokról volt szó, a kurátor nem tekintette céljának az összes jelentős neoavantgárd művész bevonását. Éppen ebből is fakadnak a napjainkig tartó terminológiai zavarok, hiszen az „Ipartervesekhez” sorolnak olyan alkotókat is, akinek nem volt közük a két kiállításhoz, s mintha ide értenék az egész neoavantgárd nemzedéket.

Bernáth Dániel: Y Venus Inside Insta, 2021, akril, furnérlemez, 172×125 cm © a művész és a Kieselbach Galéria jóvoltából

A következő nagy áttekintésnek talán az 1984-ben Hegyi Lóránd által rendezett Frissen festve (Ernst Múzeum) tekinthető, amely eleve a festészet médiumára és a transzavantgárdra, azaz kifejezetten egy típusú művészetre fókuszált. Az ettől eltérő, illetve az underground művészet teljesen mellőzve volt itt és a többi Új szenzibilitás-kiállításon, s az utókor számára úgy tűnhet, mintha összesen csak 15 művész létezett, lett volna érvényes a korszakban. Érdekes módon, a KEMKI nemrégiben rendezett ’80-as évek konferenciáján (A bomlás virágai – A nyolcvanas évek művészete) viszont az összes többi, ezekből a válogatásokból kimaradt jelenség kapott nagyobb súlyt.

Az ezredforduló környékén legnagyobb igényű áttekintés a Műcsarnokban Beke László igazgatói időszakában (erőteljes nyomásra), több éven át, médiumspecifikusan, viszonylag a teljesség igényével készült kiállítások sorozata volt. Nem feltétlenül a markáns tendenciákat, az aktuálisan divatos művészeket mutatták be, hanem egy összképet próbáltak nyújtani az egyes mediális kiállítások kurátorai. Vagy húsz év távlatából igen hasznosnak tűnnek ezen kiállítások katalógusai. A sorozat 1997-ben kezdődött az Olaj/vászon című, 1994 utáni magyar festészetet bemutató kiállítással és a hozzá kapcsolódó kiadvánnyal, majd 2000-ben a Médiamodell (Peternák Miklós, Angel Judit) címmel a médiaművészeti alkotók mutatkoztak be. Ugyan nem ennek a sorozatnak volt a része, de mégis számvetésnek tekinthető ebben az évben Petrányi Zsolt által rendezett Áthallás című kiállítás is. Ebben már fellelhető a Youhu előzménye, hisz azokat az alkotókat mutatták be, „akik az elmúlt években nemzetközi figyelmet keltő szakmai munkát folytattak”. Tehát a nemzetközi reprezentáció mint szempont itt már markánsan megfogalmazódik. A millenniumi mediális kiállítások sorát 2001-ben a Feketén-fehéren (Stefanovits Péter, Gelencsér Rottmann Éva) című grafikai áttekintő kiállítás folytatta, s szintén ebben az évben az iparművészet áttekintése.

Kárándi Mónika: Love is in the air (deep faith), 2021, olaj, akril, vászon, 150×166 cm © a művész és az Ojiri Gallery, London jóvoltából, fotó: Wertán Botond

A műcsarnoki millenniumi sorozat szinte mindenkit számbavevő tárlataival párhuzamosan, pontosabban azokkal szemben, a 2001-ben nyílt magánkiállítóhely, a MEO Bencsik Barnabás rendezésében egy, a hazai kortárs művészetből erőteljesen normatív módon szelektáló, a kortárs művészet krémjét bemutató kiállítással indított. Már a cím is (Krém) jelezte, hogy itt szignifikáns különbség van a ma élő művészek és a kortárs szemléletű, friss művészetet létrehozó alkotók közt, s ez utóbbiak bemutatásával találkozhattunk.

Néhány év múlva, 2008-ban, ismét a Műcsarnokban Na mi van? címmel Petrányi Zsolt és Angel Judit adott több generációt átfogó, szélesebb áttekintést, amely a kortárs szemléletet nem generációs szempontokhoz kötötte, hanem releváns életművekhez.

Elmondhatjuk, itt volt az ideje egy újabb kortárs válogatásnak, amelynek megvalósulását eddig talán a művészeti intézmények erőteljesen megváltozott pozíciója sem segítette.

A hazai művészeti intézményrendszer állapotát tekintve az is beszédes, hogy a helyszín megint csak egy magángaléria, 2022-ben a Youhu a Kieselbach Galériában kapott helyet. A korábbi kiállításokhoz képest deklaráltan nem látleletet kapunk, noha a kurátorok kommunikációja és a tárlat marketingje szerint a szereplők: „fiatalok, akik az elmúlt évtized művészettörténetét írták.” Az elmúlt évtized a 2010-es évek, ám a kiállító művészek nagy része ekkor még nem is volt a pályán, többek 2018-19-ben jegyzik az első jelentős kiállításaikat, ők tehát az elmúlt évtizedet nemigen alakíthatták. Ugyan egységesen Y-generációról beszél a kiállítás, de a legidősebb alkotó 1979-ben született, sokan 1980-asok, s régóta a pályán vannak, komoly hazai és nemzetközi szereplésekkel a hátuk mögött, míg a legfiatalabbakról (akik közül többen is 1992-ben születtek, tehát már harminc évesek), még alig hallott a szakma. A kiállítók közül többekkel találkozhattunk a Derkovits-ösztöndíjasok kiállításain, az Esterházy- és Leopold Bloom–díjasok jelöltjei, illetve díjazottjai között.

Kiállítási enteriőr © a Kieselbach Galéria jóvoltából, fotó: Biró Dávid

Úgy tűnik, a kiállítás és a kötet valódi szempontja inkább az, hogy a kurátorok kiket tartanak olyan alkotóknak, akik a nemzetközi műtárgypiacon is megállják a helyüket. Mindenesetre a művek többnyire látványosak, direktek, harsányak, sokszor könnyen befogadhatóak – finomabb, összetettebb konceptuális művekkel (mint például Kiss Judit munkái) kevéssé találkozhatunk. 

A Youhu kurátorai látlelet helyett inkább elébe mennek a 2020-as éveknek, s azt állítják, itt és most ezek az alkotók izgalmasak a számukra, bennük látunk globális piaci potenciált.

Az, hogy a Youhu nem annyira a hazai, hanem inkább a nemzetközi színtérnek szól, abból is kiderül, hogy a kötet kizárólag angol nyelvű – ami különben egyáltalán nem baj. Miközben a válogatásban – melynek az alcíme The New Generation of Hungarian Contemporary Art – nem egészen tisztázott, kit is tekinthetünk magyar művésznek. Elég, ha a neve magyar, de nem itt indult, vagy itt született, valamikor itt végzett, de alapvetően külföldön él és semmilyen kapcsolata nincs a hazai szcénával? Ha pedig valaki külföldön él és dolgozik, ez az élethelyzet önmagában már nemzetközi pályának, elismertségnek is tekinthető? Mindez árnyaltabb, ahogyan ezt a korábbi generációk, a valaha hosszabban külföldön élő alkotók esetében már láthattuk: ha adott esetben német, francia, brit művészeti közegben éltek is, nem feltétlenül váltak láthatóbbá a nemzetközi szcéna számára. Miközben az igaz, hogy akinek van külföldi galériása, nagyobb eséllyel számíthat sikeres nemzetközi karrierre.

S ha már a külföldön élőket begyűjtötte a kiállítás, bőven kimaradtak külföldön élő, de a magyar művészeti közeggel kapcsolatot tartó művészek (mint például a Berlinben élő, 1987-es születésű Sági Gyula, aki a Molnár Ani Galéria művésze).

Nagyon is fontosak az effajta áttekintő, számvetést jelentő projektek, így a Youhu kiállítás és a kiadvány is, ami egy izgalmas, szubjektív best of, egy itt és most-típusú válogatás. Két kurátor prognózisa, tele olyan alkotókkal, akik bármilyen válogatás számára megkerülhetetlenek lennének (pl. Nemes Márton), de számos olyan művésszel is, aki teljesen ismeretlen a hazai szcéna előtt.

A kiállítást kísérő kötet hasonló a 2002-ben megjelent, és reveláció számba menő Vitamin P-hez (ez egyébként megtalálható a Youhu kiállítás olvasó szekciójában is), amely minden különösebb koncepció, kontextus és kapcsolódási pont nélkül veszi leltárba az akkor épp fontosnak vélt festőket. 

Kiállítási enteriőr © a Kieselbach Galéria jóvoltából, fotó: Biró Dávid

Míg a Youhu kötetben koncepció és tendenciák nélkül következnek egymás után az alkotók, a kiállítás rendezésében szerencsére markáns csoportosításokkal találkozhatunk. Van például absztrakt szekció, benne mások mellett Kristóf Gábor, Bernáth Dániel; a giccs eszköztárát használó művek (pl. Kárándi Mónika), bár itt komoly kétségeim vannak, hogy ezt reflektáltan teszik-e az alkotók. Külön csoport az ember-gép tematika (pl. Keresztesi Botond, Batykó Róbert) és a környezettel foglalkozó művek (pl. Süveges Rita). Ahogy az idei Velencei Biennálén, itt is erőteljes vonal a naiv művészetre való reflexió (pl. Tranker Kata, Erményi Mátyás). Ami pedig kifejezett erénye a válogatásnak, hogy reagált a régebb óta a pályán lévő alkotók stílusváltásaira is (pl. Kis Róka Csaba, Mojzer Zsuzsa, Borsos Lőrinc). A Vitamin P-nek olyan nagy sikere volt, hogy 2019-ben megjelent a 2. és 3. kötete is. A kurátorok nemcsak a művészek tekintetében koncentráltak az Y-generációra, a szerzők tekintetében is radikálisan lecserélték a már bevált neveket (két idősebb generációjú szerzővel találkozni), miközben megállapítható, hogy a külföldi szerzők által írt szövegek semmivel sem izgalmasabbak, mint a hazai szerzőkéi.

A visszafogott arculatú Vitamin P-hez képest a Youhu kötetnek a kiállítás arculatához illő markáns dizánja van. A kurátorok rágógumi-buborékot fújó marketing-videója inkább kínos, mint eredeti, a bubble gum messze nem a polgárpukkasztás eszköze, inkább úgy hat, ahogyan a boomerek képzelik a vagányságot. Ezzel együtt, a projekt meghatározó része az arculat, mely a kötetben, a kiállításon, a kommunikációban is dominál. Megfog és nem ereszt az élénk neonzöld, amely sugallja a frissességet és a harsányságot is, kiválóan kapcsolódik az idei nyár divatszínéhez, a zöldhöz, és visszaköszönt még a fogadás menüjében, az apró zöld(borsós) szendvicsekben, zöld koktélokban is. Csak arra kell figyelni, hogy a kiállítók pályája tartósabb legyen, mint az idei nyár divatszíne.

Bordács Andrea — 2022. július 25.

Mi fán terem? Grafikai technikák: Síknyomtatás – Litográfia

Sorozatunk korábbi részében a magasnyomtatás fajtáit vettük górcső alá, s a növekvő számú grafikai aukciók okán elérkezettnek láttuk az időt, hogy bemutassuk a síknyomtatás technikáit is.

A síknyomtatás avagy planográfia egy viszonylag újabb keletű nyomtatási technika amelyben a lemez nyomtatható és nem nyomtatható területei egyetlen síkban, azaz azonos szinten vannak. Röviden összefoglalva a lényege, hogy a porózus felületen a nyomtató részeket zsíros eszközzel jelölik meg, utána a felületet megnedvesítik. A zsír taszítja a vizet, a szintén zsíros nyomdafestéket tehát csak a rajz veszi fel. Ilyen eljárással készülnek a litográfiák és ofszetek is. A régi gyufásdobozok piciny címkéitől az öles plakátokig óriási az olyan grafikai termékek száma, amelyek a síknyomtatás körébe tartozó valamely eljárás útján készültek.

A planográfia gyüjtőelnevezéssel összefoglalt síknyomtatásos eljárások legfőbb és mindenbizonnyal legismertebb ágazata a szitanyomtatás mellett a litográfia, vagyis a kőről való nyomtatás. 

A litográfia (görög λίθος – lithosz: ‘kő’ + γράφω – graphó: ‘karcolni, írni, rajzolni) hajdan a nyomdatechnika egyik legfontosabb eljárása volt. Osztrák felatalálója, Alois Senefelder 1796-ban hozta létre az eljárást, és rá mindössze 3 évvel, 1799-ben az akkori budai polgármester, Laszlovszky József már berendezett egy litográfiai síknyomtatót a Budai Várnegyedben lévő Városházán. Érdekesség, hogy a Kossuth-bankó is litográfiával készült Grimm Vince nyomdász mester megvalósításában, valamint az első hazai előállítású postabélyeg is ilyen technikával készült a kiegyezés után, 1871-ben. Az eljárás azon a kémiai tételen alapul, hogy a zsírok és a víz egymással nem vegyülnek, nedves kőlapon a zsíros festék nem tapad meg.

Kőről való nyomtatás folyamata

Hagyományosan három munkafolyamatra oszlik: egyik a tulajdonképpeni litográfia, vagyis a kőre való metszés, illetőleg rajzolás munkája, a másik az átnyomás művelete, harmadik pedig a kőnyomás, amely alatt kőről való nyomtatást értjük. Lépései: egy simára csiszolt porózus kőlapra, többnyire mészkőlapra speciális, koromból és zsírból készült litográfiai krétával rajzolnak. Ez a kőrajz. A kőlapot megnedvesítik, majd olajos nyomdafestéket raknak rá, ami a rajz vonalain megtapad, a kőlap nedves részein viszont nem, így az odakerült festék egyszerűen eltávolítható. A nyomtatásra szánt papírlapot a kőlapra helyezik, majd hozzápréselik. A nagy nyomásra az olajos részek átadják a festéket, így jön létre a litográfia.

A többszínű nyomathoz több kőlap szükséges. Ez esetben minden szín külön kőlapot kap, és ügyelni kell arra, hogy a lapot pontosan helyezzék el, hogy a kontúrok illeszkedjenek. Válfajai a tipolitográfia (fekete alapra rajzolják a képet, az üresen maradó részeket tűvel kikarcolják); fotolitográfia (fényképezéssel kombinált kőnyomat); kőnyomásos cinkográfia (mészkő helyett cinklapot használnak).

A litográfia csak lassan vált az autonóm művészi alkotás eszközévé, amelyben jelentős szerepük volt a kiadóknak, akik üzleti lehetőséget láttak abban, hogy ismert művészeket bízzanak meg önálló litografált alkotások elkészítésével.

Válfajai:

  • krétalitográfia – puhább és keményebb zsíros litográf krétával – szénrajzhoz hasonló felületet kapunk – negatív felület kihagyással vagy visszaszedéssel, javításhoz habkövet vagy kaparóvasat használnak.
  • toll-litográfia – zsíros tusba mártott tollal készítik, vonalas, biztonságos a végeredmény, a tónusok a vonalak sűrítésével, vastagításával.
  • tustechnikák – más eszközökkel is felvihető a kőre – szappanos vízzel való hígítással tónusozható – vízfestményhez hasonló az eredmény.
  • fröcsköléssel – szemcsés, akvatintához hasonló az elkészült kép.
  • kaparásos technika – mezzolitográfia- Hasonló a mezzotinto eljáráshoz – a teljes felületét terpentines szíriai aszfalttal vagy litográf tussal víztaszítóvá kell tenni, száradás után a világos felületeket kaparóvassal vagy tompa karctűvel halványítani vagy eltávolítani – festői hatás az eredmény.
  • fotolitográfia – fényérzékeny anyaggal vonják be a követ és erre exponálják a negatívot – fotók módosítására használatos technika.
Moulin Rouge: La Goulue  /Henri De Toulouse-Lautrec/

Henri de Toulouse-Lautrec

A XIX. sz. végének egyik legjelentősebb plakátművésze Toulouse-Lautrec volt, párizsi mulatók és kabarék reklámozására készített plakátokat. Szecessziós vonalvezetésű művein erősen érződik a japán művészet termékenyítő hatása, ami a dekorativitás és a nagy homogén felületek kedvelésében nyilvánul meg. A kompozíciót legtöbbször egy figura képezi (rendszerint a mulatós táncos, vagy énekes sztárja) s egész kevés, csak a lényegre szorítkozó szöveg. A felületet tudatosan síkban tartja és minden felesleges részletet elhagy.

Henri de Toulouse-Lautrec lelkes látogatója volt a párizsi Moulin Rouge-nak, amikor az 1889-ben megnyílt. Charles Zidler, a kabaré egyik társalapítója bízta meg ennek a nagy plakátnak a elkészítésével. A Moulin Rouge: La Goulue-val aratott sikere után Toulouse-Lautrec 1901-ben bekövetkezett haláláig folytatta a plakátok készítését. A festményekkel összehasonlítva tetszett neki, hogy plakátjai a nyilvánosság számára elérhetőek voltak. Híres litográfiái Párizs-szerte láthatók voltak, és különösen figyelemfelkeltőek voltak, mivel nagy hangsúlyt fektettek a képekre és kevésbé a nagy szövegrészekre. Ebben a műben a híres can-can táncost, Louise Webert láthatjuk, aki a La Goulue művésznevet viselte.

Jules Chéret és a művészeti plakát története

Jules Chéret (French, 1836 – 1932)

Chéret 1836-ban született egy francia szedőmester fiaként Párizsban. Rövid ideig rajzot tanult, 13 évesen pedig litográfiát kezdett tanulni. Ezt követően 17 évig Párizsban és Londonban inasként és segédmunkásként dolgozott. Az áttörés számára akkor következett el, amikor Eugène Rimmel parfümgyártó felvette őt tervezőnek. Nem sokkal ezután megalapította saját litográfiai nyomdáját Párizsban mivel szilárdan hitt abban, hogy a litográfia hamarosan felváltja a magasnyomó ipart – amelyben apja is dolgozott – az elsőszámú nyomtatási technikává válva.

A korábbi kereskedelmi litográfiák alacsony esztétikai és materiális minősége miatt a litográfia méltatlan művészi médium hírnévnek “örvendett” a 19. században. A kereskedelmi hírveréssel való társítása miatt elterjedt, hogy a litográfiában nem volt semmi merész, eredeti vagy szép.

EgészenJules Chéret-ig volt ez így. Az előrelátó művészek gyakran egy már létező ötletet vagy formát vesznek fel, és olyan mértékben alakítják át, hogy az újnak és eredetinek tűnjön. Ez volt a helyzet Chéret esetében is, akit a litográfiával kapcsolatos negatív asszociációk nem korlátoztak, és úgy döntött, hogy színes, vidám és élénk francia alkotásokhoz használja fel a technikát. 1884-ben Chéret megszervezte az első csoportos művészettörténeti plakátkiállítást, amivel kezdetétt vette egy korszak amikortól ezeket a képeket képzőművészetként fogadták el és ünnepelték. 1886-ban megjelentette az első plakátművészeti könyvet, s Chéret végül olyan nyomdákkal is együttműködött, amelyek olyan gyűjtőket láttak el, akik saját plakátokat akartak.

A 19. század közepén Chéret olyan előrelépést tett a litográfiában, amelyet hamarosan mások isutánozni kezdtek: Saját maga tervezte a betűket, kihasználva, hogy a kőnyomat más nyomdatechnikákkal ellentétben lehetővé teszi, hogy a művész szabad kézzel rajzoljon a kő felületére. A szöveg ezért a plakát fontos részévé, design elemévé vált. Chéret a szöveg mennyiségét is csökkentette, ezáltal a képre hagyva a kommunikáció fő szerepét egy termékről vagy eseményről.

Théâtrophone, 1890.

Chéret kreatív innovációi átalakították a reklámok és reklámozás világát. Plakátjain vidám, lengén öltözött, gyakran nyolc láb magas szépségek szerepeltek, akik “Chérettes” néven váltak ismertté. Chéret női alakjait a rokokó festmények kerti partijainak hölgyei ihlették, s a modernebb formájukban ezen csábító nők káprázatos módon mutatták be Párizs örömeit, beleértve a koncerteket, színházi előadásokat és előadókat, különféle italokat, gyógyszereket, de még a lámpaolajat is. Chéret ennek köszönhetően a maga idejében „a plakát királyaként” lett ismert és elismert.

Gyakran utánozták és művészek egész generációja követte és épített munkásságára. Ezen művészek egyike Henri de Toulouse-Lautrec volt. Hogy elismerje adósságát az idősebb művész felé, Lautrec minden általa készített plakátról küldött egy másolatot Chéretnek.

Több mint ezer párizsi plakát elkészítése után Chéret visszavonult a dél-franciaországi Nizzába ahol 1928-ban múzeumot alapítottak a tiszteletére, négy évvel azelőtt, hogy a művész 96 éves korában elhunyt. A Musée des Beaux-Arts de Nice ma is bizonyítja, hogyan alakította át a képzőművészet világát Chéret.

A cikkhez forrásul szolgáltak:
Eskilson, Stephen. Graphic Design: A New History
Encyclopaedia Britannica, “Jules Cheret.” 
Ives, Colta. “Lithography in the Nineteenth Century,” Heilbrunn Timeline of Art History, The Metropolitan The L’Affichomania: The Passion for French Posters, essay by Jeannine Falino. The Richard H. Driehaus Museum. The Monacelli Press, New York, 2017.
Museum of Modern Art, gallery labels on works by Jules Chéret (moma.org/collection)

Erős volt az első öt hónap a nemzetközi aukciós piacon

Az aukciósházaknak az egyes árverésekről kiadott közleményei fontos elsődleges információs források, de hűvös tárgyilagosságot aligha várhatunk tőlük. Vagy talán olvasott valaki olyan közleményt, amiben az szerepelt, hogy az adott aukció eredményei messze alulmúlták a várakozásokat, az el nem kelt művek aránya szokatlanul magas volt, s amit megvettek, annak ára is ritkán érte el a becsérték alsó határát? Pedig ilyen aukciók csak a híradásokban nincsenek, a valóságban előfordulnak.

A sok győzelmi jelentés ezért menet közben mindig azt a látszatot kelti, hogy a dolgok nagyon jól mennek (persze sokszor tényleg jól mennek), s a valóság jó esetben is csak az éves összefoglalókból derül ki. Ezért fontos, hogy most már év első, nem egészen öt hónapjáról is a piacra került egy jelentés, amelyben egy nagy amerikai befektetési bank és pénzügyi szolgáltató volt a művészeti folyóiratok és adatbankok partnere. A dolognak csak annyi a szépséghibája, hogy a számok csak a három nagy, globális hatókörű árverőház, a Christie’s, a Sotheby’s és a Philips adatait tükrözik, s bár ez a trió dominálja a piacot, a legnagyobb kínai aukciósházak forgalma valamelyest azért módosíthatja a képet. Kína egyébként nem esik az elemzés radarján kívül, hiszen a forgalom jelentős részét ott is a „hármak” bonyolítják, s ezt az általuk megadott adatok tartalmazzák is. Növeli viszont a jelentés használati értékét, hogy a friss adatokat egybeveti a megelőző négy év hasonló időszakának számaival. A legfontosabb szám: az összforgalom idén január 1. és május 20. között elérte az 5,7 milliárd dollárt, ami az elmúlt öt esztendő legjobb eredménye, még ha csak hajszállal – egészen pontosan 83 millió dollárral, azaz egyetlen sztártétel árával – haladja is meg a kiugró 2018-as eredményt.

Azt már nehezebb megítélni, hogy a 73,4%-os elkelési arány – ami a második legjobb a vizsgált öt éves időszakban – inkább a még nagyobb vásárlási kedvet tükrözi, vagy az árverőházak gondosabb munkáját a várható kereslet felmérésében – utóbbi azért sem zárható ki, mert a szinte minden aukción tapasztalt tételvisszavonások mögött nem ritkán a házaknak az a benyomása állt, hogy a mű iránti kereslet nem lesz számottevő. (Ez a szám egyébként közel áll a legnagyobb hazai aukciósházak hasonló adataihoz.) Míg az említett adatoknál az elmozdulás a korábbi évekhez képest általában nem volt túl jelentős, az értékesített művek átlagára nagyon megugrott; az idei 48.670 dollár 180%-al magasabb a 2020-as évinél, és 26%-kal a 2021. évinél is.

Victoire Gineste vezeti a nemrégiben felfedezett, 20 millió euróra becsült Michelangelo akt árverését a párizsi Christie’s aukciósházban 2022. május 18-án. (Photo by Emmanuel DUNAND / AFP)

Ennek elvben többféle oka lehet – előfordulhat például, hogy a legalacsonyabb árkategóriába tartozó munkák ára indult robbanásszerű fejlődésnek, a számok azonban mást mutatnak. Az egymillió dollár alatt elkelt műtárgyak száma, s ezen belül a százezer dollár alatt elkelteké, ha nem is jelentősen, de csökkent a vizsgált időszakban, míg a drágábbaké – az 1-10 millió közöttieké, illetve a 10 millió dollár felettieké – nőtt (536-ról 593-ra, illetve 65-ról 79-re), ami azt is jelenti, hogy a legdrágább művek által „termelt” bevétel aránya az összforgalomban tovább nőtt. Ebben nem elhanyagolható szerepet játszott az, hogy ebben az időszakban néhány egészen rendkívüli magángyűjtemény is kalapács alá került – így a svájci Thomas és Doris Ammanné, az amerikai Anne Bassé, és ugyancsak most árverezték az elvált amerikai műgyűjtő pár, Harry és Linda Macklowe kollekciójának második felét. Az árskála másik végén, a 10 ezer dollár eladott művek száma ugyan valamelyest visszaesett az előző évhez képest, de még mindig igen jelentősen meghaladta a korábbi évekét. A 2021-es csúcs ebben az árkategóriában nyilvánvalóan az online árverések többnyire kényszerű, széles körű elterjedésének köszönhető; az online piacon, legalábbis kezdetben, főként az olcsóbb tételek bukkantak fel.

Michelangelo férfi aktja a művész számára életműrekordot jelentő 23 millió euróért kelt el a Christie’s májusi árverésén Párizsban. A Christie’s jóvoltából

Különösen izgalmas az elemzésnek az a része, amely a piacon vezető szerepet játszó országok forgalmának alakulását vizsgálja. A trendek országonként nagyon különbözőek. A pandémia okozta visszaesés 2020-ban az USÁ-ban volt a legdrámaibb, ugyanakkor a kilábalás 2021-es, illetve idei tempója is itt volt a legmagasabb. A mozgásirány ugyanez a briteknél is, ám a változások egyik évről a másikra sokkal visszafogottabbak. A kínai piac mozgása tavalyig követte a globális trendeket, idén azonban a másutt tapasztalható növekedéssel szemben visszaesést mutat – legalábbis a globális aukciósházak adatai szerint. A változások hevessége az USA után itt a legnagyobb, az idei visszaesés okai még nem látszódnak egyértelműen.

Az utóbbi évek nyertesének a részben a brexitből is profitáló Franciaország látszik, ahol a 2020-as általános visszaesés alig volt érzékelhető,

azóta pedig felgyorsult a fejlődés, és most már az sem kizárt, hogy néhány év múlva a párizsi piac régi fényében tündököl majd. Idén felkerült a térképre Japán is, ahol a mozgásirány a franciaországihoz hasonló, a változások sebessége azonban kisebb, s ezt a mozgást a továbbiakban fékezheti egy igen gyorsan fejlődő másik ázsiai piac, a dél-koreai.

Ami az egyes művészettörténeti korszakok iránti keresletet illeti, a vizsgált időszak egészét az impresszionista és modern, illetve a második világháború utáni és kortárs szektor dominanciája és egymással való versengése jellemzi. A két szektor növekedésének, illetve visszaesésének tempója az elmúlt években közel azonos volt, hol a modern munkák forgalma volt hajszányival nagyobb, hol – mint eddig az idén is – a kortársaké. A régi mesterek forgalma meglehetősen rapszodikusan változik és, ha nem is mindig, de általában követi a globális trendeket.

Viszont, ha a jelenlegi trendek folytatódnak, egy viszonylag új kategória, az „ultra kortársak” forgalma év végéig akár már le is szoríthatja a régi mestereket a dobogóról. (E kategóriába az elemzés az 1974 után született, azaz 48 évesnél nem idősebb művészeket sorolja.) Míg 2018 azonos időszakában az ilyen művészektől 1.520 művet ütöttek le, idén már 4.379-et, azaz közel a háromszorosát. A pénzben kifejezett forgalomban még szembeötlőbb a változás, a 2018-as 43,1 millió dollárral idén már 246 millió áll szemben, azaz dollárban mérve csaknem hatszoros a fejlődés. A kereslet élénkségét jelzi az is, hogy míg a vizsgált időszak első felében, 2018-20 között ebben a kategóriában csak a művek 60-65%-a kelt el, az utóbbi két évben már több mint 70%-uk.

Jackson Pollock: Number 31 című festménye 54 millió dollárért cserélt gazdát a Christie’s májusi New York-i árverésén. A Christie’s jóvoltából

Természetesen a fenti adatokból még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni az év egészére vonatkozóan, már csak azért sem, mert továbbra is szokatlanul erős, sőt az Ukrajna ellen indított orosz háború kitörésével még erősebbé vált a műpiac felől nézve külsőnek számító, de a piacot adott esetben akár drámai módon is befolyásolni képes tényezők hatása. Ha viszont az eddigi trend folytatódik, könnyen lehet, hogy a nemzetközi műkereskedelem történetének eddigi legjobb évét zárhatja decemberben.

A cikk eredetileg megjelent : https://amu.hvg.hu/2022/07/02/eros-volt-az-elso-ot-honap-a-nemzetkozi-aukcios-piacon/

Nyári Programajánló – Július –

Bár a nyári hónapok nem a legizgalmasabbak az aukciós piacon, azért bőven akadnak érdekes programok, köztük kiállítások vagy épp nyári aukciók Budapesten és szerte az országban. Axioart programajánló:

Zsolnay Fényfesztivál

2022-ben is fénybe borítja Pécset a Zsolnay Fényfesztivál! Visszatér a nyári időponthoz az ország első és egyetlen fényfesztiválja, a pécsi Zsolnay Fényfesztivál. Július 7-10 között újra fényköntöst kapnak az épületek, fényszőnyeget az utcák, miközben a Székesegyház monumentális homlokzatát a nemzetközi verseny legjobb 3D-s, mozgóképes vetítései keltik életre. Az ország első és egyetlen fényfesztiváljára 100.000 látogatót várnak és mintegy 120 programmal készülnek a szervezők. Világhírű fényművészek mutatják be munkájuk legizgalmasabb darabjait a látogatóknak, akik olyan kuriózumokat is kipróbálhatnak, mint a fénnyel teniszezés, a fénygraffiti készítés és a fényóceánba merülés – mindezt ingyenesen! 

Zsolnay Fényfesztivál Pécs

Csigó Kult Fest

Kevésbé ismert (még), de annál érdekesebbnek ígérkezik a CSIGÓ KULT FEST, mely idén a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa Kultháló Bázis rendezvénysorozata keretében, a Csigó Malom Kulturális és Művészeti Központ Alapítvány szervezésében kerül megrendezésre. Az összművészeti fesztivál a fókuszában a komolyzene, képzőművészet és a gyűjtés világa állnak, így a fesztivál programjában szerepelnek hangszerbemutatók- és kiállítások, workshopok, koncertek, zenei kurzusok, kvíz játékok, előadások és pódiumszínpadi beszélgetések is.

A Balaton-felvidék inspiráló helyszín számos képzőművész számára is.  A neves művész házaspár, Gábor Áron festőművész és G. Heller Zsuzsa szobrász-keramikus művész, évtizedek óta alkot Badacsonytomajon. A “Nyitott Műtermek” tematika keretében ismerkedhetnek meg velük közelebbről az érdeklődők, akik további alkotókat is meglátogathatnak a fesztivál ideje alatt a tapolcai medencében.

Művészetek Völgye 2022

Ha július, akkor Művészetek Völgye. 2022. július 22. és 31. között több, mint 2000 programmal csalogat a Balaton-felvidékre a Művészetek Völgye: nagyszínpados koncertek, mesés panoráma, színház, újcirkusz, kortárs irodalom, izgalmas produkciók, beszélgetések, workshopok, kiállítások várnak idén is mindenkit az ország legnagyobb összművészeti fesztiválján Kapolcson, Taliándörögdön és Vigántpetenden. Új helyszínen, Kapolcson köszönhetjük a Petőfi Udvart, amely a Petőfi Kulturális Ügynökség és Petőfi Irodalmi Múzeum közös helyszíne, könnyűzenei koncertekkel, kortárs és klasszikus irodalmi programokkal, gyerekprogramokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel várja a látogatókat. 

Művészetek Völgye Fesztivál 2022 Kapolcs

F.A.L.U

Nehéz lesz választani a rengeteg júliusi program között, hisz idén Szilvásszentmárton is beszáll a versenybe július 7-10 között. A ‘F.A.L.U. = Falvak Ahol Lehetetlen Unatkozni’ egy összművészeti fesztivál, melynek a Somogy megyei Zselicben található Szilvásszentmárton ad otthont. A hagyományteremtő rendezvény célja, hogy bemutassa a Zselic és benne Szilvásszentmárton értékeit, hogy azokat az országhatáron belül és kívül egyaránt megismerjék. A fesztivál a település lakóinak összefogásával valósul meg, kulturális hidat képezve a határon innen és határon túl lévő magyarok között, a Felvidéktől Erdélyen keresztül egészen a Vajdaságig. A fesztivál nyitott udvarokként vonja be a településen található portákat a tóparttól egészen a kiváló nedűket biztosító szőlőhegyig. A porták különböző témákban mutatják be a kultúra sokszínűségét.

Mátrai Művészeti Napok

Július legelejétől várja a látogatókat egy héten át a Mátrai Művészeti Napok. A “Muzsikál az erdő” rendezvénysorozat fő célja az erdő és a zene – művészetek erejével a környezettudatos életvitel irányába mozdítani a rendezvény résztvevőit. A szervezők hűek a hagyományos szervezési elveikhez: a család valamennyi tagja talál számára vonzó és tartalmas feltöltődési lehetőséget. 

Az erdei programhelyszínek aktív gyalogos, kerékpáros és lovas túrákkal is megközelíthetőek. A Príma, Nógrádikum és Nívó Díjjal rendelkező rendezvényen a szakvezetéses erdei sétákkal jutunk el a klasszikus zenei és a népzenei erdei koncertekre, ahol országos, sőt világhírű előadóművészek és a helybéli művészeti élet kiválóságai nyújtanak egyszeri, megismételhetetlen erdei koncertélményt. Nem marad el továbbá az erdei sport, a színvonalas zenei és kézműves gyermekprogram, a helyi termelők bemutatkozása, a fenntartható gazdálkodás példák bemutatása sem. 

 XXVIII. Váci Világi Vigalom

Július 22-24. között kerül megrendezésre a XXVIII. Váci Világi Vigalom, a város és a Dunakanyar egyik legrangosabb kulturális eseménye, amely immár több, mint negyed évszázados múlttal rendelkezik. Utánpótlás kajak-kenu verseny, majd utána a nézők számára sárkányhajózási lehetőség, zenepavilon, táncház, koncertek… sorolni is nehéz a programokat.

Szentendrei Teátrum és Nyár

A Szentendrei Teátrum idén is különleges és választékos programkínálattal várja a kultúrára éhes közönséget egészen augusztus végéig. A számos előadást érdemes egybekötni egy Szentendrén eltöltött nappal, hisz számos múzeum és galéria várja a látogatókat! Július 9-én este például Picasso Guernica-grafikáiból nyílik kiállítás az Erdész Galériában.

Sírkerti séták

Rendhagyó módon a Fiumei úti sírkertben is szerveznek tematikus, vezetett sétákat (2022. július 1., 2., 8., 9., 15., 16., 22., 24., 29., 30.) melyek ráadásul ingyenesek. A júliusra meghirdetett események a magyar történelem egyik legnagyobb jelentőséggel bíró emlékhelyével és az itt nyugvó híres emberekkel ismertetik meg az érdeklődőket.

Végül nincs más hátra, mint hogy partnereinket is kiemeljük, akik nyáron sem hagynak minket aukciók nélkül. Tájékozódjon júliusi aukcióinkról naptárunkban és licitáljon épp ilyen kényelmesen egy napágyból!

Fotó: Orczy Summer Chill Facebook