Műtárgypiac
Hozzászólok

Műtárgypiaci visszapillantás 2016-ra, és latolgatások 2017-re

Mit hoz 2017 a műtárgypiacon nemzetközi és hazai területen? A piac szereplőit és a gyűjtőket folyamatosan foglalkoztatja ez a kérdés. Üveggömböt mindannyian szeretnénk, de egyikünknek sincs sajnos, ezért kénytelenek vagyunk azokra az elemzésekre támaszkodni, amelyeket a különböző piackutató cégek, mint például az Artprice, az  Art Tactic vagy akár a Mei Moses Art Indices, – amelyet mellesleg tavaly októberben bekebelezett a Sotheby’s – készítenek. Napokon belül a maastrichti  high end művészeti vásár részletes elemzése, a TEFAF 2017 Global Art Market Report is megjelenik, amely majd még tovább árnyalhatja az összképet és a levonható következtetéseket.

Tekintsük át, mire jutottak a műtárgypiac tudósai eddig. Leszögezhetjük, hogy  a 2008-as globális gazdasági válság látványos zuhanást okozott az árakban, különösen a spekulatív piaci szegmensnek számító kortárs festészet területén.  Ez utóbbi, kifejezetten trendinek minősülő piac, amely nagyon népszerű a művészetre befektetési szemmel is tekintő gyűjtők körében, azért omlott össze olyan látványosan, mert a vásárlók forrásai  elsősorban a válság által jelentősen megtépázott  pénz és tőkepiacokról származtak. A konzervatívabb területek, mint például a régi mesterek piaca viszonylag érintetlenül vészelte át a krízist.  Összességében amilyen gyorsan zuhantak az árak 2008 őszén, telén, oly hamar indult növekedésnek a piac 2009 harmadik harmadában, sőt az árak és a  forgalom éveken át egyre intenzívebben erősödtek, és 2015-re bizonyos területeken túlszárnyalták a 2008 előtti számokat is. Ez a  lendület látszott megtörni 2015 végén, illetve 2016-ra már az árverési piac gyengülésének nyilvánvaló  jelei bontakoztak ki. 2015-ban a globális műtárgypiac 20,8 milliárd dollár összegű aukciós forgalmat bonyolított, míg 2016-ban ez a szám lecsökkent 16,9 milliárd dollárra.

Összaukciós forgalom 2015-ben és 2016-ban országok szerint. Forrás: Artprice 

Ugyanakkor egy érdekes, de kevésbé ellenőrizhető adat, miszerint az összműtárgypiaci forgalom (ebbe az összegbe az árverésen kívül bonyolított tranzakciók bevételeit is belekalkulálják) 2016-ban 46 milliárd dollár volt, amely szám Rachel A. J. Pownall, a maastrichti közgazdasági egyetem professzora szerint a 2015-ös adatokhoz képest 1,7 %-os növekedést produkált. Ebből a kutató arra következtet, hogy az aukciós piacról a magáneladások piacára tevődik át a hangsúly lassanként.  Pownall professzor egyébként az árverési szegmens gyengülése ellenére kitart amellett, hogy a műtárgypiac stabil  és rugalmas piac, amely jelenleg növekedésben van. A TEFAF Global Art Market Report elkészítésért felelős szakember véleménye szerint a modernista művek körépen tapasztalható árbeli visszaesést  (-8,6 % 2016-ban 2015-höz képest) kompenzálja a kortárs szegmens  erősödése (4 % áremelkedés 2015-höz képest 2016-ban). Az ázsiai árverési piac 2016-ban is virágzott, Kína visszaszerezte piacvezető szerepét az USA-tól, 40,5 %-ot  (az Art Price mérései szerint 38%-ot) harap ki a globális összforgalomból (2015-ben csak 31%-ot tudhatott magának).

Globális műtárgypiacirészesedés országok szerint. Forrás: Artprice

Ha a magyar piaci kilátásokat kell találgatnunk, akkor sokkal mostohább helyzetben vagyunk a nemzetközi folyamatok értékelési lehetőségeihez képest. Sajnos nagyon kevés adat áll rendelkezésünkre, nincs teljes és pontos képünk az országos aukciós forgalomról. Körülbelül 15-20 milliárd forint körüli összegre becsülhető az aukciós és az árverési forgalom összességében. Ugyanakkor meg van az az előnyünk, hogy a piac  belátható mérete következtében személyesen tudjuk értékelni a vásárlók hangulatát, az aukciósházak optimista vagy pesszimista hozzáállását. Általános vélemény a piac prominens szakértői körében, hogy a 2016-os év végre elhozta azt a lendületet, amelyet a 2008 előtti időszakban tapasztalhattunk az árverési termekben. Ha nem is rekordok, de szép magas árak születtek a téli aukciókon, és hasonló prosperitásra számít mindenki 2017-ben is. Ahogy közeledik a tavaszi aukciós szezon, e vélemények megalapozottságáról a valóságban is meggyőződhetünk, de előreláthatólag nincs okunk kételkedni.

Lapzárta után jött a hír:

A Sotheby’s március 7-ei kortárs festmény aukcióján 145 millió dolláros bevételt könyvelt el, ami a tavaly hasonló időben, azonos témában megrendezett árveréshez képest (69,5 millió Font összleütési ár) 70%-al magasabb eredményt jelent. Ismét egy meglepő fordulat a nemzetközi árverési eseményekben, amely azt bizonyítja, hogy a gyűjtők lelkesedése töretlen, és rövidebb bizonytalan időszakok után ismét fellendül a vásárlási kedv.

Érdeklik a műtárgyak, antikvár könyvek és a műkereskedelem világa? Nézze meg aukciós naptárunkat!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük