Alkotók, Aukció, Műtárgypiac
Hozzászólok

Magyarok a Sotheby’s londoni Bauhaus-árverésén

Az utóbbi időben nagy népszerűségnek örvendenek a nagy nemzetközi aukciósházak tematikus árverései,  a Sotheby’s most arra vállalkozott, hogy október 6-án Londonban a Bauhaust állítja a középpontba – írja az arportal.hu.

Bauhaus – Defining a Century címet viselő árverésnek csak 33 tétele lesz.
Az intézményhez szorosan kötődő mesterek mellett tanítványaik és olyan művészek alkotásaira is lehet majd licitálni, akiknek munkásságára a Bauhaus jelentős hatást gyakorolt. Hálás pedig a feladat részben ugyanezen okból, hiszen az aukciósház ritka csemegéket ajánlhat a gyűjtők figyelmébe, de azért is, mert a Bauhaus tevékenységének sokoldalúságából adódóan a nagy árveréseken ritka műfaji sokszínűséget kínálhat, a festményektől és grafikáktól kezdve a fotókon és fotogramokon át a bútorokig és design objektekig. –  írta cikkében Emőd Péter.

Moholy-Nagy László: Cím nélkül (Dessau), 1925-26, fotogram, ceruza, 24 x 17,8 cm. A Sotheby’s jóvoltából

Az árverés 17. – az egész este második legmagasabb becsértékű – tétele Moholy-Nagy László munkája, a Cím nélkül (Dessau) lesz. A fotogram  a művész első feleségét, Luciát ábrázolhatja és a Sotheby’s  250-350 ezer fontot vár az 1925-26-ban készült alkotásért. A mű előbb Hattula Moholy-Nagy tulajdonában volt, majd tőle került ahhoz a gyűjtőhöz, aki most kalapács alá bocsájtja azt. Az aukció katalógusa a művet „különösen magával ragadó példaként” írja le „Moholy-Nagy forradalmi hozzájárulására a XX. század művészetéhez”.

Moholy-Nagy László: 7. számú postai levelezőlap a „Weimari Bauhaus Kiállítás”-hoz, 1923, színes litográfia, karton, 14,3 x 9,5 cm. A Sotheby’s jóvoltából

Moholy-Nagy másik munkája egy kisméretű színes litográfia. A 7. sz postai levelezőlap az 1923-as weimari Bauhaus-kiállításhoz készült és 8-12 ezer fontos taksával várja a liciteket. Breuer Marcell három tétele közül kettő az Isokon Furniture Company londoni és észtországi műhelyében készült a 30-as évek közepén. A cég társalapítója 1935-ben a Bauhausért lelkesedő Jack Pritchard volt, aki előbb Walter Gropiust, majd Breuer Marcellt is Londonba csábította, ahol mindketten sokat dolgoztak cége számára.

Breuer Marcell: Lécszék, TI 1A modell, 1922-23, tölgyfa, szövet, 97 x 56 x 60,5 cm. A Sotheby’s jóvoltából

Az Isokon műhelyeiben készült bútorok példányai a világ legnagyobb design múzeumaiban is megtalálhatóak. Londonban most az egymásba tolható asztalkák 3-5 ezres, a kényelmes lábtartós szék pedig 6-8 ezer fontos becsértékkel várja a liciteket. A legdrágább tétel Breuertől azonban egy 1922-23-ban született, TI 1A modellszámot kapott szék, ami erős hasonlóságot mutat Gerrit Rietveld ugyancsak ez idő tájt készült ülőalkalmatosságaival és a várakozások szerint 60-80 ezer fontot is megérhet új tulajdonosának. Ugyanennyit várnak Victor Vasarely CASSIOPÉE című, jól dokumentált provenienciájú, 1957-60 között született festett reliefjéért is.

Breuer Marcell: Korai Isokon lábtartós szék, 1935-36, laminált nyírfa, furnérlemez, 71,8 x 142 x 62 cm. A Sotheby’s jóvoltából

Az aukció legdrágább tétele egyébként Kurt Schwitters 1940-es reliefje, a Jó remény képe lesz, amiért az aukciósház 300-500 ezer fontot vár.

Forrás:
Emőd Péter: Magyar sztárok a Sotheby’s londoni Bauhaus-árverésén

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük