Művészettörténész, író, galerista és műgyűjtő volt; nála jobban senki nem ismerte az art deco-t, és annak Párizsban élő magyar származású mestereinek munkásságát.
Aki Párizsban a múlt század első felének képző- és iparművészete iránt érdeklődött, elsősorban azzal az időszakkal foglalkozott, amit, kicsit általánosítva, de közkeletű kifejezéssel art deco-nak hívunk, jól ismerte a napokban elhunyt Félix Marcilhac nevét, hiszen minden kétséget kizáróan ő volt e kor legjobb szakértője.
Az 1941-ben Párizsban született, társadalom- és politikatudományi, irodalmi, képzőművészeti tanulmányait a legjobb iskolákban végzett, kiváló megjelenésű, több nyelven beszélő Marcilhac 1969-ben nyitotta meg galériáját a Szajna bal partján, a rue Bonaparte-on. Tevékenysége azonban messze túlmutatott egy „átlagos” galeristáén; tanított a Louvre Képzőművészeti Akadémiáján, nemzetközi hírnevet szerzett árverések szakértőjeként, és – különösen az art-deco-s szobrok és iparművészeti tárgyak témájában – tucatnyi tanulmányt és monográfiát jelentetett meg. Számunkra megkülönböztetett jelentőségűek magyar vonatkozású munkái, hiszen Csáky Józsefről (Joseph Csaky) írt monográfiája, illetve a Kálmán Makláry Fine Arts által megjelentetett, Csáky és Miklós Gusztáv (Gustave Miklos) munkásságát feldolgozó albuma hiánypótló forrásmunka az érintett művészekkel és ezzel a korral foglalkozó művészettörténészek és kutatók számára.
Félix Marcilhac 2014-ben visszavonult az aktív szerepléstől, galériáját három lányára és fiára ruházta át és megvált egyedülálló art deco gyűjteményétől is, amiben a magyar származású művészek munkái éppoly jelentős helyet foglaltak el, mint tudományos munkásságában. A Sotheby’s 2014. március 11-12-i árverésén kalapács alá került 316 alkotás rendkívüli érdeklődést váltott ki, a tételek több mint 95 %-a elkelt és a csaknem 25 millió eurós összbevétel több mint kétszerese volt a becsértéknek. A gyűjtemény gerincét Csáky József és Miklós Gusztáv művei alkották; előbbitől 16, utóbbitól 14 tétel szerepelt az aukción; rajtuk kívül még Beöthy István (Etiennne Béothy) 3 és Vörös Béla (Bela Vörös) 2 alkotására lehetett licitálni.
Miklós Gusztáv szobrai, festményei és grafikái közül a Fej című 1928-as bronz érte el a legmagasabb árat 811.500 euróval, míg Csáky József ugyanilyen műfajú alkotásai közül egy szintén 1928-ban született bronz-márvány halas szökőkútért adták a legtöbbet, 385.500 eurót. Az egykori gyűjteményben szereplő magyar származású művészek munkái – Vörös kivételével – a Galerie Marcilhac mai kínálatában is megtalálhatók, kiegészülve Réth Alfréd festményeivel és rajzaival.
Félix Marcilhac messze földön híres kollekciója tehát még életében szétszóródott a világban, legendás egyéniségének, szakértelmének emlékét azonban a műgyűjtők és a művészetkedvelők több generációja is őrzi.
Szerző: Cserba János
A cikk 2020. 02. 5-én jelent meg az artportal.hu-n, az írást változtatás nélkül közöljük.