Ha nem is a legdrágább, de mindenképp a legérdekesebb tétel lesz a Sotheby’s február 28-i londoni impresszionista és modern árverésén egy Giacometti-bronz – ami kivételesen egy csillár.
Az árverés vezető tétele kétségkívül Pablo Picasso 1937-es Marie-Thérèse Walter-portréja lesz, aminek becsértékét nem is hozták nyilvánosságra. Ez rendszerint többtízmilliós várakozást sejtet – angol fontban természetesen. Egy hasonló portréja, ugyancsak Londonban, már öt éve is több mint 28 millió fontért kelt el, azaz a várakozás teljesen megalapozott. Mi azonban most egy másik, igazán különleges, aukción még sosem szerepelt tételre, egy Alberto Giacometti-csillárra figyeltünk fel, ami egy három példányban létező alkotás esetében magasnak mondható, 6-8 millió fontos becsértéket kapott.
A hasonló jellegű munkák meglehetősen ritkák Giacometti életművében, csak barátai, kiemelten fontos gyűjtői számára készültek, rendszerint megrendelésre. Ezt a csillárt eredetileg egy Párizsban működő svájci kiadó, Louis Broder rendelte meg tőle 1949-ben. Broder a legnevesebb modern művészek, köztük Picasso és Miró sokszorosított grafikáinak kiadójaként és terjesztőjeként vált ismertté. Az eredeti, gipsz változat egy nagyobb volumenű, Alberto Giacometti testvére, Diego közreműködésével született kompozíció részeként Broder párizsi kiállítóterében került elhelyezésre, és ott maradt akkor is, amikor nem sokkal később Heinz Berggruen vette át a galériát. Három évvel később Giacometti beleegyezett, hogy az eredeti gipsz alapján három bronzból öntött példány készüljön; ezek egyike Broderé lett és neves műkereskedőkhöz, Aimé Maeght-hez és Heinz Berggruenhez került a másik két példány is. Később, 1983-ban Berggruen az eredeti gipszet a párizsi Centré Pompidou-nak ajándékozta. A most kalapács alá kerülő példány Broder örököseitől került jelenlegi tulajdonosához, s az árverés előtt Hong Kongban és New Yorkban is megtekinthető lesz.
A mű Giacometti karrierjének csúcspontján született, akkor, amikor megalkotta végsőkig redukált emblematikus férfi- és nőalakjait, melyeket ma a szobrászat egyetemes történetének legkiemelkedőbb alkotásai közé sorolnak. A négyágú csillár színpadszerű, pálmákkal lezárt térbe helyezve egy alkotásban jeleníti meg a két, külön-külön jól ismert alakot, s mutatja – a kompozíciót egy madárral is kiegészítve – egymást valahol talán keresztező, de magányukat fel nem oldó útjukat.
Giacometti életművében egyébként nem ez az egyetlen csillár; bemutatunk itt egy másikat is, ami jelentőségében ugyan nem mérhető a mostani árverésen szereplőhöz, de eredeti gipsz változatáért így is valamivel több mint 2 millió fontot adtak a Phillips tavaly április 26-i londoni aukcióján.
A cikk 2018. február 14-én jelent meg az artportal.hu-n, az írást változtatás nélkül közöljük.
Szerző: Fejes Júlia