Archives

Egyperces munkák. A szobrászat mint program | Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

Erwin Wurm kiállítása Vajon mitől válik egy tárgy, különösen egy használati tárgy szoborrá? Miként lesz egy hatalmas kartondobozból felöltő, és mi a szerepe a szoborrá válás folyamatában magának a nézőnek? Ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ Erwin Wurm, a világhírű osztrák képzőművész, aki majd negyedszázada feszegeti a szobrászat műfaji kereteit. „A megtévesztés kreatív indulatokat hív elő.” Egyperces szobrainak (One Minute Sculptures) alapját a leghétköznapibb tárgyaink jelentik: kissé átalakított ruhadarabok, bútorok, lakberendezési kiegészítők vagy éppen közlekedési eszközök, amelyeket rajzos „használati útmutatókkal” mutat be. Ezek amolyan sorvezetőként sarkallják cselekvésre a nézőt, aki részvételi aktusával egyszerre válik alkotóvá és szereplővé, s ha csupán egy percre is, de maga is műalkotássá. Művei nem csak hogy nem követik a műfajjal szemben támasztott hagyományos elvárásokat, de alkotójuk arra tesz kísérletet, hogy alapjaiban fogalmazza újra a szobrászatról való gondolkodást. Erwin Wurm műveivel arra keresi a választ, hogy mi történik a hétköznapi tárgyakkal, ha azokat megfosztja funkciójuktól s némiképp átalakítva úgy tárja a nagyközönség elé, hogy a nézőt egy valódi művészeti performance részesévé teszi, kiemelve passzív „művészetfogyasztó” pozíciójából. A nagyszabású kiállításon – …

Hullám, háló, homok | acb Kortárs Művészeti Galéria

Csoportos kiállítás Az acb Galéria nyári kiállításán bemutatott műválogatását az évszak inspirálta. A koncepció kiindulópontja a művészet egyik visszatérő toposza, a hullám, amely motívumként, struktúraként és fizikai jelenségként számos neoavantgárd és kortárs műben is megjelenik. A hullám a vízhez kapcsolódó képzetek mellett organikus absztrakt felületként vagy optikai interferenciaként a rendezetlenséget, a mozgásban, változásban levést hordozza. A művek egy részében egyaránt felbukkanó háló ezzel szemben a rögzítettség, a tudományos rend metaforája, asszociációs körébe a halászháló vagy a szúnyogháló tárgyi logikája ugyanúgy beletartozik, mint az immateriális hálózati struktúrák mintázatai. A kiállítás e motívumok művészeti használatának és egymással való kölcsönhatásainak változatait mutatja be generációs és mediális sokszínűségében. Művészek: Csiky Tibor, Dobokay Máté, Hübner Aranka, Kismányoky Károly, Kútvölgyi-Szabó Áron, Nádor Katalin, Pauer Gyula, Tarr Hajnalka, w. Horváth Tibor Forrás: artportal.hu

Saját szoba | Síp12 Galéria és Közösségi Tér

Sajó Edit és Schaár Erzsébet alkotói tere Egy igen ismert és egy szinte ismeretlen huszadik századi női művész alkotásaival folytatja kiállítássorozatát a Síp12 Galéria és Közösségi Tér. A zsidó kultúra széles körű megismertetésére létrehozott közösségi és kiállítótér azzal a céllal nyílt 2017-ben, hogy bemutassa a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár gyűjteményének egy-egy darabját, annak huszadik századi és a kortárs magyar képzőművészeti kapcsolódási pontjaival. Most nyíló kiállításukon a valós és az elvont művészi térrel foglalkoznak. Mennyire fontos, hogy hol alkot egy művész? A szobája terében kényszerül-e élni, vagy – ha képzeletben is, de – kitörhet abból? Milyen mértékben válhat korrajzzá egy művész személyes terét ábrázoló alkotás? Virginia Woolf Saját szoba című esszéjének témáját továbbgondolva helyeztük egymás mellé két művész valós, illetve elképzelt, vágyott tereit. A téma körüljárásával a budapesti zsidó családból származó és a holokausztban elpusztult Sajó Edit (1913–1944) szinte elfeledett életművének egyik megmaradt darabját szeretnénk több szempontból bemutatni. Az alapvetően fareliefeket, faszobrokat készítő művész alkotásairól, művészetéről alig maradt fenn írás vagy fotó. A Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár gyűjteményében őrzött Önarcképe egyfajta ars poeticaként értelmezhető, …

Kamerák és más optikai eszközök | Molnár Ani Galéria

Waliczky Tamás kiállítása Waliczky Tamás egyéni kiállításán legújabb fekete-fehér háromdimenziós számítógépes grafikai sorozatát mutatja be, amely képzeletbeli fényképező- és filmfelvevőgépeket valamint vetítőket ábrázol. A Kamerák sorozatban található grafikák egy része valóságos szerkezeteken alapul, esetleg rég elfeledett 19. századi konstrukciókon, de láthatók teljesen kitalált masinák is. A kamerák szerkezetét és felépítését általában nagyban befolyásolja, hogyan látunk és hogy tudjuk megörökíteni a világot. Az által, hogy Waliczky egyedi kamerákat hoz létre, különböző vizuális nyelven szimulálhatja és képezheti le a világot, ami magában hordozza annak lehetőségét, hogy érzékenyebb, az egyéni érzékelésnek vagy akár a véletlen lehetőségének teret adó gépezetek szülessenek. A művész által megalkotott képzeletbeli kamerák grafikái jellegzetes és különleges szerkezeteket ábrázolnak, a kezelésük sajátos tudást igényel, így többségükben a szokásostól eltérő felvételeket készítenének, azt sugallva, hogy a fotográfiai képalkotás folyamata intim és játékos művelet. A kiállításon ugyancsak látható Waliczky Tamás 1989-es Masinák sorozata, amit az Ars Electronica Golden Nica díjával jutalmaztak. A három darab korai számítógépes grafika előfutára a Kamerák sorozatnak, hiszen a látással, optikai illúziókkal és gépekben rejlő személyiség jegyekkel foglalkozik. Ez a korai sorozat szintén fekete-fehér nyomatokból áll, szándékosan …

METU fotográfia diploma 2018 | Gregersen Art Point

Csoportos kiállítás Kiállítók: Alkotói fotográfia specializáció: Borsos Mátyás, Buzády-Zhang Ge, Déry Ágoston, Greskovits András, Jámbor Zsóka, Koppány Zsófia, Lázár Dóra, Matolcsi Fédra, Mohaved Mohammadhossein, Nagy Iringó, Pekár Áron, Szabó Levente, Szabó Zsófia, Tóth Balázs, Tóth Fanny Adrienn, Vida Szabolcs Divatfotográfia specializáció: Gerencsér Gréta, Muszi Vivien, Péteri-Takáts Kamilla, Németh Norbert, Schafer Dávid Fotóriporter specializáció: Béres Márton, Bóta Nikolett, Csóti Rebeka, Füzi Fanni, Merész Márton, Reményik Andrea, Ruzsovics Dorina, Szekeres Máté, Varga Dzsenifer Minden évben kiállítás keretében mutatják be a METU Fotográfia szakosai tanulmányaikat lezáró diplomamunkájukat. Az idei végzősökre is a sokszínű témaválasztás, a technikai változatosság és az egyedi látásmód jellemző. A személyes szűrőkön átsejlő történeteket, helyszíneket és témákat 2018. június 29-étől hét napig a Gregersen Art Pointban tekinthetik meg az érdeklődők. 2010 óta képzi Fotográfia alapszakán a jövő fotográfus generációját. A hallgatók a három év alatt elsajátítják a fotográfia vizuális formanyelvét, illetve annak analóg- és digitális technikai eszköztárát, legyen szó alkotói fotográfiáról, divatfotóról vagy fotóriporteri feladatokról. A diploma kiállítás keretében ennek a tanulási folyamatnak egy jelentős állomásához, mérföldkövéhez érve mutatják be diplomasorozataikat. Forrás: artportal.hu